onsdag 26 oktober 2016

MAT & AVUNDSJUKA

I förra inlägget skrev jag om att vi skulle ha "järngänget" här på middag i måndags - men att jag inte vill tala om på vad det skulle bli för mat i förväg. En del av dom läser nämligen min blogg ibland.....

Och det var ju tur för en fick jag senare reda på hade varit inne och kollat. Men...han fick alltså inte reda på vad det skulle bli för mat på kvällen! *fniss*

Annars kan man ju också göra så att man t.ex. frågar gästerna om dom vill komma och äta nån specifik maträtt som man kanske inte gör så ofta nu för tiden; T.ex. kåldolmar, kroppkakor, får-i-kål (Njae, det sista skulle jag nog inte göra - får är inte precis min förtjusning. *fniss*).

Även om det var en vanlig måndag, så vill man ju att det ska vara lite roliga saker man bjuder på. Alltså blev det till förrätt Evas Polska Tomatsoppa med dill och chili - samt den här gången kräftstjärtar som dekoration. Mmmm.....den är underbart god! TACK Eva för receptet!!

Sen fick Rolle som han ville, det blev min specialfiskburgare. Alltså en variant på amerikansk fiskburgare och engelsk fish-and-chips. Mycket enkel att göra och även dom som inte är så
fisktokiga - som vi  - brukar gilla den.
För säkerhets skull så gjorde jag mig till och ugnsstekte lite klyftpotatis också. Hade nog inte behövts, det blev jättemäktigt!


Efter det här blev det en lätt och luftig apelsinmoussetårta på mandelmassebotten. Absolut inte så tjusig som den på bilden, men den blev iaf dekorerad med mandariner under gelétäcket och chokladstreck ovanpå.
Och OM dom hade velat så hade dom fått kaffe till (vi dricker ju inte det), men eftersom ingen ville ha pulverkaffe så stod dom över..... (Förstår inte varför!? *fniss*)
Vädret har ju sista tiden varit jättetrist så när min kusin Monica ringde och berättade att dom satt på Arlanda och väntade på flyget till Hawaii, så måste jag erkänna att jag blev lite avundsjuk!
Fast flygrädd som jag är så fick jag en klump i magen när hon berättade att först skulle dom mellanlanda i London, sen flyga vidare till Kalifornien och först därefter till Hawaii - där dom skulle stanna i 3 veckor. Då släppte faktiskt avundsjukan.....


1 kommentar:

Ingrid sa...

Den där menyn blev järngänget säkert förtjusta över. Det ser jättegott ut!
Tre veckor på Hawaii skulle inte vara helt fel.
Kram, Ingrid