söndag 23 oktober 2016

GRÅTRIST SÖNDAG

Vädret är otroligt trist just nu - trots att regnet har upphört. Det har regnat i ett helt dygn och kommit ner 33 mm, vilket i och för sig är bra men väldans tråkigt. Så vad gör man annat än städar, läser, glor på TV eller på datorn!?
Jo, man går ut i trädgården för att försöka hitta några "icke gråtrista" motiv. Det ovan och nedan är från plåtkrukan vid ingången. Där växer fortfarande - och blommar lite - en jättestor afrikansk margeurite och så har jag bara ställt en ljungplanta bredvid. Den ska väl så småningom ner i krukan när det andra dött.


Samtidigt tvingar man ut en hund som absolut hellre ville ligga i soffan hos en läsande husse och mysa. Men, där kan man ju inte kissa.....alltså fick han också ett litet varv. Fast han hade bråttom in!

Ge sig ut i skogen går dock inte i den här vätan och några vackra trädgårdsbilder med höstfärger kan man inte heller ta, för nu börjar löven att falla på allt. Men dessa illröda blad längst ner på den stora katsuran sitter fortfarande kvar som tur är. Har i flera dagar tänkt fota dom, men göra det i regn kändes inte så där jättekul precis. Nu hann jag i alla fall.

Jag tog mig nämligen i kragen - eller rättare sagt, satte på mig en jacka med stor krage som jag kunde fälla upp mot eventuella regnstänk - och gick en vända för att se om det fanns nåt mer i trädgården som såg ut att kunna fastna på en bild. Det var tyvärr inte mycket. Även om det fanns hela två (2!)   rosor kvar.



På baksidan fanns det några enstaka blommor bland gulnande löv...

...men där har vi också växthuset på gaveln - och där blommar det för fullt!

På utsidan av det blommar några blå veronika fortfarande och så är det en underbar färg på den ovanliga lilla Mahonian som har extremt vackra blad och sägs blomma nu på hösten (har dock inte sett det ännu).
Mellan verkstadsdörrarna på framsidan vid ingången så har jag den här krukan, men blommorna där börjar nog lida mot sitt slut. Sen åker krukan in i trädgårdsboden igen. Ska inte ha något där i vinter.
Nu sitter jag nu här igen och planerar vad jag ska bjuda på i morgon när vi ska ha en
liten middag för "järngänget". Det är alltså Uffe & Eva samt Cronis & Beth som kommer hit. Det blir inget märkvärdigt, det är ju en vanlig måndag, men lite kul måste det vara (annars är det inget roligt att laga det). Gärna nåt med lite extra knorr på.

Digitalisens - som har blommat sen i juni - höstblomning...
Njae, missförstå mig nu rätt - det ska inte vara något med en grisknorr, utan något vanligt men
med lite kul smak eller utseende på. Vad exakt det blev får ni reda på i nästa inlägg, för jag har mina misstankar om att våra gäster läser min blogg ibland och man vill ju inte gärna "förvarna"!

...och höstfloxen som också har blommat sen i juni! Även blommorna på headern blommar fortfarande, vilket är mycket trevligt. "Ur led är tiden".....

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Du har minsann ännu mycket vackert som blommar i trädgården och så växthuset förstås. Jag har också hört att det kommit över 30 mm och det är ju bra även om man längtar efter lite soliga och fina höstdagar. Jag ser mina grannar passera här förbi mitt köksfönster med säckar med trädgårdsavfall på väg till traktorskopan. En del bär på ryggen, en del forslar det på rullatorn och några har en pirra, men alla har kämpat på hela dagen trots småregnande då och då.
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

trädgårdsdrömmar sa...

Ser så mysigt ut i ert växthus.Och som det blommar där.Även i trädgården har du vackra blommor.
Här har det regnat hela natten och nästan hela dagen.Och vi behöver varje droppe.
Kram .

Unknown sa...

Du har verkligen lyckats hitta färger i gråvädret. Fint!
Jag är så glad för varje regndroppe som kommer, tyvärr har vi nog bara fått ca 15 mm ännu.
Ha en fin vecka kära du! Kram

Rost och rädisor sa...

Nej, idag var det inget uteväder även om jag tassade runt en stund med krukor hit och dit.
Fast du har ju en hel del blomning kvar tycker jag och så knallgröna gräsmatta. Regnet behövs trots allt, bara det inte blåser!
Allt gott och lycka till med middagen!
/Anette

wiolettan sa...

Det var inte dåligt med regn, och, vad jag förstår så¨behövs det på Gotland efter sommarens torka, vattenbestånden måste fyllas.
Men jag håller med, inte mycket att göra utomhus om det bara skvalar ner.
Men du har ju verkligen fotat vackra blommor. Härliga bilder. Det var verkligen illröda blad, så rött trodde jag inte att blad kunde bli.
Kram och trevlig måndag önskar jag dig.

mammi sa...

Dina underbara bilder får mig att må bra, vilket jag inte gör annars. Fast jag försöker så gott jag kan. Nu har jag ett litet hopp kvar, att vi kanske ses till sommaren. Ute har jag löv i massor och har det ända till våren, efter vår ena ek. Den börjar fälla på hösten och sen håller den på tills de nya kommer på våren. Den eken "Gudrun" tog vid den hemska stormen, var "normal" men den föll bara rakt över affärsbyggnaden, så man kunde titta igenom taket.Om det hade varit den eken som drattar löv hela tiden som brutits hade jag nog inte suttit här, den hade tagit gaveln på vår bostad, där sovrummen är på 2:a vån.

Kram till er alla 3
från oss 3

Evas Kvarnaro sa...

Vad menar du Susie, jag tycker det är riktigt färg glatt hos dig, alla möjliga färg toner i din trädgård. Inne i växthuset ser det så himla mysigt ut. Ja det är knappt man tror det är höst, det är i så fall vädret som säger det, men du vet att det behövs en massa regn, så låt det regna ordentligt ett tag.
Till helgen lovas sol och då får man försöka göra klart det som heter 'måste'.
Oktober försvann kvickt och jag hoppas på samma med november, för snart när alla löven är nere på marken blir det ännu mörkare, MEN SNART VÄNDER DET IGEN, TJO HO ! ! !
Förra året reste jag ner till Polen i tre veckor och då gick nov. fort, det hände så mycket hos alla släktingar så man behövde åka hem och vila, hi hi . . .
I år åker jag inte, fast man ska aldrig säga aldrig när det gäller mig, hi hi . . .

Ha de så bra, kram/ Eva