tisdag 27 september 2016

VÅRLÖKSPLANTERING

Idag ska jag i alla fall visa resten av vårlökarna jag fått hem från grossisten Dix i Holland.
Vi beställer ju väldans tidigt på våren, så när vi får dom så har man hunnit glömma helt vilka sorter man beställt, i vilka färger och framför allt - var man tänkt plantera dom!?



Narcissus `Goose Green´ vet jag dock var den ska planteras; I "parken"!




Likaså ska den här narcissen `Raspeberry Ring´ dit ut också.
Jag håller nämligen på att sätta narcisser mellan alla dom små träden på vallen mot kohagen. Halva "parken" har redan en massa, men nu är det resten - alltså c:a 50 meter - som måste få lite fägring också. Hade beställt fler sorter, men dom fick vi inte och just nu känns det skönt att det inte blev fler!

Sen hade jag bestämt mig för att absolut inte köpa några tulpaner. Men man är ju inte sämre kvinna än att man kan ändra sig! Eller hur?
Av den vackra liljeblommande tulpanen `Burgundy´ ovan blev det 20 stycken.


Av ´Orange Princess´ hela 30 stycken. Jag gillar den här dubbla i orange med lila strimmor!
Den har jag tagit 10 stycken av redan och planterat tillsammans med den lila hyacinten i en kruka i växthuset. Kan bli en läcker kombination - om dom blommar samtidigt!

Sen blev det också 20 stycken av den fransiga - och vackert lila - `Victoria´s Secret´.
Jag hade dessutom beställt en otroligt vacker vit med lila strimmor som heter `Danceline´, men den fick vi inte. Men...man kan ju inte ha allt!

Men nu funderar jag alltså på exakt var jag ska sätta tulpanerna!? Jag tror att jag ska göra ett par stora krukor till och ställa i växthuset. Verkar praktiskt. Så fort dom har blommat över så kan man ställa undan dom så man slipper se det trista vissnande bladverket. Och lila passar ju väldans bra där.....

13 kommentarer:

Ruben sa...

Det kommer att bli en härlig vår hos dig!
Vad fint det blev med omdaningen av rabatten vid växthuset (förra inlägget)!
Ha det gott!
/Ruben

trädgårdsdrömmar sa...

Måste också handla några lökar. Dina ser så läckra ut.plantera lökar bör jag kunna med en hand och lite stöd från den andra.Vill ha något vackert att se på i vår.
Kram

Ingrid sa...

Jag måste absolut köpa hem lite lökar. I rabatterna går det inte att sätta några ännu, men jag ska plantera lökar i två stora krukor. Jag har haft det förut och det blir så himla snyggt.
Visst är det skönt att det regnar i dag!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Nu försvann min kommentar! Försöker igen!
Roligt när man kan överraska sig själv på ett positivt sätt!
Det kommer att bli jättefint till våren!
Ha en bra dag!

Rost och rädisor sa...

Det blir väldigt tjusigt, men uj så tråkiga de är att sätta. Här har det inte blivit en enda satt än, men jag tänker mig att det blir enklare när jag hunnit klippa ner lite mer. Har bara ett par sorter som jag ska fylla i efter rådjurens härjningar.
Ha det så gott
/Anette

Unknown sa...

Vackra lökar du har satt! Jag gillar också lila och orange tulpaner, har satt några påsar nu. Hoppas att vi får fina tulpaner i vår!
Ha det gott! Kram

HWIT BLOGG sa...

Krukor tror jag också att jag ska satsa på. Såå trist att se de där bladen i rabatten sen tycker jag...
Snygga tulpaner du har köpt, måste nog sätta fart jag också!
Kram till dig,
Titti

Anonym sa...

Vårlökar kan man aldrig ha för många! Jag har grävt ner drygt 100 tulpanlökar för ett par veckor sedan och nu väntar jag med resten tills perennerna vissnat ner i brunnsrabatten. Det är lättare att vänta eftersom växtligheten där är så tät. Du har verkligen hittat fina sorter och färger.
Jag var förresten på din ö nästan hela förra veckan och snurrade rundor tillsammans med maken. Finfint men jag blev inte riktigt klok på var du bor, men det är väl söderöver?
Läste ikapp dina inlägg här och jag måste ju säga att det blev jättesnyggt med stenen runt och i rabatten vid växthuset, vilket lyft!
Kram gittan

Susie på Stjärnarve... sa...

GITTAN: Då var ni säkert förbi Ekstakusten med Karlsöarna liggandes utanför. Om man därifrån tar sig in mot ön till själv Eksta, så ligger vårat hus som sista på vägen mot Levide. Du skulle naturligtvis ha hört av dig när ni var här.....
KRAM
Susie

Bosse Lidén sa...

Njutningsbara foton. Vad spännande det är med lökar och att vänta.
Helgkram Bosse

Rosor och ruiner sa...

Vad fint det kommer bli i din park! Fina sorter du valt!
Tack för tips om trädgårdsställen, tyvärr är mina systrar inte så intresserade av sånt som har med trädgård att göra, nej, kan du tro!? Men jag gillar dem ändå...;) Men jag kan ju spara dina tips tills mannen och jag åker någon gång, inte för att han heller är speciellt intresserad, men han kan man ju tvinga lite mer...hihi...

Ha det gott!
Gunilla

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Det är svårt att motstå tulpanerna men än så länge har jag klarat mig. Narcissen Goose Green ska planteras även här plus några fler Narcisser. Så snyggt det blev där ni gjorde om vid växthuset!
Ha det gott!

gittan sa...

Visst kom vi förbi där :) Vi körde vägen närmst kusten ner och väg 141 tillbaka. Besöker vi ön fler gånger lovar jag att höra av mig till både dig och Gunilla men eftersom detta var vårt första besök så hade vi mycket vi ville hinna med att se så det kändes inte som att tiden räckte riktigt till.
Jag säger detsamma om du är i mina trakter, det hade varit skoj att ses
Kram gittan