onsdag 27 juli 2016

TREDJE DAGEN

I ärlighetens namn - och man ska väl alltid åtminstone försöka vara ärlig - så har vi haft det väldans skönt och mysigt idag. Detta trots att nästan allt vi företagit oss gått åt pipan.....*fniss*

Vi var som vanligt på semestrar uppe tidigt och åt frukost, sen åkte vi iväg till Nossebro. Jag vet ju sen tidigare att gubben min inte är så intresserad (inte jag eller Santos heller faktiskt) av att trängas på marknader. Alltså åkte vi dit så tidigt att vi skulle hitta p-plats och slippa dom flesta besökarna.
P-plats gick väldans bra att hitta mitt inne i Nossebro, ett enda kvarter från marknaden. Men många, väldans många, hade tydligen tänkt som vi och tagit sig dit extra tidigt.....

Den första marknaden, eller torgmötesdagen som den då kallades, ägde rum onsdagen den 26 augusti 1904. Alltså är Nossebro en marknad som varit - och är - av stor betydelse för västgötarna.

Vi var  ju här får 10 år sen och gillade den då, men.....numera är det till 90% utländska kläd- och godisförsäljare. Inget som vi är speciellt intresserade av.
Så vi gick en runda, sen satt jag mig - med Santos - på en bänk och tittade på spektaklet medan Rolle fortsatte runt i 10 minuter och kollade om det fanns något som intresserade oss. Det blev två småsaker bara...sen lämnade vi snabbt Nossebro!

Istället åkte vi till Magnolia Trädgård, som bara ligger några mil därifrån i Bredöl. Där tänkte vi gå runt i trädgården, äta en tidig lunch och sen shoppa lite i butiken. Men...inget var öppet ännu!  Restaurangen skulle visserligen öppna klockan elva, men trädgården inte förrän tolv. Så vi lämnade besvikna platsen (alltså jag) och åkte dom 4-5 milen till Lidköping.

Där åkte vi ut till Läckö Slott, fast vi mellanlandade på golfbanan innan och käkade lunch på "värdshuset". Den absolut sämsta lunchen vi någonsin ätit på en golfbana!
Men vi blev i alla fall nästan mätta.....
När vi sen kom fram till Läckö Sotts parkering så var den helt överfull, det var tusentals turister där, så vi vände och åkte tillbaka dom 2,5 milen till Lidköping.

Där tog vi en prommis utmed Hamngatan och så var dagens utflykter avklarade!

På vägen tillbaka till Vara, bara några km från stan, så såg vi en stor svart rökpelare. När vi kom fram till den så upptäckte vi att det var ett helt hus precis bredvid ett stort bostdshus som var övertänt och stora lågor slog upp. Det stod också tre bilar parkerade på tomten precis bredvid branden.
Det var massor av flåsande och fånigt leende nyfikna som stod på vägen med sina bilar, men vi åkte bara förbi. Gillar inte att glo på olyckor eller bränder!
Strax efteråt mötte vi två ambulanser och sen en stor brandbil. Nu undrar man förstås vad som hänt, så lite nyfiken är man nog!

När vi kom till Vara åkte vi och köpte pizza (som var tio gånger godare än lunchen) och sen hade vi snackat in oss att få låna en plats i ett kylskåp på hotellet, så vi köpte min födelsedagsskumpa från min kusin Monica och så ett flaska chardonnay. Det gick ju inte igår när det var min födelsedag, dricka varm skumpa eller varmt vitt vin går inte!!

Det blev nästan för varmt (det var 26 grader i skuggan) i trädgården utanför rummet, så vi förflyttade oss ganska omgående in på rummet. Här öppnades skumpan och just nu sitter jag här och skriver på bloggen och dricker skumpa. Kan inte vara bättre! Så dagen har slutat riktigt bra.....

SKÅL och TACK för alla gratulationer!

trädgårdsdrömmar sa...

Verkar vara en trevlig semester som ni har.Att åka runt så där och titta på allt möjligt.Så gjorde vi med förr men nu vill aldrig maken göra något bara sitta i en stol och glo.Vilket inte är så roligt.
Ha en fortsatt trevlig resa.

Rosor och ruiner sa...

Skål!!

Ruben sa...

Grattis! Kanske lite i efterskott, men jag tycker det är bättre att vänta på kyld skumpa innan jag säger GRATTIS! Humpf!! Ni är helt enkelt lite FÖR morgonpigga, verkar det som, fast egentligen, så är det ju inte alltid (marknaden). När ni var i Lidköping hade ni ju kunnat besöka Rörstrands porslinsmuseum, men det var nog ett bra val att ta en promenad efter ån i stället!

Ha det gott och fortsatt god resa!
/Ruben

PS Vi åt också pizza idag.

Stort grattis igen, bra att ni vänta på att kyla ner skumpan���� ha det fortsatt bra o kör försiktigt/ kusinen Monica

Marlise sa...

Hej Susie,
Du wolltest den Urlaub wahrscheinlich jetzt machen,
weil du Geburtstag hast.
Vielleicht wäre es ansonsten besser,
wenn ihr kurz vor oder nach der Hauptsaison in Urlaub fahrt?
Wir haben damit gute Erfahrungen gemacht.
Jetzt steht ja noch der Besuch bei Eva und Rolf an,
das wird sicher schön.
Genießt den Urlaub und liebe Grüße

Du var på semester förmodligen nu göra,
eftersom det är din födelsedag.
Kanske vore det annars bättre
om du precis före eller efter högsäsongen rida i semester?
Vi har gjort goda erfarenheter.
Nu är fortfarande besök i Eva och Rolf på,
som visserligen är trevligt.
Njuta av semester och hälsningar....Kram Marlise

Jord under naglarna sa...

Skål och Grattis i efterskott. Helt rätt att ta skumpan kyld än ljummen! :)

Unknown sa...

Vilken resa ni är ute på, både trevliga och mindre mysiga upplevelser!
Hoppas att det ändå blir ett övervägande fint minne att spara i påsen!
Grattiskram till dig fina vän! Kram

Ingrid sa...

Det låter som om ni har det riktigt trevlig även om allt inte löper på riktigt som tänkt. Jag har haft besvär med blogger- och blogspot-bloggar så jag ligger efter lite. Men nu är allt ok igen så jag ska läsa ikapp.