torsdag 16 april 2015

Blooming Friday - VÅREN

Jag vet att det bara är torsdag idag, men i morgon så har jag så mycket att göra att jag är "lite tidig" med inlägget.
Och VÅREN...vad ska man skriva om den!? Att det är en helt underbar tid, det vet ju alla. Man har hela växt- och utesäsongen framför sig och livet känns oerhört mycket roligare och lättare nu än under senhösten/vintern. I alla fall för oss som inte lider av några allergier eller vårdepressioner.

Nu blommar forsytian för fullt!

Personligen tror jag att VÅREN för oss  som bor i norra Europa är något väldigt speciellt som jag inte har märkt påverkar andra som bor i ett mer tempererat klimat. Har ni t.ex. hört en spanjor eller italienare utgjuta sig som oss över den här årstiden? Eller en mexikanare eller kaliforniabo!? 

Nu är det äntligen rensat och klart. I morgon kommer grus som ska läggas på och sen så ska vi slå ner en metallist i "lyxrabatten" framför mot gräsmattan. Allt för att slippa allt - i alla fall en del - gräs som växer in i rabatterna! 

Nej, dom pratar nästan inte alls om sina årstider. Jo, ibland kan det komma en kommentar om att det har regnat så hemskt under två dagar!? Eller det har varit torka i ett par månader - och det är ju naturligtvis inte kul. Men att det varit kallt eller ruggigt, eller regnigt och blåsigt det hör man aldrig..... Fast det kanske bara är alla våra vänner som är så tystlåtna om vädret!?

Min lilla gulbladiga dvärgschersmin, 10 år gammal 50 cm hög.

Men våren innebär ju också en massa annat, jobb t.ex. Fy sjutton vad slut man är på kvällarna efter att ha grävt, rensat, klippt, burit, tvättat, m.m. m.m. 

Den lilla rödblommiga julrosknoppen (som visade sig vara hela tre stycken) har slagit ut!
Men det är också en alldeles speciell skön trötthetskänsla. Man känner verkligen att man gjort något vettigt.....

En nysatt rödlila nunneört som jag tog hem från Dix förra året. Hade glömt var exakt jag satt den, men den hamnade rätt bra bredvid min cyclamen på murrrabatten.

Det enda man kan göra vintertid är att gå på långa hundprommisar och städa/tvätta. Det senare är något jag inte är speciellt förtjust i, men något som måste göras ibland. På sommaren städar jag därför ute och gubben min inne!

En "fådd" viva!

Och på tal om städa ute så har faktiskt Rolle klippt gräset i förträdgården idag. Han har fortfarande lite känning av sitt ryggskott, så han får göra lite lättare jobb.  Gräset var otroligt långt och tovigt, så han var tvungen att räfsa efteråt också. 

Ytterligare en "fådd"!

Själv ägnade jag mig åt det sista under rosenspaljén. Ett fruktansvärt jobb eftersom ogräset växer mitt inne i klängrosorna. Till slut var jag tvungen att skära ner 3 långa höga grenar för att komma åt ogräset. Men det är OK, det kommer ju nya. 

Denna är också "fådd"! Jag har snälla bloggvänner!!

I morgon när gruset har kommit och vi har slagit ner metallisten så ska jag fortsätta rensningen i "långrabatten". Idag tog jag 2 m och höll på i ett par timmar för att få bort allt hemskt som växte där - och som växt bra sen i höstas eftersom vi haft en så mild vinter.

2 m rensade av dom 50 m långa "långrabatten". Här har man jobb för veckor framåt!

Här ovan syns före till höger och efter till vänster. Det är helt igenväxt av gräs, men där jag rensat tog jag också bort alla perenner och så slog jag ner alunroten jag grävde bort i "lyxrabatten" framför rosenspaljén.  Ja, alla alunrot planterade jag inte om. En väninna kommer hit vid sextiden och ska då få med sig ett antal sådana plus dom perenner som växte här. 

3 nysatta Iris vid stenringen i f.d. "gräs- och bamburabatten"!

Bilderna ovan var på en massa "fådda" växter. På bilden syns tre ordentliga bitar med Iris som jag fick igår. Återigen STORT TACK till alla givare!


Men...det var ju våren det här inlägget skulle handla om och bilden ovan visar några växter som symboliserar VÅREN, iaf den tidiga VÅREN. Scilla framför julros!

Fler inlägg om våren hittas på bloggen Bland Rosor och Bladloss!

16 kommentarer:

lavendia sa...

Visst är våren härlig. Man har allt det fina framför sig. Som sagt om man inte lider av allergi. Dom är det förstås synd om. / Britt

TantGlad sa...

Vissa länder suddas liksom årstiderna ut. Många har bil ungiofär samma årstid året om.
Här hos oss blir årstiderna skarpare, och visst Äre nåt visst med våren allt.
Allt gror till liv. Blommor som människor.

Fina bilder du bjussar oss på. Visst Äre häääärligt nu när man får fixa i sin trädgård.

Ha en fin helg.
Kramiz.

Meta sa...

Hos dig var det många vårfrestelser jag njuter av våren den är bäst
Ha en fin och skön helg
Kram Meta

Helena sa...

Underbara och vårinspirerade foton! Och så sant - det har jag faktiskt inte tänkt på förut - att det är vi här i norr som längtar och pratar om våren. Fin dag till dig!

Maribel sa...

Stor skillnad på hur långt våren kommit, du har mycket som blommar. Din forsythia är så grann och fin. Trevlig helg!

Villrose sa...

Mer spennende å rydde ute enn inne! Alle skattene som dukker opp, etterlengtede, glemte, fåtte og sådde...

Maria sa...

Å så många fina blommor hos dig redan, här blommar blå å vitsippor och några påskliljor men jag njuter av dem. Skall bli roligt att se längre fram hur allt tar fart hos er.
Ha en bra helg/kram

Carita och Bertel sa...

Så fint med alla vårblommor. Nu har man näsan i backen för det mesta för att se vad som kommer upp eller rensa bort det som ovälkommet. Det är en härlig tid vi har framför oss och städningen inomhus får bli lidande för min del. Ha en fin helg. Carita

Ninnis sa...

Härliga bilder på våren.
Jag uppskattar mer och mer alla våra årstider och skulle inte vilja vara utan dom....=)

Trevlig helg!

Kram Ninni

Cat sa...

Åhhh, våren är underbar med alla sina blommor, trots vädernycker.
Ha de gott. Kram, Catarina

livihagen.blogspot.com sa...

Så vakre blomster du viser oss. Nydelig! Og jammen tror jeg du har rett i det med vårfølelsen for oss som bor i nordeuropa. Våren er kanskje fort gjort i de sydlige landene :-) Ha ei riktig fin helg.

Anette i Torsåker sa...

Härligt med all vår där. speciellt eftersom den yngre favoritsonen med fru huserar på ön.
Vi väntar på forsythian och mycket mer.
Ha en skön helg!
/Anette

Anjas Hill sa...

Det var värst vad det blommar i Stjärnarve ;-)!
Vårbruket är verkligen ett kraftprov som heter duga. Därför är det klokt om man varierar aktiviterna så att man belastar kroppens olika muskler lite balanserat ,-))! Det kanske du gör?!
Ha en fin helg! /Anja

Piasofia sa...

Oj, vilket jobb du har framför dig med 50 m rabatt. Fick titta 2 ggr om det stod 50!
Här har också vårstädningen i trädgården börjat.
Må så gott!

Ölandsvindar sa...

Våren är härlig! Och det kan också hösten vara. I går kom vi överens om här att det egentligen bara är juli som man kan hoppa över. Då är det bara att ligga på trädgårdssoffan med en hög bra böcker och en packe näsdukar för gräsallergins utbrott och avvakta gräsets återgående till normalläge och turisternas avfärd över bron.
Kram /Kerstin

Hanna sa...

Så fin blogg du har.
Roligt att få titta in.
Hanna