onsdag 25 februari 2015

BLOOMING FRIDAY


 FAVORITSYSSLA I TRÄDGÅRDEN 

Vilket alldeles perfekt ämne just nu! Men...jag kan inte vänta tills på fredag med att lägga ut det, utan jag fuskar och startar lite tidigt! Jag hade nämligen redan påbörjat inlägget när jag kom på att kolla vad vi fått för uppdrag den här veckan!!

För mig är favoritsysslan absolut inte att klippa gräs - trots att jag gör det var 3-4 dag för att hålla ogräset borta. Det är inte heller att rensa detta hemska ogräs - trots att jag gör det också dagligen. Det är inte ens att vattna - som jag också gör dagligen, antingen i alla mina krukor (som måste bli färre i år) eller i rabatterna - och som jag verkligen njuter av att göra!

Snart är det dags!

Nej, det roligaste är att först planera något nytt - vilket jag alltså håller på med just nu.
Det inbegriper att välja plats, att välja stil/tema och att till slut välja ut dom individuella växterna man vill ha! Redan på det här stadiet njuter jag oerhört!!

Rabatt som ska grävas om och planteras nytt i - igen!

Efter det så är det att själv gräva upp en ny bit av trädgården - eller gräva om en gammal rabatt, det går lika bra - fixa till så det blir fin jord och så till slut inhandla dom noga utvalda växterna.
Jag ägnar massor av dagar/veckor åt det. Eller "ersättningarna" till dom, när det man vill ha inte finns! Och sen kommer själva plantering, finns absolut inget roligare trädgårdsjobb!!



Det här är (har ju redan börjat) och kommer bli årets absolut bästa trädgårdsjobb. Trots att det faktiskt är tredje gången jag planterar om den här rabatten! 
När jag för två år sen gjorde den var anledningen att jag ville ha mer plats till min stora samling av dagliljor och - inte minst - för att jag ville ha något trevligt att titta på när jag någon gång sitter på parkbänken nedanför rosenspaljén!


Tyvärr blev den inte alls som jag tänkt mig, den var helt enkelt inte snygg med sina gula/orange dagliljor och solhattar samt några höga lila jätteverbenor - som dessutom ynglade av sig så att jag faktiskt hade några sådana där även förra året!
Så förra våren tog jag bort alla nyplanterade perenner, flyttade dom och istället så grävde jag ner 15 stycken alunrot i olika bladfärger. Det var alltså sådana som jag redan hade i trädgården och bara delade. Men...förutom lökväxterna som jag är mycket nöjd med, så blev det inte som jag tänkt mig ändå. Problemet är nog att jag faktiskt inte riktigt vet vad jag vill ha här ännu!?



Det måste vara något som passar ihop med klängrosorna och dessutom bör rabatten vara riktigt snygg - åtminstone hela växtsäsongen - eftersom den ligger vid ingången i förträdgården.
Därför var jag först inne på att göra en liten dvärgbarrväxtsplantering. Tror att det kan bli väldans snyggt och prydligt med lite neutrala växter mot rosorna. Och det sitter redan 5 små runda bolltujor på baksidan vid alla stödstolparna - men...passar barrväxterna in här egentligen!? Ja, jo, kanske...

På andra sidan spaljén finns dom 5 små bolltujorna!

Eller man ska kanske ha något som är ännu mer "svulstigt" vackert än rosorna - som nedanstående rabatt med bara massor av sommarblommor!?


I det första fallet så inbegriper det ett radikalt grundarbete, det blir dyrt i inköp men blir sen väldigt lättskött. I det andra fallet så är det bara att flytta dom befintliga alunrötterna (som finns plats för på andra ställen) och därefter köpa "lite" blommande utplanteringsväxter hos Jonas i När i utvalda färger och plantera. Den kostnaden och det arbetet kommer då dock tillbaka varje vår.....

Jag är som sagt på gång att planera om den här rabatten precis just nu, så det vore kul att höra vad ni tycker. Ska jag välja dvärgbarrväxter eller MASSOR av utplanteringsväxter? Vad blir snyggast, roligast, mest spännande och framförallt riktigt iögonfallande?

HJÄLP MIG ATT BESTÄMMA MIG!!!

Ni kan gå in här om ni vill läsa om andras FAVORITSYSSLOR och/eller gå vidare till Ruben!

23 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Jamen visst är det så...planeringen varje år av det som ska planteras! Gillar inte heller det som "måste" göras...ogräs, klippning osv men det ingår visst i trädgårdsarbete hi hi!
Hm...jag är ju ingen vän av dvärgbarrväxter så jag skulle nog göra en romantisk rabatt, full av gammeldags rosor, fingerborgsblommor och lavendel...men det är jag det! Ska bli spännande att se vad du hittar på...
Kram till dig!
Titti

HWIT BLOGG sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lavendia sa...

Men vilket jobb. Jag har nog inte riktigt den gnistan. Så blir det inte riktigt så mycket förändringar heller. Jag trodde inte verbena fröade av sig själv. Det vore ju bra om det ville göra det. / Britt

Ruben sa...

Håller med dig, att det är en av de roligare sakerna i en trädgård, att få fundera ut och ändra litet år från år. Hoppas dock, att du inte överger din "pense-teater", för den är verkligen vacker och annorlunda-

Ha det gott!
/Ruben

Knatten sa...

Å jösses vilket härligt inlägg, Susie. Jag blir precis prillig. Har varit ute i min nya trädgård o gissa vad tanten som bodde här innan hade för hobby... Jo, lökar!! Här kommer tusen o tusen krokusar o annat o det finns troligen mer så jag har nog gott att vänta på. /Knatten

Rigmor sa...

Oj...vilket jobb du har framför dej!! Fast efter vad jag förstår så är det en avkoppling och njutning för din del...Nu är jag inte den rätta det här med att kombinera olika växter, så det överlåter jag gärna till någon annan. Det jag har lärt mej, av egen erfarenhet, att jag iallafall borde begränsa mej till några få sorter och en mängd av dessa istället...Annars ser det för ynkligt ut här. Fast det gör det ändå om jag tänker efter...Vi skulle egentligen bara ha gräsmatta, eftersom all ledig tid vill vi helst vara ute med husbilen. Ska bli spännande här att se sen hur du tänkt dej.
Ja men du Gotland...egentligen är vi nog bara ute efter lugn och ro, ställa oss på bra platser vid havet. Gamla små fiskeställen,hamnar, ja vad som helst. En klar favorit är ju Ekstakusten, någon natt där är ju ett måste. Och klart jag hör av mej när vi är på G, skam vore väl annars. Passar det så passar det. Vi har varit en runda längst ned på ön, men då stannade vi inte till så mycket, men i år tänkte vi nog hålla oss ett par dagar på den sydligaste delen.
Ha det så gott!!
Kram kram

Ölandsvindar sa...

God morgon Susie! Ja, idag är vi inbjudna till grannen på tårta och champagne för att fira "kortet".Och visst är det lite av poängen med trädgårdsarbetet. Ständig förändring.Jag skulle nog välja barrvarianten. Snyggt med stentråg och verkar lättskött när det väl är klart. Men det går ju att klämma in lite alunrot där också.
Kram /Kerstin

Meta sa...

Ja det är nog så att planera är halva glädjen och se om man lyckats. Ni har en vacker trädgård. det är inte ofta man tar bilder över större delar av trädgården.
Ha en fin fredag
kram Meta

Cat sa...

Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
Ha de gott. Catarina

Leena sa...

Det är nog detta som är det roligaste med trädgårdande (och det hade jag helt missat i mitt inlägg ...) - att planera, plantera om och få till olika kombinationer och rabatter. Dina rabatter är ju jättefina, även de som du inte var så nöjd med. En del av idéerna lånar jag gärna ... Ha en skön helg!

Gunilla sa...

Riktigt härliga planteringar.
De med de avlånga betong krukorna gillar jag.
Trevlig helg

Evas Kvarnaro sa...

Ja jag vet att det är din favorit sysselsättning, trädgården med all den grönskan. Man njuter för fullt när man ser din härliga trädgård, måste åka till dig fler gånger, *fniss*
Det verkar som om jag missat en hel del eller har jag glömt hur det såg ut.
Men det fanns ju så mycket vackert och fint att titta på, inte bara trädgården utan inne i huset, även vovven Santos och givetvis den stilige Rolle.

Ha en skön helg,kram/ Eva

Villrose sa...

Gjett om jeg kjenner meg igjen?
Noen bed blir jeg aldri fornøyd med , mens andre omsider finner sin form.
Ble i grunnen mest fornøyd med det nye bedet, hvor jeg planla veldig strengt med få, gjentagende sorter av stauder (perenner) og løk som Allium. Mest Kattemynte (Nepeta faassenii)og stjerneskjerm (Astrantia major) + mørk busknellik, og peoner på rekke og rad.

Maribel sa...

Helt enig med dig, visst är det roligt att planera och fundera hur man skall göra. Ha en skön helg!

Rost och rädisor sa...

Gotta sig i planering och drömmar är verkligen en stor del av trädgårdsnöjet. För min del är valet självklart. Det blir minibarrväxterna. Neutralt, som lyfter fram rosenrabatten och ändå nåt intressant att titta på från bänken. Vintergrönt och kan utökas med nya fynd allt eftersom.

Ha det så gott i helgen
Anette

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Känner igen mig i den där känslan att något inte riktigt inte blivit som det tänkt, föder nya tankar och idéer, funderingar, som provas... Det är fört när något är gjort och blivit som vi riktigt vet om vi fått till den där känslan vi är ute efter. Lycka till på din upptäcksresa!
Allt gott!
/Katarina

...som nog hade planterat låga rosor och låtit dem prata med sina släktingar på andra sidan gången =o))

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Att få drömma om och planera nya rabatter eller projekt i trädgården är högt på min favoritlista också.
Spännande val du har framför dig med din rabatt :-)
Mmm... har funderat hur jag hade gjort... Tror inte jag valt sommarblommor. Snygga barrväxter och/eller buxbom hade blivit mitt val. Eller eventuellt rabattrosor men då hade det kanske inte varit snyggt hela säsongen...
Lycka till med ditt val :-)
Ha det gott. /Ingela

livihagen.blogspot.com sa...

Det som er virkelig trivelig med å eie en hage er akkurat det som du gjør. Plante og plante om, alt etter hva man får lyst til. Vi gjør som vi vil, og det er deilig. Ha ei riktig god helg.

Veronica sa...

Galet roligt är det att planera sina rabatter. Jag är en 60 talist som växt upp med alla barrväxter på 70 talet och har inte riktigt "gillat läget" ännu !
Så jag kan inte rösta på barrväxterna. Och sen älskar jag överdådig blomning och njuter av det så jag röstar på Rubens bild och att den kommer från honom gör inte saken sämre ;)

Kram och ha en god söndag, den första dagen i vårmånaden Mars!

Mias Trädgård sa...

Men, oj! Tycker det är intressant att du gillar planering, precis som jag, men ändå gör om det IRL i stället för på pappret innan! :) Det är alltid svårt att råda människor till vad de ska tycka och välja om de inte riktigt vet det själva, så jag avstår nog från råd, men jag tycker att du har väldigt många bra idéer!!! Det är kanske så att du gillar just att göra om och förnya din trädgård? :) Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Håller med det är så kul, men ibland så som jag har , har man rabatter som aldrig man riktigt får till.
I ditt fall, tror jag att jag skulle försöka binda ihop det med kanske en härlig kant av lavendel, många, någon till ros kanske låta allium sticka upp tidigt .
Men inte blanda in för mycket och kanske hålla sig till bara några färger violett och rosa och kanske något vitto grön bladigt.

Lite svårt att komma på i en hast.
Ha det gott , kram Ewa :)

Carita Liljendahl sa...

Är ni så långt med våren att du kan plantera redan? Härligt i så fall. Blomster är härliga, fastän det blir lite rensande ibland... jag har bara krukväxter - få se vad jag hittar på till balkongen i sommar!
Kramar!

Anonym sa...

Hej

Båda förslagen till rabatt är verkligen snygga. Sommarblommor är alltid trevligt bilderna ser härliga härliga ut. Men rabatt med minibarrväxterna är verkligen ovanlig och urtjusig, den föreslår jag, men förstår att det är ett himla jobb att göra ordning den. Blir spännande att se hur det blev när jag kommer i maj.

Christina