lördag 10 januari 2015

ÖVERRASKNING I SKOGEN

Det var nått konstigt ute nyss när jag var ute med Santos på en liten morgonrastning. Det var +1 grad - och det har man ju vant sig vid den - men det var totalt vindstilla. Alltså inte tillstymmelse till vind och det är man ju absolut inte van vid den här vintern! 
Precis när jag kom in så hörde jag på väderleksrapporten att det ska bli storm här framåt kvällen. Alltså var det verkligen "lugnet före stormen"!!


Igår var det bra väder, även om det inte var så vindstilla som idag, så vi tog en skön långprommis. För ovanlighetens skull på ett ställe vi endast varit en gång förut. Det här stället har inget direkt namn, men det ligger mellan Linde och Stånga nära den lilla sjön Asträsk.


Eftersom det här är mitt ute i naturen och det inte finns en byggnad i sikte, så fick Santos springa precis som han ville. På tillbakavägen kom vi fram till den lilla backen som skymtar längst bort. Santos var väl kanske 20-25 meter före oss, när jag hör nått som klingar till. Innan vi hann reagera så rasslar det till i backen och Santos börjar springa uppför den vrålskällandes.



Men han kom snabbt tillbaka (fniss) när ett litet hästekipage med 2 gotlandsruss dragandes en liten kärra med en dam på och en häst fastbunden baktill kom nedfarande för den lilla stigen. Gissa om han var rädd.....
Hästarna var som tur var hundvana, berättade föraren, och tittade inte ens åt Santos. Dom hade två vallhundar hemma som normalt brukade vara med. Santos däremot var jätterädd och ställde sig bredvid oss och fortsatte skälla på dom. 
Vi blev så paffa så jag hann inte få upp kameran förrän ekipaget nästan försvunnit ur sikte. Men det luktade häst (jag gillar verkligen doften) halva vägen tillbaka till bilen! Härligt!!

10 kommentarer:

lavendia sa...

Du har så fina omgivningar. Och ibland dyker det upp litet oväntat tydligen.
Här har det dykt upp snö idag. Litet onödigt tycker jag. / Britt

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Egon har kommit till oss nu. Det tar i rejält i byarna, däremellan är det "vanlig" kraftig blåst. Hoppas det inte blir så mycket mer... Regn/snöblandat regn samtidigt så det är härligt väder att vara inomhus i hihi.
Ha det gott. /Ingela

Gunilla Teckenberg sa...

Santos är klok han, vet vart han skall söka sig när fara hotar!

Hoppas ni inte blåser bort där på ön nu, här vräker snön ner men inte så farligt med blåst ännu.

Kram!

Maria sa...

Kanske tur att hunden blev rädd, istället för att börja jaga. Vad fin natur att ströva i, det är en ynnest att bo så nära naturen, härligt.
Kramen

Monica sa...

Vindstilla wow ! här har det stormat idag och gör fortfarande och ösregnat och jag och grabbarna blev mer än blöta då vi var ute, det regnade liksom från sidan. Hos er ser det ju vårigt ut! Fina bilder ! Hästar jo de är dem som mina grabbar inte gillar de gömmer sig oftast bakom mig då vi möter dem, det är gott om dem här. Ha det gott kram!

Anonym sa...

Undra om lugnet övergått till Egon även hos dig.
Vilken tur att det inte var en björn som dök upp. Då hade ni kanske varit tre som sprungit iväg. Eller hade du tagit upp kameran och ... ?
Lördagskvällskram Bosse

GladiGrönt sa...

Oj vad grönt ni har det på bilderna. Undrar om kommande bilder är vita;)

Rost och rädisor sa...

He, he,he... Jag trodde det var en varg allra minst men såna har ni förstås inte på ön. Vi hade däremot en som passerade Alvesta i veckan.
Trevligt med hästekipage och tur att allt gick bra,
Ha det fint
Anette

Jord under naglarna sa...

Jag hoppas ni har klarat er från stormen Egon hyfsat i alla fall, men jag gissar att Gotland varit utsatt.
Norrut klarade vi oss bra, i alla fall i Jämtland.

Må så gott!

Rost och rädisor sa...

Hej!

Kul att jag kunde inttressera dig för blomsterbönor. Du har en bra planta på 3-4 veckor. Lägg först bönorna i blöt 1-2 dygn och plantera sen på dubbelt djup, antingen i kruka inomhus för utplantering när det är frostfritt eller direkt på växtplatsen. Egentligen finns det ingen anledning att förgro, eftersom de växer så snabbt, men om man har sniglar tycker jag det är bättre. Då sår man några fler plantor än vad man behöver och kan ersätta om något blir uppätet och ligga steget före sniglarna.
Lycka till!
Anette