onsdag 17 december 2014

JULEN HAR BÖRJAT

Eftersom en del av er tydligen tror att jag brukar ha MASSOR av dahlior, så ska jag informera om att i år hade jag en enda - och den kastade jag nu i höstas. Jag sparar aldrig dahliorna, men det händer att vänner vill ha dom vilket är alldeles utmärkt. Det var alltså inte dahlior jag hade, utan dahlior jag önskade mig, som jag visade i dom två tidigare inläggen. Men det blir inget av med vårinköp från Dix, så nu har jag slagit dom ur hågen helt!


Det jag roat mig med sista tiden är att julpynta klart och att börja laga lite julmat. Så här ser köksfönstren ut nu - fullt med krimskrams!


Och så här ser matrumsfönstren ut. Inte mindre med grejor där heller precis. Notera att där ligger dom enda klappar som vi ska ge i år. Vi - tjejerna och jag - bestämde att vi skulle sluta med julklappar, urtråkigt!


I år lovade jag Rolle att bara ha blått och silver i vardagsrummet, vilket gjorde att jag fick stora problem. Nästan allt jag har - och det är mycket, ett helt garderobskåp fullt, är naturligtvis julrött! 
Så nu är det MASSOR av grejor som ligger kvar i garderoben, men dom små dekorationerna har jag som vanligt fått upp i det lilla vitrinskåpet i matrummet.


På den översta hyllan ställer jag alltid dom allra äldsta sakerna, julpynt från min barndom. en del var gammalt redan då.....


Julgranen är också redan klädd - som ni ser i silver och blått. Dom få saker som jag hade  i dom färgerna finns i vardagsrummet nu och det är faktiskt ganska vilsamt för ögonen efter allt det röda i hall, kök och matrum!
Men...jag ser nu på bilden att jag måste räta till några detaljer, så är det alltid konstigt nog. Det är lättare att se detaljerna på bild.....!

7 kommentarer:

lavendia sa...

Jättefin gran, både i formen och i klädseln. Här åker det fram en och annan julduk då och då, men så mycket pynt blir det. Att ge julklappar känner jag att det är en tradition som nu spelat ut sin roll. Det tycker ju inte barn förstås, så då får dom väl få litet då.

trädgårdsdrömmar sa...

Superfin gran .Snyggt med silver och blått.Vilsamt för ögat.Själv har jag mycket rött i min gran.
Kram.

Anonym sa...

Mycket fin gran, även det andra pyntet är fint. Här har vi en liten adventsgran och lite tomtar framme.
vi åker till min syster i Stockholm
(Örby).Ha nu en fin jul Boel

Ingrid sa...

Här ska det ännu julpyntas en del, men det gör jag inte förrän på tisdag. Det mesta är dock framme.

Tack Susie för att du tittade in till mig med priset och den fina blomman. Det var jätterart av dig.
Kram, Ingrid

mammi sa...

Va tjusigt ni har det. Kan tyvärr inte komma med nåt vettigare. När de 2 kom in i affären, trodde jag det var allt. När jag en går in och Uno talar om de 3 som varit här inne och snokat, får jag världens chock. Eftersom det var "inneväder" regn och blåst hade jag inte larmet med mig, utan det låg här inne. Då får Uno den geniala iden att han tryckte på larmet. När jag har det i fickan hörs det inte så mycket utan det vibrerar som bara den, när det ligger t ex på ett bord, hörs det verkligen. Nu kommer ju alla tankar om vad som kunde ha hänt, det är ju polisanmält och jag får hjälp från brottsofferjouren. Nu kan jag inte ens gå ut till tvättstugan, utan att först låsa upp dörren, sen låsa den efter mig och sen samma visa när jag skall in igen. Har en stor skylt på insidan av dörren LÅS DÖRREN.Har huset larmat av proffs, samt 3 olika "försvarsvapen" vid dörren minst ett av dem är olagligt vet jag. Kommer att höra av mig igen.
Detta är alltså Sverige av i dag. Inte 1:a gånger vi får sådana besök, men bara en gång har någon försökt ta sig in.Det hade väl knappt varit till nån hjälp att bussa Elvis på dem, han bara viftar på svansen och är glad. Det jobbigaste för mig, är att hela tiden tänka på vad de kunnat gjort mot Uno.
Kram till er alla 3
Från oss " "

Vittran sa...

Oj vad mysigt det ser ut.
Jag har ingen gran inne än. Har fått tag på en som kanske passar här men så måste jag ha en till min mamma också.
Hade jag så fint inne hade jag säkert fått julkänslan tillbaka, hade lite julkänsla i början av månaden. Men den är borta nu.
Ha en bra dag!!!!!!!

Anonym sa...

Det ser mysigt ut. Visst är Bertby bra när man vill visa upp sina samlingar. Numera har jag tre stycken för CD-skivor.
Kram Bosse L