torsdag 16 oktober 2014

BLOOMING FRIDAY - HÖSTENS KRIGARE

Till att börja med får jag be om ursäkt att jag inte varit inne hos er bloggvänner och kommenterat, lusten har inte riktigt infunnit sig ännu. Men jag kommer igen.....

Det var verkligen ett kul tema hos Helena den här veckan; Höstens krigare!


Men...vi har faktiskt invaderats av det mycket otrevliga krigiska svampsläktet som skickat ut inte bara en sort i år, utan 6-7 olika! 
Just den här ovan vet jag dock var det är för krigare, dom tillhör ett släkte som skickar ut röksignaler till sina kompisar - så det brukar komma en hel här till tomten!!


Dom här äckliga har jag dock inte en aaaning om vad dom heter - och dom var faktiskt ännu fler i år än normalt!


Sen är det lite större krigare som poppat upp som enstaka grupper ute i parken, tror att det är några sorts officerare!


Där hade det också placerats ut några enstaka vackra saker, kanske dom är dom farligaste. Kan det vara såna där hemska lönnmördare!?

Sen har vi haft en riktigt stor armada av ganska stora vackra bruna saker med ljusa knubbiga ben nedanför den avsågade björken på framsidan. Men dom fick jag bukt med igår. Det blev - för andra gången - en hel lövkorg full som förvisades ut i skogen!


Vackrast av alla dom olika krigarna var dock dom här tre nedanför rosenspaljén som jag hittade nyss. Kan det vara nån sorts lockfåglar som ska lura oss till att vara oförsiktiga!?


Storleken på dom är ungefär 10-12 cm i diameter och dom lyser verkligen i illorange. Kanske dom vill att vi ska plocka dom och sen äta dom - och så faller man död ner. Smart - men det tricket går vi inte på!

Klängrosen Penny Lane

Kampen mot svamparna verkar vi inte vinna, den är värre än någonsin i år. Vi - som inte gillar svamp alls, varken i trädgården eller på matbordet - har väl kört ut ett tiotal lövkorgar i skogen i år hitintills. Men dom kommer bara tillbaka....

Istället för svampkrigarna skulle jag naturligtvis ha skrivit om Rosornas Krig som också pågår för fullt. Fast dom krigarna håller garanterat på att förlora!
Klängrosen Parade

Buskrosen Rhapsody in Blue

Klängrosen Händel - som i kylan (+8) har tappat nästan all sin rosa färg.


Det bästa med rosorna är att dom alla är så vackra att dom krigarna är hjärtligt välkomna tillbaka nästa år - trots att dom har otroligt vassa vapen!

26 kommentarer:

ulla laiho sa...

En svamparmé ska man har stor respekt för. Jag undviker också dessa soldater, släpper inte in dem. Jag tycker också att de varit ovanligt många i år.

Rosorna är desto vackrare. Min man hatar taggarna, så jag har inte så många.

Rost och rädisor sa...

Mycket svamp här också, särskilt ovanför de rötter som blivit kvar när vi tog bort en lind för två år sen. Eftersom det nu ligger stenkross på marken ser det lite speciellt ut när de poppar fram.
Jag hade ju dessutom kantareller under nävorna om du kommer ihåg, men det imponerar väl inte på en ickesvampätare : )

Dina orange skålar tycker jag är mycket vackra. Ser dem i skogen ibland.

Kul och annorlunda inlägg på temat.

Kram Anette

trädgårdsdrömmar sa...

ha ha vilket annorlunda krig ni har.Svamparnas arme på marsch in i er värld.Fast ska jag vara ärlig så är det mycket svamp här med.Vi gillar svamp men det ska vara ätliga.
Kram.

Anonym sa...

Tänk vad många olika sorters krigare det finns.
Helgkram Bosse.
Ps. Hoppas att vår bok kom fram lyckligt.

livihagen.blogspot.com sa...

Det var et spennende valg for høstens krigere. De kan virke litt ekkel når du finner de i marken din, men du har tatt bilder som gjør at soppene blir så flotte!! Likeledes er rosene så nydelig.

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Oj, det var många olika svampar... De orange skålarna mot det gröna gräset är onekligen vackert... och aptitretande. Men kanske farliga typer...HU!
Allt gott!
/Katarina

lavendia sa...

Det var verkligen en svampinvasion ni råkat ut för. Jag är rätt dålig på svampar. De jag hittar är med all säkerhet inte ätliga. Och skulle jag hitta något som kanske skulle kunna vara ätligt, vägar jag inte. Ibland är de rätt dekorativa.

LINDA sa...

De går där ovan ser verkligen ut som krigare :D Så fin den lila rosen är – jag hade också en rhapsody, men tyvärr klarade den inte förrförra vintern. Kanske skulle skaffa mig en ny!

Ha en fin helg!
//Linda

Maribel sa...

Underbart vackra rosor, röksvamp har jag också, den tycker jag är rolig, brukar skicka ut rökpuffar genom att trampa på den.
Trevlig helg! Marika

Evas Kvarnaro sa...

Susie du hittade de rätta orden och meningarna till detta inlägg.
Armada - lönnmördare m.m. hi hi...
Alla såg verkligen krigiska ut, utom den gula, den var mkt vacker, men kanske den farligaste av dem alla . . . . ? !
Nä jag har inga sett i vår trädgård, lustigt. Men säkert att de ploppar upp i helgen efter allt regn som ska falla ner.
Dina rosor är fortfarande vackra fast något tilltufsade av årstiden
Men filmen och boken om 'Rosornas krig' den var hemsk.

Höstkram/ Eva

Mandelhjärta sa...

Svampar gillar ju regn och fukt... Många är riktigt spännande att komma nära. ;)
Dina rosor är underbart vackra!
Trevlig helg! :)

Lotta sa...

Vilka fina och vackra svampbilder, det tycks vara ett riktigt svampår i år, hoppas få med mannen på en tur i svampskogen på söndag! trevlig helg.

Ninnis sa...

Svamp är inte mitt område men vackra är dom ju på bild även dina rosor är helt bedårande.
Tack för din titt inne hos mig. Min Eldkaprifol är flyttad för tredje gången och har blommat varje gång så svår kan jag inte säga att den är....=)
Hoppas att du törs köpa och att du får njuta av din som jag gör av min.

Kram Ninni

Anna-Maria sa...

Oj ja alla dessa envetna svampar som dyker upp där man helst av allt inte vill se dom…skulle kunna starta ett krig!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ganska vackra svampar ändå! Men rosorna woe! Va härligt!
Ha det gott, trevlig helg kram Ewa :)

Meta sa...

Visst kan svampar vara vackra men inte vill vi ha dom i gräsmattan
Så vackra rosor du har än
Ha en fin fredag
kram Meta

Unknown sa...

Æsj, sopp er ikke moro i plenen. Bra du har så mange fine roser å glede deg over:)

Jannibele sa...

Jeg foretrekker rosekrigerne:) Vi har hatt så mye svamp i hagen i år. Mye mer enn noen år tidligere. Man skulle jo tro det motsatte da det har vært så tørt....Håper krigerne trekker seg tilbake og slutter fred til neste år.
Ha en god helg.

Villrose sa...

Litt av noen typer...
Fortrekker rosekriger, ja!

AnnA sa...

Hej!
Rosornas krig är trevligare än svamp invasion...
Man får njuta av rosiga så länge det varar.
Trevlig helg!
Hälsn
AnnA

Anette sa...

Oj, vad du har höstpimpat bloggen! Det är så sorgligt med din väninna. Alla känner vi någon som drabbats och en del som inte klarat sig.

Svampar, jag kan bara hålla med. I år är det verkligen jättemånga och konstiga sorter. Det har väl varit perfekt väder för dom antar jag.

Ha en fin helg i höstrusket.

Kram Anette

Carina sa...

Det verkar som det har varit krig på många ställen i år.....vi har också haft ett antal arméer på ingång här....
och de där med taggar, det gör ju inget om de invaderar....de kan ju klara sig själva...
Ha en skön helg.
Carina
PS. Kasper hälsar till Santos. DS

Carita och Bertel sa...

Det är ju lite ovanligt med så många svampar i en trädgård men dom ser spännande ut. De är säkert svåra att bli av med för den egentliga svampen finns ju i jorden men jag hoppas det går. Texten passar väldigt bra till ämnet höstens krigare. Jättevackra rosor har du i alla fall. Ha en fin helg. Carita

Gunilla Teckenberg sa...

Vi har också mycket svamp i år, lite oväntat efter den torka som härjat hela sommaren. Stora vackra exemplar av stolt fjällskivling dyker plötsligt upp i Rhododendron rabatterna.

Jag ser svamparna som vänner och medarbetare, tillsammans med mikroorganismerna bryter de ner dött organiskt material - annars skulle vi väl drunkna i avfall. Fast det finns ju ovänner också bland svamparna som ger sig på levande materia, honungsskivlingen t.ex. Den vill vi inte ha i våra trädgårdar!

Kram!

Ölandsvindar sa...

Här på Öland var det stor svampinventering för några veckor sedan av en svampförening,vad de nu hette. Runt 400 arter därav flera sällsynta hittades. Imponerande!
Trevlig söndag på dig! Jag ska ut och plocka lite i trädgården. Börjar bli dags att plocka in en del krukor och möbler.
Kram /Kerstin

Carina sa...

Goda och onda krigare precis som vanligt och beroende på vilken sida man hejar på... Jag hejar också på rosorna i trädgården :)

Kram, Carina