fredag 9 augusti 2013

TINGSHUSTRÄDGÅRDEN

I morse var det ett perfekt jobbväder så jag rusade ut direkt och satte igång med att rensa den senast gjorda rabatten; "lyxrabatten" framför rosenspaljén.
Vy från ingången till "innertomten".
Det visade sig bli ett betydligt mer omfattande jobb än jag tänkt mig. Först så grävde jag upp en gul solhatt som min väninna Lisa skulle få (jag var inte så förtjust i just den sorten och naturligtvis hade jag två av den), sen rensade jag rabatten och kantskar. 
Hörnan vid infarten med smällspireor och lönnar och...
Därefter så skulle jag på något sätt få till dom tre jätteverbenorna vars grenar växte horisontalt  ut över gräsmattan. Dom var många också. Så jag har klippt av en del när jag klipper gräset med åkgräsklipparen. Inte bra!

Panoramavy  över infarten.
Efter det var det dags för lunch och så in i duschen och fixa till sig lite - så man inte skrämmer folk när man ska till Hemse. Fast innan Hemse så var det först till min väninna som behövde lite tips och smakråd.
Baksidan med huvudträdgården vid tingshuset hos min väninna.
Själva odlingen av växter behöver hon inga råd om, fast beskärning är absolut inte hennes starka sida.
Min väninna har otroligt med växter och alla verkar må bra, men det är kanske en aning plottrigt och lite för "runt i hörnorna" för min personliga smak.
Men...det är ju det som är så kul med trädgårdshobbyn. ALLA trädgårdar är olika och vi har alla vår alldeles egen stil, så även om man tog två exakt likadana obrukade gräsplättar och gjorde trädgård av så skulle det inte bli två exakt likadana! Vilket är skönt!!
Det jag avundas Lisa allra mest är hennes nästan helt "ogräsfria" jord! Men OK, hennes trädgård gränsar inte mot en skog  som vår utan mot en fårhage. Och där växer det visserligen ogräs, men det är den förhållandevis ofarliga brännässlan!
Men några direkta tips kom jag inte med idag. Förutom att hon måste lära sig att beskära. Hennes små fruktträd så faktiskt hemska ut.....och det fick hon veta! På bilden ovan är det det mörka partiet i mitten som är en liten alm som ska "bonsaias" till, men det ska jag hjälpa henne med i september.
Här ovan är det en växt som jag både är mycket förtjust i och hatar, den kallas "djävulens spatserkäpp" (Aralia spinosa - taggaralia) och är enormt taggig - men ser så sydländsk och tjusig ut. Har blivit erbjuden ett ex av dom två skotten som växer bredvid den stora i mitten, men...vill jag verkligen ha en sån!?
Som sagt, mycket växter men också många saker finns det i trädgården vilket kanske inte riktigt är min stil.
Här syns t.ex. det vattensprutande kärlet nästan inte bland alla järnkrukor.
Här ovan är det Lisas egenhändigt byggda kolonner som står ovanför den stora gjutna trappan ner mot fårhagen. På trappan ska det stå terracottakrukor med pelargoner, men dom tog sig visst inte i våras.
En vacker vy från sittplatsen bort mot dom självsådda ringblommorna. Trädet i vänstra kanten är en röd- och flikbladig fläder
Som du kanske förstår så är Lisa mycket inspirerad av sydländska torrträdgårdar och hon har inte vattnat en hel rabatt på hela sommaren, utan bara kört med punktbevattning på speciellt känsliga och/eller älskade växter. Hon går medvetet in för att plantera växter som klarar dom gotländska torrperioderna - och det verkar fungera.
Vad jag hjälpte henne med var nog mera att agera som bollplank till hennes egna ideér och att hjälpa henne att fokusera på vad hon ska göra innan våra respektive trädgårdsvisningar på onsdag. 
Det är ju t.ex. ganska meningslöst att börja lägga gångar med stenar, när man har en helt igenvuxen förträdgård. Det gäller att prioritera rätt....

2 kommentarer:

Ruben sa...

Ja, att vara trädgårdsrådgivare är nog ingen lätt uppgift. Men att vara bollplank är ju en helt annan sak. Huvudsaken är ju också att trädgården blir personlig och passar den som har den. Det såg ut att vara en fin trädgård, men vad som behöver beskäras kanske en utomstående ser bäst.

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla Teckenberg sa...

Läckra bilder som vanligt när du är fotograf!

En liten varning för "The devil´s walkingstick" fast det vet du förmodligen redan. Den slår massor med taggiga rotskott, inte så trevligt i trädgårdsgångar.