torsdag 16 november 2017

MEST POSITIVT, MEN.....

I morgon är det dags för ett nytt inlägg under rubriken "BLOMMIG FREDAG - Månadens Bild", men jag kan inte hålla mig tills dess. Dessutom så passar inte dagens inlägg in under rubriken!
I tisdags, alltså den 14:e, så fyllde Rolle 77 år. Det är inte klokt vad tiden går, jag tycker det inte var så länge sen han fyllde 60 och vi åkte hit till Gotland ett par dagar för att fira.
Men fira, det gjorde vi inte i tisdags precis!!


För det första så var jag till sjukgymnasten på VC i Hemse för att få lite råd om mitt ryggonda. Dessutom skulle Rolle till Visbys lasarett igår för att undersöka prostatan efter att ha fått besked om att han hade väldigt högt PSA-värde. Och ska man ut tidigt och åka och dessutom till läkare ska man inte dricka vin kvällen innan.
Mitt besök gick väldigt bra, jag fick en del förhållningsråd och jag tycker faktiskt att ryggen redan har blivit bättre. Alltså på bara två dagar! 


Men även om vi två inte firade så blev Rolle firad ändå. Våra goda vänner Cronis & Beth var här (precis när jag var i Hemse) med en flaska vin och en jättebukett med blommor.
Rolle tyckte det var lite lyxigt att ha alla fina blommor i en enda vas, så när jag kom hem fick jag dela upp dom. Så nu har vi en bukett i vardagsrummet och en bukett i matrummet. Han hade helt rätt, det blev inte dumt alls!


Sen fick han ett kort med en traktor på från vår väninna Christina - som dessutom lät som en traktor när man öppnade kortet. Rolle gillade det - men Santos blev lite rädd (han är en riktig liten hare) när Rolle höll fram det öppna kortet så han skulle få nosa på det!



Lite senare på eftermiddagen så ringde våra vänner Hasse & El-Jay från Californien och grattade Rolle. Det gör dom varje år - och hur otroligt det än låter så har vi ALDRIG grattat dom! Vet faktiskt inte varför och nu efter 30-40 år känns det lite för sent att börja med det. Dessutom vet jag inte när dom fyller år, eller exakt hur mycket!!



Sen har jag nåt kul att berätta. Vi brukar ju alltid - sen vi flyttade hit till Gotland - bila runt 5-7 dagar på fastlandet på sensommaren. Jag brukar redan i början på året planera resan och boka
hotell - man måste det när man har hund och dessutom lite specifika önskemål om boendet.
Jag som har ganska lätt för att tröttna på saker och ting tyckte dock att vi skulle hitta på nåt annat i år.
Alltså satt jag mig framför datorn och började leta hus vi kunde hyra. Det var ju 17 år sen sist (och då medförde det att vi flyttade hit till Gotland så småningom)!




Redan förra året hade jag av misstag hittat ett alldeles nybyggt hus som jag trodde både Rolle och jag skulle gilla att hyra. Men då var det ju inte aktuellt!
Huset låg i närheten av Växjö vid Helgasjön. Ett mycket bra område där man har nära både till Värnamo, Ljungby och Vetlanda som vi gillar. Ja, även till Jönköping (som vi inte gillar) men också till Fagerhults Handelsträdgård (min stora favorit när det gäller växter). 
Alltså började jag leta på nätet.....men det tog flera dagar innan jag hittade stället igen för det hyrs ut  direkt av värden. Och innan dess hade jag tittat på hundratals ställen, utan att hitta nåt för oss - och Santos!




Det här huset är alltså modernt och nybyggt (2016) och har sängplats för sju (!) personer. Nu är ju vi bara två, men vi kanske får besök av några vänner och dom tre sängarna på loftet behöver man ju absolut inte utnyttja. Jag tror faktiskt inte att vi kommer att "klättra" upp dit över huvud taget!
Det finns ett sovrum med en dubbelsäng och ett sovrum med två enkelsängar, perfekt för oss - och eventuella besökare!!




Från vardagsrummet och altanen utanför har man utsikt till sjön och det är endast 250 m till en liten badvik. Låter alldeles perfekt!




Köket har alla faciliteter som micro och diskmaskin och även för övrigt finns allt. Även om jag inte tänker laga så vansinnigt mycket mat - vi kommer ju vara på semester - så kan det vara bra att kunna värma upp något gott färdiglagat.
I Värnamo t.ex. finns en mycket bra asiatisk krog där vi tidigare köpt mat som vi sen ätit på hotellrummet. Likaså finns det flera bra ställen i Växjö. Oftast brukar vi dock göra så att vi äter lunch på krogen på dagarna. Är vädret dåligt får Santos vara kvar i bilen annars sitter vi ute - och sen äter vi nåt lättare på kvällen. 




Det man dock behöver ta med sig till huset är sängkläder och handdukar, men vi åker ju bil så det är inga bekymmer. Och det här med slutstädning är heller inga problem, iaf när man är gift med en pedant - och dessutom brukar vi inte ställa till så mycket!




Efter ovanstående som var positivt så kommer det negativa; Rolle hade enormt högt PSA-värde, hela 170! Det normala är c:a 3-4. Läkaren tog 10 cellprover och Rolle kommer få besked om c:a 2-3 veckor, då får vi se vad som händer!
SUSIE

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt huset ser ut. Hoppas att ni får åka dit och ha några sköna dagar tillsammans. Läkarna är duktiga nu, så de får säkert bukt med Rolles höga värden.
Kram, Ingrid

Marlise sa...

Wann fahrt ihr in das Ferienhaus nach Växjö?
Im August?
Brigitte und ich sind Ende August, Anfang September,
in einem Ferienhaus in der Nähe von Halmstad.
Alles Gute für Rolle!

När ska du köra till stugan i Växjö?
I augusti?
Brigitte och jag är i slutet av augusti, början av september,
i ett fritidshus nära Halmstad.
Det bästa för din Rolle!
Kram Marlise

wiolettan sa...

Det var höga värden men nu för tiden kan läkarna göra mycket då det gäller prostatan. Har en kompis som de har opererat och han mår bra nu, flera år efteråt. Så vi håller tummar och tankar.
Härligt boende du hittade, helt perfekt, det skulle jag och mysingen också gilla. Skönt att komma ifrån och till något annat ibland. Det behöver vi människor.
Grattis i efterhand till din man. Så fina blomster han fick, bra detta med att dela upp.
Sköt om dig och varm kram.