fredag 4 augusti 2017

KOMBINATIONER

Man ska inte gnälla på vädret, då brukar man få värre! Fast för oss blev det egentligen ett bra väder igår kväll och natt, men för dom stackars semesterfirarna så är det kanske inte så kul med blåsigt gråmulet väder med regnskurar titt och tätt.
Dessutom åskade det ordentligt och Santos blev livrädd. Han låg under täcket omväxlande hos Rolle och mig och darrade något fruktansvärt. Stackarn!!

Kolla in den helt kala fläcken i gräset precis mitt för ingången. Där finns inget gräs - eller ogräs - kvar alls. Så jag hoppas det växer igen nu efter allt regnande!
Ikväll när jag skulle gå ut med Santos - och samtidigt leta vackra kombon - så hann vi bara utanför dörren så började det regna. Men har man en kissnödig liten hund så är det bara att fortsätta. Men oj vad bråttom han fick att göra ifrån sig några gånger och sen rusa in. Han gillar inte alls att bli blöt.....

Blå och gula (självsådda) penséer - en vacker och mycket vanlig kombo!
Jag läste ett inlägg på bloggen season by carna om olika kombinationer som växter mer eller mindre gjort själva - eller man fått till utan att tänka på det!

Blå & gul pensé tillsammans med vinröd Clematis. Vacker kombo det med!
Alltså tänkte jag kolla om jag hade några snygga kombos i trädgården - och några foton hann jag med innan regnet blev alldeles för häftigt. Jag börjar med dom vanliga men slutar med dom som är lite mer annorlunda!
Vinröd och blålila Clematis - ännu vackrare. Fast där var jag med och komponerade när jag planterade dom!
I veckan var vi över till våra goda vänner Beth & Cronis och gratulerade henne. Trots att hon avsagt sig all uppvaktning genom en annons i lokalpressen, men hon fyllde jämna år - och då kan man ju inte ta någon hänsyn!

Beth, Rolle och Santos på förstubron!
Idag var det alltså lite grått, väldigt blåsigt och lite kyligare än dom senaste dagarna. Egentligen ett perfekt väder för att jobba i trädgården, men vi "roade" oss med att sätta upp den automatiska droppbevattningen i växthuset. Tog en halv dag!

Det här kombon älskar jag; Mörkt gula dagliljor och blålila höstflox!
I morgon får jag se om den inställda tiden till droppbevattning - mellan 9.00-9.30 - räcker, eller om jag måste låta det droppa lite längre. Jag kan också justera storleken på dropparna - så det finns lite att ändra om det behövs.


Eftersom jag älskar den här kombon - gulbladig sumak (Rhus typhina `Tiger Eyes´) med rosa bladkvistar och rosaröd/orange rudbeckia ( Echinacea `Sundown´) så blir det två bilder. På den nedre bilden har en blomma av den gula strålrudbeckian (Rudbeckia fulgida `Goldsturm´) kommit med också.


Dom här växterna har jag planterat i det som tidigare var "Bambu & Gräsrabatten" nedanför poolen. Numera växer det också massor av perenner, företrädesvis dagliljor och rudbeckior, samt några buskar där också.

Nedanstående kombo har dock blivit till av ren slump. Det är en smällspirea som självsått sig i stenhörnan, precis bredvid en stor rosa sten som perfekt matchar färgen på bladverket.

Physocarpus -  smällspirea -  namnsort okänd då jag har ett antal olika rödbladiga samt lika många gulbladiga.

Som sagt, kombinationer i trädgården finns det oändligt av. Och olika under hela växtsäsongen. riktigt kul att följa faktiskt. En del är bättre och en del sämre, men dom flesta är väldigt vackra. Speciellt dom som naturen fått till själv. Fast man är lite extra nöjd när man fått vara med och bestämma..... *fniss* 
Eget konstigt "konstverk" på garageväggen!

Inga kommentarer: