KOMMENTAR

Skriv gärna en kommentar (klicka på KOMMENTARER under det aktuella inlägget). Den behöver inte vara lång Du kan bara säga HEJ och skriva ditt namn - då vet jag att Du varit inne och hälsat på!

Du måste dock - och det gäller alla - markera rutan där det står att du inte är en robot, först därefter kan du skicka din kommentar.


VIKTIGT - har du inte någon egen blogg MÅSTE du klicka på ANONYM, då först publiceras den!

FIRMASTART & DRAGRACING

Förutom att åka till USA ett antal gånger gjorde vi en massa annat kul också. Rolle som var väldigt bilintresserad och exceptionellt duktig när det gällde lite mer avancerade tekniska saker, han startade en firma 1967. Den fick namnet Ronwill Speedshop AB = Ron efter hans förnamn Ronald och will efter hans andra namn Willy. Speedshop blev det eftersom vi där skulle sälja delar till race-, rally- och sportbilar.

Han hyrde en liten - verkligen liten - lokal på söder i Stockholm. Jag jobbade på apoteket Lokatten, men skötte det kamerala när jag var ledig och på kvällar. Redan efter ett år fungerade firman så pass att jag kunde sluta på apoteket och så småningom blev det så pass mycket att göra att vi var tvungna att anställa en hjälpare, Lillen - som efter några år flyttade till USA och jobbade som mekaniker inom racing.

Vi flyttade firman också, men bara till andra sidan porten till en lite större lokal. Allt fungerade toppen och vi utökade lokalen ännu mer genom att anställa en ny kille och inhandla en butik som låg bredvid och öppna upp emellan.
Det blev ett par till anställda under åren, en som vi tyvärr misstog oss på och var tvungna att avskeda (inte kul), tills vi i mitten på 80-talet av olika skäl var tvungna att flytta. Nu hade vår äldsta anställda Berra (som vi fortfarande är mycket goda vänner med) också slutat och vi var ensamma att sköta ruljangsen. Men det gick väldigt bra.....

Det var ju så att jag hade lärt mig en otroligt massa om det här med tändning, förgasare, topplock, kamaxlar m.m. m.m. så jag var nu betydligt duktigare än 99% av kunderna vi hade.
Tyvärr var det väl en del som inte riktigt kunde acceptera att en tjej kunde mer teoretiskt än dom, för meka annat än med Weber-förgasare det har jag aldrig gjort, men då fick bara Rolle ta över. Fast det hände ju ibland att man blev förbannad rent ut sagt. Och några få gånger fick en del kunder sig en riktig utskällning (man var ju inte rödhårig för intet), men Rolle som hade en ängels tålamod brukade fixa till det också.
Med åren fick jag därför ett ganska gott renommé; "Tjejen som kan så mycket om....."  Och det händer faktiskt än idag att folk ringer och vill ha hjälp antingen av Rolle eller av mig! Och då sålde vi firman för 2,5 år sen och blev pensionärer på heltid. Fast Rolle hjälper en del med både förgasar- och tändningsproblem än idag!!

Under dom här åren så har vi naturligtvis gjort och varit med om en massa kul inom racing. Så egentligen skulle man ju kunna skriva en hel bok, men herregud - vem är intresserad av det!? Det får räcka med att jag kan berätta att jag var den första kvinnan i Sverige som körde dragracing. En både kul och mycket trist upplevelse.
På 60-talet körde Rolle banracing och när sen dragracing skulle introduceras så tyckte han att det skulle vara kul om det var jag som gjorde det. Och jag blev naturligtvis jättelycklig!
Tyvärr visade det sig att "jänkarmaffian" inte såg med blida ögon att jag - en tjej - körde en mycket potent vässad Opel Ascona. Alltså blev vi mer eller mindre utfrysta ur gemenskapen och var bara med på två tävlingar, den första testtävlingen och sen också den första officiella.
Men jag slutade i alla fall med flaggan i topp eftersom jag slog alla bilar i dom olika divisionerna och till slut var det bara finalen i klassen kvar. Då blev jag tyvärr slagen av en Mustang med V8:a och kompressor!
Så jag kom alltså tvåa totalt och fick en jättestor fin glasskål som jag tyvärr hade sönder för ett tiotal år sen - men det glada minnet finns ju kvar!!
Susie


1 kommentar:

Lars Modig sa...

Hej

Vilket bra liv ni verkar ha!
Jag har nu gjort lite traktoraffärer med din man och beroende på transportalternativ så kanske jag+hustru får chanson att se er skapelse/liv på Gotland?
Om han är lika bra karl som han är på att renovera traktorer så har du gjort ett riktigt KLIPP :-)

Bästa hälsningar !
/Lars Modig