onsdag 31 maj 2023

SOMMARBLOMMOR

 Som jag berättade igår blev det en lyckad dag. Höjdpunkten var naturligtvis besöket hos Jonas i När och inköpet av lite sommarblommor!

Här i sitthörnan på altanen dit solen aldrig når blev det en otroligt läcker begonia i gult och aprikos som heter Waterfall. 

På vägen dit varnade jag Rolle att inköpen säkert skulle gå på ett par tusen, men han trodde mig inte. Han vet att jag vid såna här tillfällen gärna överdriver för att han sen ska dra en lättnadens suck när det "bara" går på runt 500!

En av jätteverbenorna hamnade i den stora krukan där jag förra året hade ett pampasgräs.

Pampasgräset hamnade i krukan bredvid ingångsspaljén där Rolle bundit upp klematisarna som låg ut på gräsmattan.

En jätteverbena och två evighetsblommor i lådan bredvid poolen.

Jag köpte 2 jätteverbena och hade tänkt ha båda i den här lådan, men det blev för mycket. Så Rolle undrade om vi inte kunde ha en i den stora svarta stora krukan på framsidan istället för pampasgräset han inte gillar. Han är inte förtjust i prydnasgräs alls och eftersom det är han som gör mest jobb i trädgården numera, fick han sin vilja fram...

På det här lilla bordet vid ingången har jag ställt sånt jag "fått över", få se vad som får stå kvar när allt annat är utplacerat på sina rätta platser.

Sen köpte jag 3 gula evighetsblomster varav två fick bo ihop med jätteverbenan i lådan bredvid poolen. Den är torrlagd i år beroende på att jag inte kan använda den och att Rolle inte orkar med att göra iordning den. Han har fullt upp med att sköta trädgården och hjälpa mig. Har haft en jätteverbena här förr, men då var poolen igång och det blev massor av blomskräp så jag fick ta bort den...


Det blev tre mörkt röda sommarnejlikor också. Dom fick sitta i den "långa lådan".
  
Och visst var det snyggt med "New Zeelands Flax", men den sticks så jag flyttade den och tog
den sista evighetsblomman istället...

 Jag hade för länge sen ställt ut dom krukor och lådor jag tänkt använda, men dom var inte iordningfixade så vi fick gasa iväg och köpa en säck jord, s.k. "proffsjord"! Jag är nämligen otroligt trött på den billiga jord jag brukar köpa. Därefter vidtog det roligaste med att köpa sommarblommor, bestämma sig för var exakt dom ska planteras. Det brukar bli många "rockader" innan det är klart...

Här syns var flaxen får stå. Där kan man gå förbi den utan att komma åt den...

Nu har jag bara en enda växt jag behöver och det är nått snyggt och frodigt som ska vara i krukan på väggen - och så ska den passa ihop med färgen på alunrotens blommor nedanför. Jag tror att dom är röda, men är dom rosaröda, vinröda eller julröda? Alltså får man vänta tills dom slår ut, men då blir det ett besök hos Jonas igen!

Den gula blomman är alldeles för liten, vill ha nåt buskigt eller lite hängande...

    SUSIE






4 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Så fint ni gör! Vad landade räkningen på till slut? Har för mig det är ganska dyrt med växter i Sverige.. Minns dåligt, därför jag är nyfiken :)

Ingrid sa...

Vilka vackra sommarblommor du köpt!
Jag har gått och funderat på om jag ska, eller inte ska, köpa några jag också. Men det känns inte så lockande när man hör att den här torkan ska fortsätta även i juni. Det räcker ganska bra att försöka hålla liv i det jag redan har att vattna.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Bra gjort av Rolle som planterar och fixar, för jag antar att det är han som gör det. Fina val du/ni gjorde! Men trist att du inte kan bada i år :(

Ha det fint!
Kram Gunilla

Maribel sa...

Hej Susie!
Vad kul att det blev lite blommor i amplar och krukor. De piggar upp. Det är inte billigt att gå på växtgård och handla, men allting har gått upp i pris.
Ni har glädje av dem länge.
Ha det gott /Kram Marika