lördag 1 april 2023

TRÖSTMIDDAG

Härom dagen berättade jag att vi sköt upp vårt 62-års firande från den 30/3 till Skärtorsdagen den 6/4. Men jag tyckte lite synd om Rolle som nog hade räknat med nåt riktigt gott. Så jag bestämde mig för att laga det till middagen igår - det var ju fredag...

Som förrätt blev det en sallad, fast det blev inget vin alls. Det smakar mig inte...

Och det extra goda var min variant på "Risotto i ugn med lax". Visserligen är det gott med lax och man kan ju laga den med fryst lax - och sparris - så speciellt dyrt behöver det inte bli. Men man (alltså jag) kan inte äta det för ofta, brukar tröttna på lax då. Ett tag åt vi lax varje vecka - och så gott är det inte. Men vår käre hustomte och granne Erik (som tyvärr inte finns längre) fiskade. 

Ugnsrisotto 

Alltså har jag gjort om receptet så man kan ha annat till risotton. Här följer gårdagens variant:

UGNSRISOTTO

3 dl avorioris

7,5 dl vatten

1 kycklingbuljongtärning, sönderhackad

1 finhackad gul lök

2 msk vitvinsvinäger

3 msk smör/olja

2 dl blandade djupfrysta grönsaker (ärtor, majs & paprika)

2 dl riven ost – med smak, helst parmesan 

1 dl djupfryst broccoli i småbitar (el. färsk)

Svartpeppar

Sätt på ugnen på 200 grader och smörj en form som rymmer 1,5 liter.

Lägg smör/olja i en kastrull och lägg i löken och låt den svettas några minuter – utan att ta färg. Häll på riset och rör om ytterligare några minuter tills kornen bli lite genomskinliga. 

Häll på allt vatten, vinägern och buljongtärningen. Lägg sen ner alla dom blandade grönsakerna och rör om och häll sedan röran i en stor smord form.

Strö på osten och tryck ner små - vackra - bitar av broccolin. Glöm inte att peppra. 

Ställ in formen i ugnen i 40 minuter.

200-300 g fläskytterfilé (el. kycklingfilé) i 1 cm´s strimlor

2 msk smör/olja

2-3 msk chilirostade sesamfrön

(Eventuellt en god marinad istället för sesamfröna)

(Panko ströbröd)

Panera strimlorna med sesamfrön (el. med panko om du marinerat köttet)

När det gått 35 minuter för risotton i ugnen stek strimlorna, ta ut risotton och lägg strimlorna ovanpå.

Servera gärna nån stark chilisås eller inlagd jalapenjo till.

SMAKLIG MÅLTID 

SUSIE

5 kommentarer:

chica sa...

Hmmmm... Parabéns ao aniversariante pelos 62!
Que beleza de risoto! Belo prato e carinho!
beijos, feliz ABRIL! chica

Ingrid sa...

Det låter gott Susie! Jag har aldrig gjort risotto i ugnen, men det kan nog vara värt ett försök. Receptet är sparat!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men så spännande, risotto i ugn har jag aldrig provat. Det lät ju väldigt gott! Tack för receptet, det ska jag spara och pröva.

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Oh, så gott det låter.
Gjorde risotto med musslor och räkor förra veckan, det blev okej.
Ha det bra!

Maribel sa...

Hej Susie!
Det både låter och ser gott ut.
Ha en fin söndag /Kram Marika