söndag 13 februari 2022

EKSTAKUSTEN

 Det är "tråksöndag" - alltså en söndag utan bilrace, men redan nästa vecka börjar Nascar på allvar. Sen är det race nästan varje helg! Härligt!!

Men då blir det jobbigt att hinna med allt man vill göra på söndagar. Det är faktiskt det enda jag inte gillar med bilracing, den går alltid av stapeln den tid på året då jag vill vara ute i trädgården. Men jag vill alltid se racen live, förutom racen från USA som sänds på nätterna för dom spelar vi in. Just nu är det bara att titta på OS och "skidrace" som ibland kan pigga upp en.....

Eksta-kusten med en fast (gjuten?) badbrygga. I bakgrunden ser man närmast Lilla Karlsö och långt bort Stora.

I fredags skrev jag att jag skulle lägga ut resten av bilderna jag hade tagit på torsdagen, men det blev inte så. Alltså använder jag mig av dom idag. Gårdagen gick åt till att lägga ut pusslet på det nya bordet Rolle hade gjort till mig. Och det blev jättebra, men herregud vad många bitar 2000 är! Eftersom pusslet är så stort så började jag upptill med kanterna (fast jag har inte hittat alla) och så fick jag dit några blå himmelsbitar. Jag lär nog inte vara klar med det förrän fram mot midsommar.....

Fiskeläget nere i hamnen. Det 5:e lilla huset ägdes av vår hustomte, så där har vi varit. Ligger vackert men jag gillar inte läget, det är alldeles för mycket folk här.....

Förutom att glo på TV, försöka lägga pussel, sitta framför datorn samt laga mat till oss - och vår gäst i fredags - har jag inte gjort många knop dom sista dagarna. Ute kan man ju inte vara, det är ett riktigt ruggigt "höstväder" men lite blåst och lite regn. Och städa eller tvätta vill jag inte göra på en helg.....

Här mellan husen kan man stjösätta sin fiskebåt.

Jo, jag kom på att jag faktiskt gjort en riktigt rolig sak. Jag har redan beställt och betalt tre plantor, alltså det här rosablommande prydnasgräset som jag blev så förtjust i när jag såg det på bild. Hittade det ju på en plantskola på fastlandet som säljer på postorder. Perfekt för mig och mina två väninnor! För jag ska alltså inte ha alla tre plantorna själv när dom kommer i mitten på mars.....

När vi tittade på sjösättningsplatsen så såg Rolle att det var en massa sjöfåglar i hamnen.

Till mig själv har jag tagit en 10-liters kruka, men dom andra två får 2-liters. Enligt plantskolan kommer det bara hem en enda 10-liters så det gällde att "sno åt sig" den direkt. Men det brukar ju vara så att dom mindre har lättare att överleva, så det kanske slutar med att jag måste beställa nytt till mig själv!

Jag förstår att fåglarna ligger här, det måste vara betydligt lugnare och skönare än på andra sidan piren.

Jag tror att antingen ska jag börja med middagsmaten redan nu. Har 2 färska kycklingfiléer som jag tänkte göra nåt kul med. Eller så ska jag lägga lite pussel. Men gör jag nåt med filérna i ugnen så kan jag lägga lite då tills dom blir klara. Jag har bestämt mig för att åtminstone få dit 2 bitar varje dag på pusslet, även om det är knepigt.....

Några nybyggda hus på Ekstakusten. Kolla in det låga "huset" till höger. Tror att det från början var tänkt som ett förråd, men nu antingen är till för gäster eller för att kunna sitta och mysa i när det blåser!?

SUSIE


5 kommentarer:

chica sa...

Natureza linda e bem mostrada em fotos! Adorei! beijos, chica

Ingrid sa...

Ekstakusten är verkligen vacker och du bjuder på många fina bilder. 2000 bitar är verkligen väldigt mycket. Mitt var på 1000 och jag tyckte att det räckte bra med det. Med 2000 bitar måste man ju ha ett enormt stort bord. Har du skaffat pusselmatta så att du kan lägga undan det om du skulle behöva bordet till något annat?
Ha en fin söndagskväll!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Härliga bilder från kusten. Förstår att fåglarna vill ha lite ro på insidan om piren. Betydligt lugnare där. Lycka till med pusslet.
Ha det gott /Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Fantastiskt vackra bilder. Grattis till att du köpt det vackra gräset. Hoppas kycklingen blev god och att du hann lägga några bitar på ditt pussel. Du får lägga ut en bild när det är klart ... framåt midsommar :)

Kram Anita

chica sa...

Susi, voltei pra te avisar que acaba de entrar post com fotos tuas!
Obrigadão!
Podes ver aqui:
https://ceuepalavras.blogspot.com/2022/11/blog-post_20.html

beijos, chica