söndag 26 september 2021

NY KRUKA och HÖSTBLOMMOR

Nu, alltså när hösten har kommit, har mitt stora trädgårdsintresse vaknat till liv igen efter allt trassel efter mina operationer! Gissa om jag önskar att det vore vår!!

Lite höstdekorationer.....

Min kusin var ju här i veckan och vi två kommer lätt i självsvängning när vi börjar prata växter, dekorationer och inredning. Vi har väldigt lika smak faktiskt, vilket gjorde att när vi skjutsade henne till Visby flygplats i onsdags så hann vi med att besöka några ställen som sålde stora krukor. Tyvärr hittade vi ingen som passade mig, varken min smak eller min plånbok.....


Plåtkrukan jag fick för 17 år sen i bakgrunden, palettbladet i förgrunden.....

På vår gång, precis utanför dörren, så har jag en stor metallkruka. Den fick jag av min f.d. granne i Stockholm som var här när jag fyllde 60. Hon brukade komma hit minst 2-3 gånger varje år och hon var extremt duktig på att köpa saker som jag gillade; Växter, prydnader eller inredningsdetaljer. Och detta trots att vi hade helt olika smak.....


Rolle har inte bara tömt poolen i helgen, han har börjat ta bort en massa trädgårdsmöbler också. Så trist.....

När det gällde växter var det så att jag bestämde vad jag ville ha, sen mailade jag en lång lista till Bibbi - med massor med ersättningsväxter - och en stenhård budget. Sen åkte hon till Zetas och inhandlade mina önskemål. Det hände också att hon köpte växter till mig som present som jag inte hade bett om, vilket också alltid lyckades. 


Palettbladet som nu blivit av med sin 4:e gren (som ligger kvar nedanför) och dessutom har gropen i krukan blivit större. Jag måste gå ut en natt och se vad det är för djur som boat där.....

En gång när jag fyllde 65, så kom hon med en växt som tog upp hela bakre delen på hennes kombi. Det var en mycket stor sammetshortensia som jag naturligtvis inte hade nån kruka till. Så Rolle fick snickra ihop en jättestor trälåda. Och trots att vi har väldigt kalkhaltig jord så lever den fortfarande (vi fyllde lådan med rhododendronjord), men han har fått göra en ny låda. Att Bibbi kom med den här växten berodde på att hon flera år innan vi flyttade hade hört mig prata om en ursnygg sammetshortensia som växte hos Zetas.....


Man får genast dokumentera dom höstfärgade växterna - snart har löven fallit!

Jodå, Bibbi (som jag saknar oändligt) var fena på sånt här. Fick alltså en stor snygg metallkruka, som nu efter 17 år har rostat sönder i botten. Därför vågar man inte röra krukan rädd som man är att all jord och lecakulorna ska ramla ur på stenarna den står på. Alltså måste jag skaffa en ny kruka. Den får inte vara lägre, plåtkrukan är 70 cm hög, däremot gärna upp till 100 cm. Men nån sån fanns inte att få tag på i onsdags, allt var slut för säsongen.....


Min lilla ullungrönn Sorbus `Dodong´ i "parken" börjar bli riktigt vacker. 

Jo, visst finns det krukor fortfarande! Men jag tycker inte att en kruka är värd uppåt 10.000:-!? Den skulle få kosta max 1.500:-. Men det spelade ingen roll - det fanns inga stora snygga lätta krukor överhuvudtaget. Och en tung gjuten vill jag inte ha, såna fanns det på möbelfirman på vägen hem. Jag ska kunna handskas med krukan själv, så jag vill ha en lätt i nån typ av komposit. 


Har 3 ruggar med tidlösa (Colchicum) men vad det här är vet jag inte? Det ser faktiskt mer ut som en höstkrokus.

Det finns väldigt vackra plåtkrukor i rostig cortenstål, men jag vet att dom är extremt dyra - dessutom gillar inte Rolle rost! Tror det beror på att han alltid jobbat med metall.....


Längst bort i "långrabatten", vid stenhörnan växer en rugge med den vackraste tidlösan; `Waterlily´.



Så det var bara att åka hem med svansen mellan benen. Jag satt mig naturligtvis vid datorn och tittade återigen på en som Monica och jag tyckte var läcker. Letade vidare - och då visade det sig att den här lite udda krukan inte var dyr alls. Dessutom fanns den i flera färger, fast jag valde naturligtvis svart. Man kanske ändrar sig vad gäller dekorationer längre fram och då går ju svart till allt. 


Krukan Volcano!

Sen passar ju svart till alla växter. Rolle gillade den också. Viktigt, han måste nån gång få vara med och bestämma i trädgården. Så nu har jag beställt hem en på nätet, kommer om 4-5 dagar. Frakten blev dessutom väldans överkomlig, endast 78:-, så den totala kostnaden blev bara 1198:-. Yes, helt klart inom min budget (för en gång skull)!


En tidlösa som jag inte kommer ihåg vad den heter. Den här är dock helt OK.....

Den 3:e tidlösan som jag inte är så förtjust i beroende på dess veka blomskaft...

 Så nu är det alltså nån tjusig växt till krukan jag letar efter. Vill ha nåt högt "vintergrönt" som kan stå ute året runt och som gillar att stå i halvskugga. Tror att det blir ett stort gräs. Fast inte ett så ynkligt som det på bilden ovan - fast dom kan ju inte vara stora direkt utan växer till sig så småningom.


Härliga höstfärger!

Dessutom skulle det gärna kunna få vara nåt med snyggt färgade blad. Kanske ett New Zeelands-flax!? Men dom lär väl inte överleva vintern. Eller så kan jag eventuellt tänka mig nåt hängande eller nåt lågt brett med riktigt stora blad. Fast det kanske blir snyggast med endast en riktigt hög smal växt! Vilka problem man fått!! *fniss*

Har du nåt förslag.....!?

SUSIE


8 kommentarer:

Paula Merio sa...

Haha, skrattar åt din sista mening: Har du nåt förslag! Nej knappast, hela blogginlägget var som att läsa hebreiska! Men bilder fattar jag ju, vackra bilder på snygga växter. Funderar över palettbladet, det måste väl ändå in nu om det ska klara sig? Sista busken hortensia? Nä jag ger mig och konstaterar att din hobby är på tok för dyr för mig även om jag skulle ha intresset.
Du kommer nog på något fint till krukan om du fortsätter googla. Du har väl pinterest och instagram?
Ha en fin höstvecka, snart är våren åter här, eller i allafall där...
Kramen

Ingrid sa...

Volcano var verkligen en stilig kruka. Det ska bli spännande att se vad du hittar på att sätta i den.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Det där med blommor är ju underbart. Men tycker nog det är helt galet med sådana priser på krukor. Dessutom är jag nog ganska "snål" för min gräns går på några hundra ;)

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag håller med! Det skulle helt klart räcka med en kruka för några hundralappar, men just den här krukan som skulle ersättas står vid ingången och jag ville ha nåt riktigt snyggt - och påkostat - för en gångs skull!! Men över 1500:- var inte att tänka på.....

KRAM/Susie

Geddfish ♥ sa...

Här fick jag mitt blomsterintresse i verklig högform! Så vackert som du har... otroligt. Jag kan inga namn på blommor knappast, ögonen njuter ändå.
Ha det gott, kram, Gerd

Bosse Lidén sa...

Härligt att ditt stora intresse har vaknat till liv igen. Fina foton. Förstår att du saknar din gamla granne. Vilka priser på krukor.
Kram, Bosse

Mary anne sa...

DU BEHÖVER LÅN
Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2%
EMIAL: (remy.credit111@gmail.com)
Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag mary anne från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com
Gud välsigne dig, herr REMY FINK

Anonymous sa...

Jag är glad idag, tack Lapo Micro Finance för att du gav mig ett lån. Jag blev lurad flera gånger när jag försökte få ett lån tills jag stötte på Lapo Micro Finance som gav mig ett lån värt 93 000 $ för att ta hand om mitt sjuka barn. Om du behöver en riktig långivare idag kontakta Lapo. Kontakta e-post: lapofunding960@gmail.com