onsdag 4 augusti 2021

"BARA" EN MASSA VÄXTER

Eftersom det är en trist regnig dag så tänkte jag roa mig lite med bloggen. Jag ska gå till väga på ett helt annat sätt än jag brukar. 

Istället för att först skriva klart om det jag har på hjärtat och sen lägga ut bilder efteråt, tänkte jag välja bild och sen skriva lite om det som är på bilderna. Ska bli kul att se hur det fungerar. 

Jag börjar dock med att berätta att jag älskar bladväxter, vilket gjort att jag har en hel del gulbladigt, rödbladigt och brokbladigt. Samt massor med växter med vackra stora blad och små blad. Men jag ska inte bara lägga ut bilder på blad, då tröttnar du säkert.....

Sammetshortensia (Hydrangea aspera ssp. sargentiana)

Jag börjar lite försiktigt med sammetshortensian på bilden som har vackra stora ludna blad och grenar som ser taggiga ut, men inte är det utan dom är också mjukt ludna. Ett stort plus! Fast det är väl kanske blommorna som sitter i stora flockar som är vackrast - men det är ju bara under en kort period.

Tysklönn (Acer pseudoplatanus `Spring Gold´)

Den här lönnen hade vi med oss i en stor kruka när vi flyttade hit 2003. Alltså var det en planta jag fick i backen ganska tidigt. Den är nu ett stort träd och det var det vi beskar lite sent i våras så att trädet började blöda. Efter mycket om och men fick vi med hjälp av först bränning och sen specialfärg stopp på blödningen. Bladen är vid bladutspringet aprikosfärgade  och jag hade varit otroligt ledsen om vi tagit livet av trädet.....


Bredvid garaget och på brunnen har jag en stenkruka. I år satte jag dit en "konstig" växt som jag köpte i Skåne när vi var där på semester 2019. Det är en sumpväxt som växer vild här i Sverige. Brukar hittas i dikeskanter nära vattnet och har inga normala blad. Den är väldigt invasiv. 

Nån sorts fräken...

Men jag gillar den och började med att ha den i växthuset (där kan den inte sprida sig), men det gick inte. Den vill ha MYCKET vatten. Nu står den i en innerkruka av plast som vi fyller på hela tiden. Kommer inte ihåg vad den heter exakt, men jag ska försöka hitta namnet lite senare.....

Palettblad

Det här är en älsklingsväxt. För några år sen hade jag ett antal i mina krukor istället för sommarblommor, men så föll jag för alla fina bilder på dahlior. Nu är jag tillbaka till palettblad. Ska inte ha några dahlior nästa år.....

Brokbladig asklönn (Acer negundo `Flamingo´)

Här syns gången vid ytterdörren. Från vänster kruka med palettblad, sen två stycken klematis som växer mot en spaljé, en stor plåtkruka med en dahlia som är OK, på väggen två sommarsalvior bredvid varandra i en plåtkorg. Nedanför i stenrabatten utmed gången växer ytterligare en del växter men framförallt syns det stora brokbladiga trädet och här börjar "långrabattens" vinkel med massor av buskar och perenner.

Storblommig klematis  (Clematis `Victoria´)

Den här klematisen planterade jag till minne av min mamma som hette Victoria. Hon kallades dock inte Victoria utan Bojan och saknades hemskt. Hon hette Atalia också men nån växt med det namnet har jag aldrig hittat *fniss*. Min mamma var hela 35 och pappa bara 29 när hon fick mig, vilket på den tiden var ovanligt. Jag är dock otroligt tacksam för det - hon var en helt underbar fantastisk mamma. Tyvärr dog hon redan 1989 vid en ålder av 78. Det var nog den enda nackdelen som hennes förhållandevis höga ålder när hon födde mig bidrog till. 

Johannisört (Hypericum inodorum `Magical  Beauty´)

Men som sagt, det finns ju annat än blommor i trädgården som är vackert. T.ex. den här lilla busken som jag totalt har tappat både namn på och var jag köpt den. Det var dock någonstans på fastlandet - tror jag. Ska leta lite, så kanske jag kan återkomma med det. Som synes har jag hittat namnet.....

Rosenflockel (Eutrochium macilatum `Atropurpureum´)

Den här perennen vet jag dock att den kommer från en liten privat handelsträdgård här på Gotland som tyvärr inte finns längre. Han som ägde den avled väl någon gång efter 2005 och hans dotter och måg skulle ta över, men det funkade inte så den lades ner. Mycket trist.....Den brukar bli ända upp till 2,5 - 3 meter, men i år är den under 1 meter. Vattenbrist!

Dahlia 

En till dahlia som är OK. Men av 7 stycken bara fått två som blivit som jag tänkt mig är alldeles för lite. Därav att jag lägger ner ner det här med dom som sommarblommor. Dom är dessutom alldeles för senblommiga.....

Igår och idag har det regnat, vi fick först 4 mm och sen 4 till idag så nu tycker jag att det kan räcka för den här veckan. Men det är ju inte jag som bestämmer.....

SUSIE

Inga kommentarer: