tisdag 22 juni 2021

MIDSOMMARROSOR

Det känns jättetrevligt att det snart är midsommar och att vi ÄNTLIGEN kan få träffa lite folk och njuta av att umgås. Det är verkligen nåt man har längtat efter.....

Den här smällspirean (Physocarpus) som har självsått sig bland stenarna i "stenhörnan" har verkligen blivit fin!

Vi ska ha vår årliga midsommarlunch i år igen, till skillnad mot förra året då vi satt här hemma alldeles ensamma. Nu blir vi sju personer, så just nu håller jag på att planera för hur vi sittandes ska får rum på altanen. 

Klängrosorna - här är det Golden Showers - i min "folly" (dårskap) har precis börjat blomma, perfekt!

Vi har ju en ganska stor altan, men som vädret är så måste jag se till att alla kan sitta i skugga. Det blir alldeles för varmt för att utnyttja den biten som ligger i stekande sol.....

Den här klängrosen (Westerland) har en extra vacker färg när den är utslagen. Som knopp är den orange!

Dessutom ska vi kunna sitta på två ställen. Först i soffan och dom lägre stolarna vid soffbordet där gästerna ska få nåt gott, kallt och läskande. Till det blir det ett litet tilltugg, för nån vanlig sillförrätt orkar jag inte med att göra i år. 

Jag var lite orolig eftersom jag klippte ner dom så mycket i våras, men som synes har det gått bra. Det är en enda som inte har börjat blomma, men den har massor av knoppar så den är på gång.

Istället blir det "Peggans rullar" som tilltugg till välkomstdrinken - och vad det är får ni reda på efter lunchen. Jag vet ju att en del av gästerna läser den här bloggen och jag vill inte förstöra överraskningen för dom!

Det är nog den här klängrosen (Alchymist) som är vackrast - och som dessutom är den tåligaste!

Därifrån flyttar vi sen över till matbordet - och det är alltså matbordets placering jag måste kolla idag. Gästerna kommer klockan tolv och vi börjar väl kanske äta först vid 12.30/13.00 - så det gäller att se var solen ligger på vid den tiden. Tänk vilka fåniga bekymmer man skaffat sig, men man är inte van vid det här extremt varma och soliga vädret.....

Den här rödbladiga perukbusken (Cotinus coggygria) gör verkligen skäl för namnet i år!

I trädgården har jag inte kunnat gjort nånting den här veckan. Jo, jag klippte ner en stor rugge med vårkragar vid åttatiden en morgon när jag upptäckte att det var skugga där just då. För övrigt är det sol överallt vilket gjort att alla blommor redan blommat över. Vattnat har vi gjort under flera dagar för att växterna ska överleva, men det enda som växer ordentligt är ogräset. Speciellt i "gräsmattan".....
Kramplause!?

I morgon skall det visst bli några grader svalare, 25-26 istället för 29-30, så då ska jag passa på att klippa (o)gräset. Det ser ju inte så kul ut med brun gräsmatta med grönt ogräs på 3-4 dm! Jag vet inte vad det är för nåt, men vår hustomte (som tyvärr inte finns i livet sen 3-4 år) kallade det för kramp- lausar!? Det är låga bladrosetter från vilka det växer upp stjälkar på 3-4 dm med gula blommor på. Har aldrig sett dom i Stockholmstrakten, så det är nog nåt speciellt för trädgårdszon 1 och vi har MASSOR.....

Vid ruinen i parken växer det en vacker vresros (Rosa rugosa Rugspin) men den har jag inte beskurit alls i år,
så den har många döda grenar!

Jag har fler rosor, först och främst på spaljén vid infarten och sen ute i parken ska det finnas några buskrosor till. Dessutom har pionerna vid Pennys grav slagit ut såg jag ska försöka hinna gå ut dit och ta några bilder innan dom vissnar..... 

Vackrast av allt just nu är dock den speciella lavendeln jag köpte på fastlandet. Det är endast en planta som blivit enorm och så växer den bredvid ett favoritträd, ett korstörne Gleditsia `Sunburst´.

SUSIE


8 kommentarer:

chica sa...

Jardim em festa mesmo.LIndas flores e rosas! beijos, tudo de bom,chica

Marlise sa...

Schöne Midsommer!
Schön, wieder mit anderen zu feiern.
Aber weiter gut aufpassen.
Jetzt droht die Delta Variante :-(

Trevlig midsommar!
Trevligt att fira med andra igen.
Men fortsätt vara försiktig.
Nu hotar Delta-varianten :-(
Kram Marlise

Ingrid sa...

Vilka vackra rosor Susie!
Visst är det trevligt att få börja umgås lite igen. Förra året satt jag hemma ensam, men i år ska jag till Stenstugu på midsommarafton och det ser jag fram mot.
Ha en Glad midsommar!
Kram, Ingrid

Thalassa sa...

Vilka underbara rosor - och så många olika! Vi fick ett riktigt skyfall här mitt på dagen, och det varade rätt länge. Det är inte så mycket som står i blom här på vår bergiga udde nu, men jag har en riktigt stor pion. Den var som allra vackrast nu med massor av stora blommor. Ja, du vet hur pionerna blir vid slagregn. Snyft.
Glad midsommar!

Ölandsvindar sa...

Nu slår rosorna ut med en väldig fart, jag hinner bara vända ryggen till, så är det en till som blommar. Det får inte gå för fort! Vi ska traditionsenligt bort på sillunch hos goda vänner. Förra året satt vi långt ifrån varandra och alla hade egna bestick att stoppa ner i karotter och skålar. I år är vi lite närmare normalläge, då alla är fullvaccinerade. Men närkontakten får vänta och inte gör det mig något. Jag tycker att det där med kramar i tid och otid är onödigt. Nu önskar jag er en riktigt fin midsommar! /Kerstin

Rosor och ruiner sa...

Inte är det fånigt inte - du är en värdinna som månar om dina gäster, fint tycker jag!
Alchymist är ju så fin - saknar min nu inser jag….
Kram o hoppas er midsommar blir fin!
/Gunilla

Bosse Lidén sa...

Kanske behöver du inte tänka på att solen ska störa. Här finns det i alla fall ingen. Lycka till med midsommarlunchen. Förstår att du längtat efter att det ska bli som vanligt igen med traditionen.
Midsommarkram, Bosse

Maggan sa...

Så härliga bilder på allt vackert som just nu blommar.Det är helt underbart att äntligen få träffas igen tack vare vaccinationen hoppas att det blev en riktigt trevlig afton bland Era vänner.Ha det gott/Margareta