onsdag 12 maj 2021

HARPALT

Igår var det återigen en underbar sommardag. Dom här senaste dagarna har gjort att allt har växt till sig med blixtens hastighet. Perenner, lökar - men även gräset!

Snart är nog forsytian överblommad och den rödbladiga smällspirean i "stenhörnan" utslagen!

Det var inte länge sen vi klippte det, men igår var det dags igen. Jag tog - med min åkgräsklippare - hela "innertomten", "förträdgården" och så yttertomten bakom garaget och trädgårdsboden. Tog ett par timmar faktiskt. Rolle erbjöd sig att ta bakom garage och bod, men han hade ju halva "parken" kvar samt att han skulle börja med tillfixningen av altangolvet, så jag tyckte att jag kunde göra det. Bara han knipsade av dom grova grenarna som var kvar på den sista rosen. Och det gjorde han glatt.....

Rosbusken (Rhapsody in Blue) längst till vänster har nu bara fyra pinnar kvar som jag måste jag klippa lite.
Sen är "rosenspaljén" klar. Ska bli spännande att se om det blir några blommar på några av rosorna i år.....

Så idag ska jag finklippa det som är kvar av sista rosbusken och så ta bort en del som torkat in på dom små buskarna utmed vägen i "förträdgården". Det är 3 stycken; En hängsyren, en brokbladig fläder och så en vingad benved. Dom tre har massor av toppar och några grenar som är helt intorkade. Men det värsta är att även den lilla trollpilen - som inte är så liten längre - har massor av torrt. Det torra blir lite knepigare att ta bort eftersom trädet blivit hela 3-4 m högt.....


Rabatten framför rosenspaljén är fylld med rödbladig alunrot (en favoritväxt) och vita hyacinter. Det doftar
fantastiskt gott när man sitter på bänken.....

Men så till det som rubriken hänsyftar på. I förrgår visslade Rolle på mig när han höll på att klippa första delen av "parken". Den närmast "innertomten". Han hade sett en igelkott trodde han, men det visade sig vara en pytteliten harpalt. Alltså ville han att jag skulle se den också. Den lilla palten blev naturligtvis rädd för oss och skuttade iväg till ruinen där han tog skydd i det höga gräset under en rosbuske. Skönt, vi var oroliga att han skulle skutta ut på vägen.....

Orkidéer i det oklippta gräset i diket utmed vägen...

Eftersom man inte har någon erfarenhet av harar, så gick jag in på nätet och kollade vad man skulle göra och vad man inte skulle göra. Naturligtvis skulle man inte ta i harpalten, inte flytta den och låta den vara ifred i lugn och ro om det gick. Mamma hare placerar ut sina telningar på skyddade platser tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Hon diar dom 2 gånger per dygn och ungarna är alltså på olika platser för säkerhets skull.....


En underbar tid - nu har tulpanerna börjat komma igång ordentligt...

Det här gjorde att gräsklippningen igår blev lite jobbig, för hela tiden spanade man mot dom högre grästovorna så man inte skulle klippa ihjäl en harpalt. Har man en gubbe som är en otrolig djurvän, han tar inte död på insekter ens utan flyttar dom bara, så kände jag pressen. Han skulle aldrig förlåta mig om jag körde över den.....men allt gick bra tills jag istället höll på att dränka den!


En massa gula tulpaner framför en nerklippt benved...

Jag har några perenner som jag köpte i Visby för flera veckor sen och som skulle grävas ner i en kal bit av "långrabatten". Dom har tyvärr inte hunnits med, utan dom står utmed växthuset precis vid dörren. Jag såg att dom blivit väldigt torra så jag hällde upp vatten och ställde mig att vattna. Så tyckte jag att det var nåt som rörde sig mellan två krukor med rödbladig alunrot; Det var den lilla harpalten!


Man ser knappt harpalten, därför märkte jag ut den men det hjälpte inte så mycket...

Han verkade gilla vatten, för det rann en del på växthussockeln men trots det så flyttade han tillbaka längre in. Jag hade kameran inne i växthuset så jag försökte få en bild - utan att skrämma den för mycket. Stackarn, fick inte vara ifred där ens. Men jag var verkligen glad över att han inte flyttat in i växthuset. Visserligen har vi alltid nät- och/eller glasdörren stängd, men när man går ut och in och pysslar med nåt precis utanför så händer det att det står öppet. Nu får vi verkligen tänka oss för.....


Dom två först utslagna - och nu nästan överblommade - tulpanerna i långrabatten...

Det värsta är att det flyttat in så många kråkor och kajor i skogen bakom oss. Dom tar gärna såna här pyttesmå ungar, så Rolle var ute och skrämde fåglarna när han såg att dom var på väg att flyga in över tomten. Det är ju smarta fåglar, så dom håller sig ifrån oss normalt. Alltså hoppas vi att harpalten  - och hans eventuella syskon - får vara ifred.....


I en av pallkragslådorna...

Som synes så har tulpanerna börjat blomma riktigt bra. Alltså så kommer det att bli massor av tulpanbilder närmaste tiden. Tyvärr kommer jag inte längre ihåg vilka tulpaner som växer var, så jag kan inte ge några namn. När Rolle kom in efter att ha klippt i "parken" så påpekade han att det blommade massor där ute. Jag har faktiskt inte varit längre än till ruinen, så jag ska nog ta mig en liten tur senare idag och se vad jag hittar för trevligt.....


Den här ska vara orange och lila - fast den senare färgen längst ut på bladtopparna är svårt att se...


Den här svagt gula tulpanen har rosaröd kant, mycket läcker...

SUSIE



3 kommentarer:

Ingrid sa...

Att du fick den på bild till slut, den lilla harpalten. Jag har lite svårt att se den, men jag litar på att den sitter där om du säger det.
Ha en skön helg!
Kram Ingrid

Ölandsvindar sa...

Vi har varit uppe i Sörmland i fem dagar och oj, vad det hade vuxit när vi kom hem. Lite djungelkänsla nästan. Nu har vi vårt evenemang "Öland spirar" i helgen, men sedan måste jag sätta igång med att kruka om tomater, göra snyggt i glasväxthuset och tömma det lilla isolerade plastväxthuset. Klippa lite här och var och rensa ogräs behövs också. Så mysigt med den lilla harpalten. Här har vi starungar och rödstjärtungar på gång. Vilken mysig tid det är just nu!

Lena i Wales sa...

Härligt med vår och värme för er och så det börjat blomma.
Roligt liten harpalt som fann sig ett litet gömställe.
Skön långhelg!