tisdag 22 september 2020

SPÖKLJUSET I EKSTA

 Här får du reda på vad det var för nåt ljus jag sett i en vecka - men aldrig tidigare - ute i/på/bakom fältet på andra sidan "kohagens" lilla skog som jag skrev om igår!

I förgår var det inget ljus, men igår när det började mörkna så såg jag ljuset igen (låter som om jag blivit religiös) och efter att ha dividerat lite fram och tillbaka så tyckte Rolle att vi skulle ta bilen och åka runt "Mellingsslingan". Det är allt så en pytteliten väg som man kan komma runt på till Eksta kyrka, ganska mitt emot oss, på andra sidan vägen finns det några hus, 2-3 stycken gamla och så lite längre bort två ganska nya.

Så vi ut i den vackra och sena solnedgången, satt oss i bilen och började åka. Jag - som har bra lokalsinne - fick välja åt vilket håll - så jag bestämde att vi skulle åka till höger. Alltså när vi kom ut från vår tomt. Efter den lilla bron över kanalen en bit bort så tog vi "Mellingsvägen" till höger.

Rolle körde sakta på den lilla grusvägen och jag försökte se ungefär var "ljuset" kunde vara. När vi kommit halvvägs till kyrkan så hade vi ett stort odlingsfält på höger sida, samt en ganska stor träddunge - som det var avverkat en massa träd från. Men i skymningen så kunde man till vänster om dungen mycket svagt se öppningen in till "kohagsskogen" 300-400 m bort. Alltså där Rolle stått och försökt se nåt i går kväll. Men nåt "ljus" det såg vi inte till!


Så kom vi bara ett par hundra meter längre fram och där var det! Ett ganska modernt enplanshus som ligger på vänster sida om Mellingsvägen och där hade det satts upp ny ytterbelysning i form av två lampor, en på varje sidan. Belysningen var faktiskt riktigt snyggt, men att det skulle vålla oss så mycket huvudbry var ju inte klokt. Men belysningen var inte bara snygg, den var så stark också att vi som bor c:a 500-600 m längre bort BAKOM en liten skog ser den.....

Gårdagens bild över SPÖKLJUSET I EKSTA!



SUSIE

4 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Jaha, så var det med spökljuset ... eller UFO:t. Märkligt att det syns så långt. Väldigt effektivt. Kanske för att hålla inbrottstjuvar på avstånd. Men det var ju bra att ni fick reda på vad det var.
Vackra bilder också. Den blå hibiskusen är ljuvlig!

Kram Anita

chica sa...

Que bom passear um pouco e acharam a luz! Valeu! beijos, tudo de bom,fica bem! chica

Ölandsvindar sa...

Hahaha! Så var det med det! Jag är inte så himla förtjust i all denna ytterbelysning som blir allt vanligare och ofta är tänd hela nätterna även om ägarna själva inte är där. Vi ha grannar som har satt upp sådan, en svår konkurrent till vackra stjärnklara kvällar och fullmåne.

Ingrid sa...

Så bra att problemet är löst nu. Och någon konkurrent till Marteboljuset finns det alltså inte i Eksta.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid