söndag 27 september 2020

ALLT UTOM PASTA & PIZZA

Så är den här helgen snart slut, men det återstår för mig att laga till lite middagsmat. Hitintills så har dom senaste måltiderna mest bestått av italienska rätter!

Det började med att Rolle köpte en stor, fin, oanvänd italiensk receptbok för 5:- på en loppis härom dagen. Jag blev lite förvånad när han la den på soffbordet när han kom hem. Han gillar nämligen inte pasta alls, så när jag gör nåt med det måste jag koka potatis till honom!

Ragù di osso di vitello

Men så tänkte jag till lite och kom ihåg tiden från Stockholm när vi faktiskt hade hela tre italienska favoritrestauranger. Vi åt ute nästan varje kväll under en period när vi hade vansinnigt mycket att göra på vårt företag. Vi öppnade 10.00 och stängde 18.00 och både innan och efter fanns det en massa att göra.  Då blev det en massa små matställen man slank in på och då gärna italienska.

Timballo Verde

Under kvällen som följde studerade jag alla recept och läste högt för Rolle. Jag valde noga, dom med 2-3 ingredienser vi inte gillar tog jag inte med;  Det är vitlök som ingen av oss gillar, ruccola (som jag hatar, tycker att finns det ett blad i en sallad så smakar hela salladen ruccola) samt svamp som inte är nåt vi älskar precis. 

Panini al cavolo cappuccio de luxe

Men dessa går ju att ersätta med annat, så jag gjorde en liten receptlista och började med att göra kalvbensragu enligt ett 100-årigt recept. Tog 3,5 timmar, blev väldans gott - men det omständliga receptet tänker jag inte skriva ner här! 
Här följer istället det som var underbart gott enligt Rolle;

Susie´s

Patate alla zucchini & peporonata

Stekt tärnad potatis och zucchini & grönsaksröra

 

2 dm zucchini med skal

2 morötter

3 potatisar med ska

2 dm purjolök

1 dm röd spetspaprika

olivolja

 

Riv alla grönsaker grovt, rör ihop och salta och peppra och stek i olivolja i 15 minuter.

 

Serveras med:

 

Filett di maiale alla napolitana

Fläskytterfilé med tomatsås

 

4 stora (skär gärna på längden) bitar av fläskytterfilé

1 finhackad rödlök

1 burk passerade tomater/krossade tomater

1 tsk sambal oelek

olivolja

 

Stek fläskköttet, lägg i löken i pannan och häll på tomatkrosset samt lite sambal oelek.

*

Utlåtande enligt min bortskämda (när det gäller mat) gubbe Rolle:

Otroligt gott! Fem stjärnor av fem möjliga!!


Jag återkommer en annan dag med dom andra recepten, nu ska jag steka kycklingfilé.


SUSIE

7 kommentarer:

chica sa...

Eu adoro comida italiana e que bom quando os pratos preparado recebem elogios assim,rs...beijos, linda semana,chica

Ingrid sa...

Det låter verkligen gott! Det receptet ska jag nog ta och provlaga vid något tillfälle.
Ha en bra start på den nya veckan!
Kram, Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Wow!! De där recepten sparade jag, så kul med nåt man inte testa, så tack Susie <3 Kram på're

Daniela Silva sa...

Delicious aspect!

Tante Mali sa...

Oh I love italian food. Thank you so much for sharing these nice recipes. Everything sounds so delicious.
Happy days and all my best from Austria
Elisabeth

Ölandsvindar sa...

Oj, måste testa! Jag sitter alltid och dreglar framför alla dessa matlagningsprogram från Italien. Så härligt med italiensk mat!

Lena i Wales sa...

Mums! Ser så gott ut!
Jag äter allt, förutom citrus som jag tyvärr är allergisk mot.
Sköt om er!