måndag 27 juli 2020

DAGEN EFTER

Så här slutade jag gårdagens inlägg - alltså efter restaurangbesöket - men eftersom jag blev så vansinnigt besviken börjar jag dagens med det också!

***

Nu har vi varit hemma ett par timmar, så jag tänkte det kunde vara dags att berätta hur min "lyxlunch" på Djupvik Hotell & Restaurant avlöpte.

Vi var på plats redan en kvart innan dom öppnade, men vi hade ju bokat bord så vi kunde sätta oss direkt på uteserveringen. Men...vi fick ett bord ganska mitt i, kanske inte riktigt vad man vill ha när man har hund med sig och bett att få sitta i lite avskilt. Santos uppförde sig dock bra och la sig under bordet i skuggan.
Vi hade redan bestämt vad vi skulle äta så Rolle tog biff med ugnsstekt potatis och sallad, själv valde jag en Poké Bowl - alltså en skål med svart ris, grönsaker och chili samt räkor. Man kunde välja på lax, räkor eller halumi. Eftersom stället har Gotlands godaste räkmackor med handskalade räkor så såg jag fram mot dom. 



Nu var det varmt och soligt men nåt vin till var inte aktuellt - det var alldeles för tidigt - utan Rolle tog en alkoholfri öl och jag en Cola light. Utsikten är fantastisk, så vi satt där och njöt - tills det dånade in fler restaurangbesökare som tydligen också bokat bord. Till slut var stället helt fullt och det satt faktiskt folk i trädgården på bänkar och väntade på att få plats.
Där vi satt var vi till slut helt omringade av familjer med små stojande barn (kanske inte så kul för oss gamlingar), sen kom även en familj med både barn och hund och satte sig vid bordet bredvid oss. Inte så kul.....den som placerade ut oss hade tydligen ingen erfarenhet alls av hundar.


I mitten det lilla filippinska lime-trädet som i år har massor av pyttesmå lime! Härinne firade vi min födelsedag med några glas skumpa - och det var lyckat i alla fall!!

Så kom maten in och Rolles var det väl inget större fel på, förutom att biffen serverades i en stor djup skål - så var någonstans han skulle lägga besticken mellan tuggorna blev knepigt och att skära i en skål går aldrig bra!
Räkorna i min Poké Bowl (Som naturligtvis också serverades i en skål, men den var mindre än Rolles !?) var vanliga simpla burkräkor(!), men det värsta var att salladen till 90% var ruccola (senapskål på svenska). 
Jag hatar ruccola, som vanligt gjorde att allt i skålen smakade ruccola. Jag rensade bort den så gott det gick och la bladen på brödfatet och högen blev en dm(!) hög eftersom "salladen" var ruccola. 
När servitrisen äntligen visade sig - det var mycket folk - och frågade om maten var god så pekade jag på fatet och talade om att jag verkligen HATADE ruccola, men hon verkade inte bry sig. Hon kunde ju ha frågat om jag velat haft "vanlig grönsallad" istället!
För 550:- (för oss båda) hade man ju åtminstone hoppats på en lunch man kunnat njuta lite av faktiskt!!


OK, jag skulle naturligtvis påpekat att jag inte ville ha nån ruccola i min mat när jag beställde, men det stod en massa om vad rätten skulle innehålla - men ruccola stod inte med! 
Men dom verkade ha haft gott om den. T.o.m. Rolle fick ruccola till sin biff!?
Att sitta kvar och njuta var inte att tänka på, så vi tog oss ganska snabbt hem där jag njöt av alla fina födelsedagsblommor och så packade jag upp lite färska svenska kräftor så man åtminstone fick en annan - MYCKDET GOD - smak i munnen. 
Men det var sista gången vi åt i Djupvik...

SUSIE

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Nog blir man ledsen!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hm, har väntat på det här inlägget där du talade om hur det gick men tydligen helt missat det. Och det var ju jättetrist att det blev på det viset. Burkräkor när dom är kända för handskalade räkor. Och att bara ha rucola i en sallad känns ju faktiskt som att dom köpt hem massor av rucola och måste använda den. Kan det ha att göra med Corona tro? Att dom inte kan ta hem lika mycket som vanligt då dom inte vet om det kommer gäster. Fast ... det verkar ju varit fullsatt så det stämmer ju inte heller.

Men nu lämnar vi det trista för oj så mycket fina blommor du fick. Och att sitta vid limeträdet och annan vackerblomning och dricka skumpa var ju inte alls fel. Det är det du ska komma ihåg från födelsedagen. Glöm Djupvik!

Kram Anita

Bosse Lidén sa...

Den där sistabilden blir jag glad av att se.
Det andra låter sorgligt. Skära i en skål. Hm. Jag hade heller inte velat ha salladen. Inte placerat er efter beställningsdirektiven är urkasst.
Starkt av er att göra om och få det bättre. Alltså är östra kusten bäst. :)
Kram
Ps. Kunde inte Santos provat salladen? :)