söndag 7 juni 2020

GRÄSKLIPPNING - eller kanske Bellisklippning!?

Inne igen efter att ha klippt gräset. Det gäller att passa på nu när vi fått 15 mm med regn i förrgår och igår - för nu så växer det så det knakar. Alltså inte gräset, utan allt ogräs!


 När jag berättar för andra vänner med trädgårdar som inte bor på Gotland, hur hemskt drabbade vi är av ogräs så tror dom mig inte. Men när dom väl varit här några dagar och sett hur vansinnigt fort det växer igen i rabatterna, så börjar dom få ett litet hum om det i alla fall. 
Men är dom här när jag inte klippt gräset på några dagar, då förstår dom vad vår gräsmatta egentligen består av. Bellis - tusensköna - som visserligen är vacker, men det är inte så kul när HELA gräsmattan förvandlas till en vit snöig äng!? Dessutom "så håller dom sig inte på mattan", dom kryper in i alla rabatter också. Överallt finns dom!!

"Damen i svart" som förmodligen skrämmer eventuella förbipasserande - fast dom är inte många nu!
Men idag var det varken regn eller blåst (det stormade igår igen), så jag satt på mig "flughatten" (dom gillar nämligen när det är varmt och lite disigt) och så satte jag igång. Rolle blev inspirerad, så han tog fram sin åkgräsklippare också och klippte bakom garaget och trädgårdsboden samt halva "parken". Så nu är dom flesta vita borta för några dagar i alla fall! 


Eftersom det stormade igår så ser det hemskt ut på altanen. Först och främst allt gult frömjöl från tallarna som kommit ner och dessutom alla små kvistar, kottar, torra barr och t.o.m. grenar. Men...idag gjorde vi inget åt det på altanen, Rolle tog däremot bort det värsta på tomten så jag kunde klippa. Altanen ska han istället spola av i morgon. Alltså OM det har slutat komma ner såna massor med frömjöl!


Det enda vi gjorde idag på altanen var att tvätta av matbordet och stolarna så vi kunde sitta där, sen åt vi en härlig söndagslunch. Det blev färsk gotländsk sparris, hemgjord skagenröra, parmesan samt rostad macka med kallrökt lax - underbart gott och trevligt! 

Det är tur att vi trivs ihop nu när man inte kan umgås med några andra. Men vi har jobbat ihop i vårt företag i över 40 år, sen har vi varit pensionärer ett antal år så vi är vana att bara ha varandra -  och har alltid haft väldans kul ihop. 
Fast bråkar det gör vi också! Jag är lite mer hetlevrad och brukar tända på alla fyra, men det går väldans fort över. Rolle tar det lite lugnare men kan vara sur lite längre, så vi kompletterar varandra..... *fniss*


Idag hade jag egentligen funderingar på att åka till Jonas i När och köpa lite fler blommor, men innan dess tänkte jag ta några alunrot - som jag har massor av överallt - och slå ner i en speciell kruka. 
Om det inte blir bra, då ska jag köpa fler sommarblommor. Men nu klippte jag alltså gräset istället för att gräva upp och plantera alunrot. Alltså avstår jag från blominköpet idag!
När jag åkte omkring på min åkgräsklippare så fick jag se att mitt rynkolvon - Viburnum rhytidophyllum - som växer i hörnan "parken/kohagen/innertomten" blommar för första gången sen jag planterade busken för 10-12 år sen!

SUSIE





5 kommentarer:

tanthuset.blogg.se sa...

Jag smyger med dig i er trädgård som vanligt och beundrar den :) Det var bra att du visade bilden på bellisen, jag hade nog inte trott det annars! Ingen risk att dom skulle föröka sig på det sättet här tyvärr....Ja tyvärr, för med tanke på vår "gräsmatta" så hade dom gjort sig fint ;) Jag kanske borde köpa några plantor och placera ut lite här och där??
Kram!

Ingrid sa...

Igår var det verkligen för hemskt blåsigt, men söndagen har varit behaglig och så skönt det känns med regnet vi fick.
Den söndagslunchen ser verkligen god ut!
Ha en skön ny vecka!
Kram, Ingrid

Maggan sa...

Bellis är jättefina men man vill ju inte ha dem på en större yta men bilden av dem i mångfald blev bra.Förstår att lunchen var god.Bra även att det regnat både hos Er och även här hos oss.Ha det gott/Margareta

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Säga vad man vill men det är vackert med den vita Bellis-mattan. Men jag förstår dig att du inte vill ha riktigt sååå många :)
Rynkolvon har jag inte hört talas om, kul att den blommar för första gången. Här har min snöbollsbuske precis satt igång.
Blåsigt har det varit här också om än inte lika häftigt som hos er. Men jag tycker annars att det blåser för det mesta nu för tiden.
Lunchen såg verkligen delikat ut. Och så gillade jag bilden på den lite mystiska damen i svart ... :)

Kram Anita

Rosor och ruiner sa...

Oj, 10-12 år var länge men den som väntar på nåt gott! ;)

Ja bellis ja, har också fullt av dem och hade förut med, de är ju söta var och en för sig men det tar ju över precis hela gräsmattan!

Ha det gott!
Kram Gunilla