söndag 26 april 2020

HELGENS GLÄDJEÄMNEN

Lördagen började med att vi gjorde lite nytta både inne och ute, sen tog vi och gjorde en liten kort rundtur med bilen för att bl.a. få se lite folk - men det är väldans tomt jämfört med hur det brukar vara en helg i slutet på april!

"Ruinen" och ett blommande litet träd, en Prunus x yedoensis = Tokyokörsbär.

En annan anledning var att vi måste göra nåt som glädjer vår lilla "busråtta" Santos ibland. Visserligen tycker han det är kul att det är så pass bra väder att han kan vara ute, men vi håller ju hela tiden på med nåt och det tycker han inte är lika roligt. Han vill att vi ska roa honom - vilket man kan förstå.....

En liten blommande Acer negundo = Asklönn - på andra sidan "ruinen".
Vi åkte planlöst kustvägen ner mot storsudret och kom förbi Margus, ett konsthantverksställe där jag ofta brukar handla roliga saker; Presenter och dekorationsdetaljer, en del kläder och ibland t.o.m. lite ätbart som svenska kräftor, Gotlandslimpa m.m. 
I lördags så stod det en stor skylt utanför med texten GOTLÄNDSK SPARRIS - så gissa om vi blev glada.

Kolla in alla blå pärlhyacinter som har spritt sig i rabatten framför "ruinen". 
Det var bara att snabbt ta sig till ett ställe där vi kunde gå en liten tur i naturen med Santos och sen gasade vi tillbaka. Det var nämligen första dagen som man kunde få tag i färsk sparris och det är nåt vi båda älskar. Så vi köpte en knippa och sen åkte vi direkt hem.

Pärlhyacinter samt en av dom första tulpanerna att blomma.
Väl hemma så förberedde jag sparrisen och så gjorde jag en röra, sen gick vi ut i växthuset och satt oss för att ta en "lördagsdrink". Väl inne igen efter en halvtimme så åt vi lyxförrätten; Kokt färsk gotlandssparris med romröra, smör och parmesan - och det var otroligt gott!!
Tyvärr tyckte jag inte rosévinet till - som jag sett reklam om och valt själv; Perfect Day - var nåt gott. Så den flaskan står kvar nästan odrucken i kylskåpet.....

För stor hängpelargon som dessutom snart är helt inväxt av vindruvsblad!
Det är ju så att när man sitter så här i växthuset och njuter så kommer man på en massa, sånt som behöver göras och sånt som man bara måste ta tag i ganska omgående. Som den här jättestora hängpelargonen som måste klippas. Men man har ju knappt hjärta till det när den blommar så fint.....

Men den är helt kal på mitten, har bara blommor upptill och nedtill så jag får nog göra en insats i veckan. Varje gång jag är därute så måste jag också ta bort rankor från vindruvsstockarna som försöker klänga på den. Nu har Rolle lovat att han ska bära upp den på altanen åt mig - men nattvädret bör bli betydligt varmare först.....

Rolles utvalda pelargon som har varit jättefin ända sen förra våren!
Än så länge är det otroligt kallt på nätterna, det har faktiskt varit frost flera gånger den här veckan. Dessutom vill jag att blåsten ska försvinna helt. Den är inte heller lämplig för hängväxter.....

En stackars ensam vit tulpan med några gula teckningar på.
När vi hade ätit upp vår sparris så blev det hemgjorda hamburgare, vilket gick ner det med. Det var skönt att inte behöva göra nåt mer avancerat. Egentligen skulle vi haft grillade laxpaket, men det sparade vi till ikväll, vi var nog ganska mätta redan efter sparrisen!

 Det är rätt konstigt, men av alla vårblommor så älskar jag tulpaner allra mest. Jag vet inte varför, jag gillar ju t.ex. hyacinter och alla narcisser också. Men det är nåt väldans speciellt med tulpaner.....

 Kan det vara att dom är lite känsligare, i alla fall dom moderna sorterna. Man sätter t.ex. 20 stycken av en namnsort en höst och så kommer dom upp året efter och är fantastiskt vackra. 
Sen året på det, då kommer det kanske bara upp en eller ett par. Alltså är man tvungen (*fniss*) att köpa en massa nya av en annan sort för att testa om dom är bättre. Och så där håller man på.....

Under årens lopp har jag satt tusentals tulpaner, men det är endast några få som fortfarande blommar villigt varje år. Dom som är gula och röda på den första bilden från "ruinen" är en mycket gammal sort - och dom kommer varje vår trots att det nu är minst 14-15 år sen jag satt dom!

Då kanske du undrar varför jag inte bara sätter sådana tulpaner, men det är enkelt. Det finns ju hundratals och åter hundratals namnsorter att välja mellan så hur kan man då bara välja dom gamla vanliga!? Nej, jag älskar att "testa" olika sorter och sen glädjas när man hittat nån extra vacker och fin!!

SUSIE

3 kommentarer:

chica sa...

Tão lindo de ver tuas flores e jardim! beijos, chica

Ingrid sa...

Tulpaner är absolut det bästa som finns och har man tur kan de hänga med otroligt länge. Åke hjälpte mig att göra en rabatt, det måste varit i början på 2000-talet och där satte jag röda och gula tulpaner och de blommar fortfarande. En del år mer, en del mindre och i år blommar de jättefint.
Ha en fin vårvecka!
Kram, Ingri

Märtha sa...

Bilden på ruinen och tokyokörsbäret stannade jag inför. Vacker komposition! och körsbärsträdets form... mmmm!