torsdag 14 november 2019

FÖDELSEDAG

Idag ska vi "fira" att min käre gubbe Rolle fyller år!

Fast han är egentligen inte så mycket för det där med firande och vill aldrig ha några presenter eller någon fest. Till skillnad mot mig som älskar födelsedagar, egna eller andras.
Men idag har han fått en present som han blev jätteglad för. Två par raggsockor..... Det låter kanske inte så påhittigt men det finns en bakgrund till att det blev just dom här sockorna!


I somras när vi hyrde ett hus i Skåne för en veckas semester så hälsade våra goda vänner Berra & Boel på hos oss en dag. Vi hade väldans trevligt, åt gott, gjorde lite bilutflykter på Österlen och så fick vi massor av presenter dessutom!
När dom skulle åka hem till Markaryd - dit dom flyttade för några år sen - så fick vi som avskedspresenter dessutom två par raggsockor var som Boel hade stickat!!


Efter att ha varit hemma i 2 veckor blev det helt plötsligt iskall höst och raggsockorna åkte på - och aldrig av! *fniss* Förutom att dom är snygga, så är dom nämligen så otroligt sköna att både Rolle och jag inte kan tänka oss att ha på nåt annat på fossingarna den här årstiden!!


Så för en månad sen kom jag på att jag skulle be Boel sticka 2 par till åt Rolle som födelsedagspresent. Fast den här gången skulle jag betala, det skulle ju bli en födelsedagspresent från mig till honom.
Så för 14 dagar sen så kastar han ur sig att han skulle kunna tänka sig ett par strumpor till. Kunde jag kanske prata med Boel!?
Jag höll masken, hummade bara lite och tog mig snabbt ut ur rummet och sen pratade vi inte om det något mer. Han trodde väl jag hade glömt det hela eller att jag tyckte det var helt onödigt - han hade ju faktiskt två par!


Idag kom ett stort tjockt brev med två par raggsockor till mig från Markaryd - helt perfekt!
Och för en gångs skull kunde jag ge Rolle en födelsedagspresent som han verkligen hade önskat sig. Några få gånger har jag lyckas, alltså dom gånger jag köpt sånt jag vet han gillar.
För nåt år sen var det en tröja som han sett på nåt Formula One-race på TV, året innan en jeansskjorta med tryckknappar. Fast det har hänt att jag misslyckats totalt också - men oftast får han inget alls!
Då har han sagt ifrån att han inte önskar sig nåt - och jag inte kommit på nåt kul.
Men den här gången blev han jätteglad!!



Förutom raggsockorna så fick han igår bestämma vad han ville ha för mat idag. Så det blev en stor sallad med stekt lax och hemgjord Rhode Island dressing till lunch och till middag blir det Evas Polska Tomatsoppa till förrätt med efterföljande Janssons Frestelse.
Till efterrätt gjorde jag en plommonkompott redan igår (han älskar krämer och kompotter), så den har han naturligtvis redan tjuvsmakat på! Och just nu håller jag på att baka en sockerkaka åt honom. Så "lite" firad blir han!!

Annars ska vi bara ta det lugnt ikväll, läsa och titta på TV - fast Rolle kommer snacka en massa i telefon med vänner som hör av sig till honom för att gratta. Alltså inte göra någon nytta alls för en gångs skull. Det är sånt fruktansvärt trist väder så det passar bra. Regn, grått, dimma - och det är nu snart 14 dagar som det varit så här.
 Fast härom dagen när det var ett litet regnuppehåll, så då satt vi upp den första belysningen ute och den får nu vara tänd dygnet runt även om det egentligen är alldeles "för tidigt".
Det är ju LED-lampor så den tar inte så mycket ström, men den lyser upp så fint utanför växthuset och speglar sig i glasen så man kan tro att det är två belysningar! Alltså har jag inte hjärta att släcka den och vänta till december.....

SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Ett varmt GRATTIS till Rolle. Nu behöver han i alla fall inte frysa om fötterna i vinter.
Kram, Ingrid

Anita sa...

Grattis till Rolle! Lite lustigt, mannen i huset här fyller också år idag men han är bortrest så honom ska jag fira i slutet av nästa vecka. Han ska också få önska sig någon favoriträtt. Sockorna är som rena konstverk!
Belysningen är så stämningsfull och fin. Behövs verkligen för jösses så mörkt det är. Trodde klockan var 18 men så var den bara 16 ...

Ha det nu så bra och fira Rolle ordentligt"

Kram Anita

Marlise sa...

Grattis till Rolle!
Och Kram till dig....Marlise

Dilek Kolat sa...

Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner där ute, är här för att berätta lite om hur jag fick min man tillbaka med hjälp av en stor man som heter Dr.Amiso. Är Alice Lucas, efter att ha varit i förhållande med honom i tio år, min make bröt med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka på grund av den kärlek jag har till honom, bad jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän på nätet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta Dr.Amiso, den stora stavmästaren som kunde hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än för att pröva det, mailade jag Dr.Amiso, och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt kommer att vara okej innan 48 timmar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan 48 timmar, han kastade trollben och överraskande under den andra dagen, det var cirka 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, vem som helst kan behöva hjälp av Dr.Amiso stavmästaren, hans e-postadress är (herbalisthome01@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller cancer, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässoärenden, hälso- eller äktenskapsproblem, vad som helst, ge inte upp, kontakta honom på herbalisthome01@gmail.com