söndag 7 juli 2019

FEM FRÅGOR + KRAMP

Ibland är saker och ting inte riktigt som man önskar sig. Ig förrår t.ex. hade jag extra ont efter att ha haft kramp i benen hela natten. Så nåt extra kul att göra i trädgården annat än att vattna mina krukor var inte att tänka på. Typiskt när det är bra arbetsväder!
Har försökt lära mig vad jag måste göra för att slippa sån här kramp. Alltså det folk brukar kalla sendrag när man får det i smalbenet – men jag får det i hela benen och fötterna – både på in-och utsida samt framsida!?

P1030283

Min senaste – och sista – utslagna rossort för den här säsongen; Bonita TM Renaissance som växer i en låda nedanför vattentappen på baksidan av huset. Har räknat och kommit fram till att jag numera har 16 sorter…..jag som inte skulle ha några rosor alls!

Man ska äta kalcium (vilket jag gör), man ska massera benen (vilket jag gjorde), man ska dricka mycket (vilket jag gör för det mesta, men glömde i förrgår), man ska – om man äter vattendrivande mot högt blodtryck – se till att man får i sig tillräckligt med salt (vilket jag brukar göra, men också glömde). Alltså kan jag inte skylla på nåt annat än att jag har slarvat – vilket jag är bra på!
Det är klart att det är Magnesium som man ska äta - vilket jag gör naturligtvis. Men att jag - som jobbat på apotek kan skriva kalcium istället är egentligen inte klokt!!!

Nu har jag gnällt klart, så till det som rubriken på det här inlägget syftar på. Alltså några frågor från Elisa Matilda:






P1030279
I växthuset växer det inte så mycket just nu, eftersom jag har placerat en del krukor utanför. Men det som är kvar växer desto bättre! Här i den bortre delen dock inga vindruvor i taket.

1. Vad är en riktig sommarfrukost för dig?
Det måste ju vara när man bor på hotell på semestern och kan lyxa sig med rostat bröd/marmelad, youghurt och juice – jag dricker ju varken te eller kaffe. Är vi i England så blir det kanske bacon & ägg, nåt jag aldrig skulle äta här men där är det riktigt gott. Här hemma är det annars precis som året runt, en ostmacka!






P1030280
Men i den främre delen är det så många druvor att man knappt kom in, alltså tog jag bort en massa  (runt 10 kg) härom dagen. Dom kvarvarande druvorna har redan börjat få färg…..

2. Vad är något du gör på sommaren men aldrig annars?
Badar utomhus.






P1030277
Jag har ju inte så mycket ätbart i växthuset annat än än vindruvor, lime och tomater – men desto fler vackra saker…..

3. Är du en fisk bland vågor eller håller dig på land?
Är absolut en fisk som bara älskar att vara i vattnet. Blir lite chockad över att se en massa människor som ligger på badstränder och steker sig – och sen aldrig badar!? Jag gör tvärtom,  badar men solar aldrig.  Jag badar med glädje ända ner till 16 grader i havet, men i vår lilla pool får det gärna vara 30!!
P1030281
4. Har du någon gång varit turist i din egen stad?
Ja, både för våra amerikanska vänner i Stockholm och här i Visby, vilket gjort att man sett en del saker man aldrig skulle sett annars. Alltså mycket trevligt!

P1030276

OBS! Ormen bredvid mina självsådda palettblad är inte levande…..

När jag la in dom här frågorna lyckades jag få med en ”fråga” här som Eisa Matilda inte ställt. Nu är den dock borttagen, men jag upptäckte att jag samtidigt tagit bort en bild jag hade lagt in också. Vete 17 vad jag hållit på med…..
P1030287
Mitt i det gröna i långrabatten en ros som inte är en ros…..det är en klippros; Cistus.
P1030288.JPG
5. Vad ser du fram emot mest med den här sommaren?
Är mycket spänd på att se hur huset vi hyrt i Skåne för vår fastlandssemester är. Hoppas naturligtvis på att det är fräscht samt ligger ogenerat. Har man bara en vecka hemifrån per år så får det också gärna vara lite lyxigt!

SUSIE





2 kommentarer:

Marit sa...

Kalsium mot kramper i bena er sikkert bra, men det er magnesium som hjelper mest. Min mor var plaget av dette i mange år, men så begynte å ta tabletter av magnesium mot dette og det hjalp. Du kan jo prøve det og se om det hjelper deg :)
Så mye fint du har som blomstrer nå!
Klem, Marit

Veronica sa...

Haha! Du är rolig du Susie :)
Näe, du är bra på att inte skriva långt!

Jag lovar att jag ska skärpa mig och blogga lite oftare... Kanske redan i morgon?!

Kram och tack för att du gillade bilderna <3

//Veronica