torsdag 4 juli 2019

ÄNTLIGEN REGN!

Det kom ett livgivande regn igår, hela 13 mm  – plus att det blev otroligt kyligt, bara 14 grader – så nu har en del av dom växter som slokade i förrgår hämtat sig.
Och det var alltså små träd och buskar som mådde väldans dåligt, så vi var på gång att dra fram slangen från brunnen och koppla in till den ”svettslang” vi har ligger i ”långrabatten”. Men nu behövde vi inte det.
Visserligen har vi eget brunnsvatten, men myndigheterna ser helst att man inte vattnar med det heller. Det kommunala vattnet (som vi har till huset) har det varit bevattningsförbud för sen 1 april!
P1030267
Salvia i slutet på långrabatten. En växt som jag är mycket förtjust i!
Istället för att göra nåt hemma så gasade vi iväg och uträttade en massa ärenden och det var jättemysigt att åka runt i bilen i regnvädret. Något av den utovade åskan blev det inte heller, jätteskönt. Middagen åts inne som omväxling, det blev en wok som Rolle tyckte var den bästa jag gjort och ville att jag skulle skriva upp receptet. Men den var ju gjord på ”fri hand” så jag vet inte hur det ska gå till.
P1030264
Och idag var det fint väder igen, fast inte så vansinnigt varmt. Bara runt 20-22 grader. Så lunchen intogs ute och sen gjorde jag lite nytta i växthuset. Bl.a. planterade jag gurkplantan jag fick i midsomras i en riktigt stor kruka samt klippte bort MASSOR av vindruvor! Jodå, vi har i år fått så vansinnigt många klasar att jag var rädd för trådarna som håller rankorna upp i taket skulle gå av. Dom hängde ner så lågt att man knappt kom in i växthuset.
P1030268
Ett ogräs – nunneört – som vi har massor av. Och trots att jag försöker ta bort dom, så blir dom bara fler och fler. Men dom är ju riktigt fina…..
Alltså tog jag fram stora saxen (sekatör) och började klippa bort klase efter klase. Men det kändes inte direkt kul, druvorna har ju t.o.m. börjat fått färg redan – fast dom är otroligt små. Det blev väl en 10 kg som jag klippte bort, men nu kan man gå in där utan att behöva ducka för druvor och få hela håret fullt med vindruvsfnas! Och det räcker nog till en massa gelé och saft ändå!!
P1030271
Santos har bråttom hem efter prommisen – han vet att han ska få en ”tuggis” när han kommer in!
Men i växthuset var det minsann inte några 20-22 grader precis. Nej, det var runt 30 så det var bara att kasta sig i poolen – där det också var 30, men i vattnet är det bara skönt. Sen blev det återigen middag inne; Stuvad dillpotatis och kallrökt lax som Rolle är mycket förtjust i – och jag gillar det naturligtvis också, men jag åt varmrökt lax till.
P1030269
”HÖSTflox”!
Efter det tog jag en liten runda med Santos och kameran. Nu vidtar snart TV-tittandet, måste ju se fotbollen ikväll trots att vi egentligen inte är förtjusta i fotboll! Men den här matchen får man bara inte missa!!

SUSIE


1 kommentar:

Bettys beundran sa...

Här regnar det till och från - äntligen. Det låter lyxigt att klippa bort vindruvsklasar.