onsdag 12 juni 2019

VÄDER & TRÄDGÅRD

Idag skulle vi få ett hemskt väder – och det har det faktiskt varit. Men det värsta skulle vi vänta oss lite senare ikväll och inatt.

P1030141
T.o.m. ogräset på parkeringen har torkat – och gräsmattan hade hunnit börja likna den vi hade förra året!

Om nu väderleksrapporten från SMHI är korrekt för en gångs skull vilket jag misstror! Men om regnradar.se har rätt, så har ovädret redan blåst förbi utåt havet.
P1030134
P1030132

P1030131
Mina ”små” buskar vid infarten har vuxit till sig ordentligt.

Vi har dock sen klockan tio haft ett ganska blåsigt och mycket regnigt väder, och det har till min stora glädje kommit ner hela 12 mm. Nästan perfekt…hade önskat mig 15 mm, men 3 mm hit eller dit i det här läget är inget att hänga upp sig på.
P1030127

P1030129
Den övre bilden visar hur igenväxt det är i långrabatten, den nedre hur det ser ut – iaf på 25 m av den – efter det Rolle har rensat!

Nu skiner solen igen, fast det är ganska kallt – bara 17 grader – så nåt bad blir det inte idag. Rolle har dock redan varit ute och tömt poolen på lite vatten, den är ju så liten att det märks direkt när det kommer så här pass mycket.

P1030128
Det tråkiga med vallmon är att den förstörs av regnet, blombladen faller av!

Det var dock riktigt skönt att sitta inne och glo på Nascar som jag spelade in i natt,  men frusen som jag är så fick jag både ta på mig ordentligt och linda in mig i en filt. Rolle däremot tyckte det var skönt – han sa att det var 22 grader inne!? Sen kunde man njuta trots att åskan hördes – men den var väldigt långt bort.

P1030140
På baksidan i det som tidigare kallades ”lyrrabatten” växer en gulbladig blåklint – som jag är extremt förtjust i. Växterna nedan är från den sista pallkragen vi tog bort. Det fanns fler, men man ska ju ha plats för dom också!


Santos däremot han låg i soffan mellan Rolles ben och darrade. Så fort han hör ett litet muller så blir han livrädd. Han känner ju också lukten av ozon. Vi kunde se på honom när åskvädret var slut, då blundade han och la sig för att sova!

P1030135
Jag hade tänkt mig  bara 3 st, men det ”råkade” bli fyra!

Härom dagen åkte vi iväg för att få ett litet andrum i allt jobb – och jag var ju inte sen att be Rolle köra förbi Jonas i När. Jag behövde lite fler växter. (Ja, jag vet – jag kan visst aldrig får nog!)

P1030144
Det här var den ”icke planerade” växten som fick följa med hem. Jag älskar ju limefärgade växter!

Jag tror faktiskt att det börjar bli fullt i alla krukor nu, men sen är det ju dom som man måste byta växter i. T.ex. alla med penséer, dom brukar ju bli lite trista efter midsommar. Men jag ska försöka hålla mig. Konstigt nog säger Rolle ingenting, tror det beror på att han också tycker om när det är många växter överallt! Fast när jag frågar om han sett den eller den nya växten är han helt nollställd!!

P1030126
Lime är snyggt, men ännu vackrare är den här rosalila nävan under rosenspaljén!

2 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Så fint du har det!
Här i Wales behövs inte mer regn, det har regnat dag efter dag här, grått och trist, ca 10 grader.

Rosor och ruiner sa...

Ja vilket konstigt väder vi har haft ett tag nu! För varmt, jätteblåsigt och så detta åskväder! Igår förmiddag var det väldigt mycket åska och blixtrar, rätt över oss, och 10 mm fick vi, och på kvällen blixtrade det jättemycket igen, men det var inte över oss så det kom inget regn. Tror det var ute till havs. Min Stina var också rädd, hon som aldrig är i sängen låg uppe vid mig hela förmiddagen, och även på kvällen var hon orolig så då fick hon ligga uppe vid mig, annars sover hon ju i köket. Men på natten fick hon hålla sig på golvet...;) Annars får jag nog svårt att sova, har ju katterna med ;)

Ha det fint!
Gunilla