fredag 21 juni 2019

TREVLIG MIDSOMMAR & TELIA

Om du undrar varför jag inte svarat, kommenterat eller lagt in nåt här på bloggen så beror det på att Telia "gått på händer" igen!

För ungefär 1-1,5 månad sen så slutade min router att fungera. Den hade spruckit på baksidan. Batteriet hade sagt upp sig efter massor med år. Inget konstigt. Jag kontaktade Telia och beställde en ny router som kom hem omgående.
Det är så torrt.....
Det är så torrt att träden fäller löv.....
Glad i hågen kopplade jag in den, men var "lite" konfunderad när det hela inte alls fungerade som det stod på förpackningen. Det där med "lätt att komma igång" och "bara att starta direkt" m.m. stämde inte alls. Efter mycket om och men - jag gillar att försöka själv först -  så gav jag upp. Alltså kontaktade jag Telia och där hjälpte mig en mycket trevlig ung tjej.

Förutom routern skulle man få ett nytt simkort med 50GB inladdat - kortet behövde jag, det tidigare kortet var naturligtvis skadat av det läckande batteriet. Det satt alltså ett simkort i routern när det anlände, men "någon" hade inte aktiverat det - därför fungerade naturligtvis ingenting! Alltså gjorde den här trevlige tjejen det direkt och allt fungerade perfekt! Efter att ha varit utan Internet ett par dagar kändes det underbart!!
P1030189
Rosa rugosa `Rugspin´ vid ruinen.
Jag fick efter det faktiskt två ursäkter som kommentarer från Telia här på bloggen, vilket gjorde mig väldans positivt inställd. Dom kunde erkänna att dom gjort ett fel, otroligt! Det är man inte alltid van vid när man har kontakt med myndigheter eller större bolag..... Men nu har vi kommit till dom mer aktuella händelserna.

Det började med att jag skulle gå in på min blogg i söndags och inte kom in. Det stod bara att jag var "pausad". Vadå! Pausad, vad betydde det!? När jag sen försökte gå in och läsa mina mail, mina andra blogg m.m. m.m. så gick det inte. Jag kom återigen inte ut på nätet alls.....

När jag den här gången kontaktade Telia fick jag prata med en mycket trevlig ung man som lyssnade noga när jag berättade hela historien. Dessutom satt han bredvid tjejen som hade hjälpt mig förra gången och som kom ihåg mitt tidigare problem, så tillsammans slog dom sina kloka huvuden ihop och hittade till slut problemet.
P1030194
Pionerna på vår förra hund Pennys grav har börjat blomma...av 5 planterade finns 3 kvar.
På simkortet jag hade fått så fanns det 50GB som man fick gratis. Nu var dom slut och att dom skulle laddat in mitt abbonemang på kortet hade dom aldrig fattat. Alltså var det ett nytt simkort som behövdes. Det fick jag idag och nu fungerar allt som vanligt igen.....men det tog hela 5 dygn utan internet. Inte kul! Men som sagt, det finns ju annat att pyssla med!!
P1030193
Vad pionerna har för namn har jag någonstans, men just nu har jag inte tid att leta.
Nu har ju vädret varit helt otroligt fint - om man gillar värme och stekande sol - så vi har varit uppe tidigt varje dag för att kunna göra någonting i trädgården över huvud taget. Men så har ju jag en mycket aktiv gubbe som bestämde sig för att nu skulle altanen slipas och målas om. Så i tisdags hämtade han hem en jättemaskin som man slipar golv med. Den vägde säkert 150 kg. Plus en mindre maskin till kanter och så satt han igång.
P1030192
Det enda tråkiga med pioner är alla dessa svartmyror...och jag som blir biten av dom (Ja, jag vet - helt galet!) har lite svårt för det
Vi - alltså Rolle - hade bestämt sig för att enbart ta halva altanen, den delen som inte ligger under tak och där det var fult. Resten runt matplats och "sitthörna" såg bra ut, så där behövdes ingen ommålning i år. Sagt och gjort, som tur var har Rolle såna där extra breda och bra ramper (för traktorer) så vi fick efter mycket om och men ur slipmaskinen ur vår skåpbil, in på tomten och till slut upp på altanen med hjälp av ramperna igen. Sen kunde han sätta igång att slipa - och jag att vila ryggen.....
P1030181Dagen efter var det handjagaren som gällde för finslipningen och det är inte klart ännu. Så nu ser halva vår altan ut som om den fått fläcktyfus, för han har inte orkat att ligga på knä. Det har var så fruktansvärt varmt (30/31 grader i skuggan) och på altanen är det naturligtvis stekande sol hela dagen - dessutom är han ju faktiskt 78 år och måste ta det lite lugnt!
P1030195
Klängrosen `Alchymist´på min "folly"..
Hann med lite annat, det finns alltid en massa man "måste" göra och sen åkte vi in till Hemse för att handla. Alltså kompletteringsshoppa! Vi ska ha lunchgäster idag och även om det är bara är två gamla vänner så vill man ha lite extra gott på midsommarafton. När vi kom hem lassade vi bara in matvarorna och sen hoppade vi i poolen. Då var det 30 grader och väldigt kvavt.

På SMHI hade dom på riksradion sagt att det skulle bli åska och regn, på lokalradion att det skulle vara strålande sol och 25-30 grader varmt. På siten regnradar.se kunde man dock se att det var några små molnslöjor som närmade sig. När vi varit i badet c:a 20 minuter så såg man att det kom lite gråa moln farande över trädtopparna och tempen sjönk hastigt till 24. Jätteskönt.....
P1030202
Dom sista blommande Allium på baksidan mot "kohagen" där det är ganska skuggit....
Så vi gick upp och hann faktiskt inte torka oss förrän det började låta lite konstigt mot altantaket. Det regnade.....!!! Man är inte van att höra det ljudet - och inte fick vi höra det länge precis. Det höll väl på i 10 minuter, sen skingrades molnen och så började solen skina igen - och tempen gick upp till 28-29 grader igen. Det var faktiskt inte skönt, det är alldeles för varmt. I alla fall om man som oss gillar att göra lite saker och inte bara sitta i skuggan och glo.
P1030207
Fläcktyfusgolvet - och väntande pool!
Vi har dom senaste dagarna ätit både lunch och middag inne på grund av värmen, så vi  blev verkligen glada när vi upptäckte att det skulle bara vara 20-25 grader idag vid tolvtiden då våra gäster ska komma. Vi ska börja lunchen med en - svag - iskall drink (för det är redan 22 grader) och sen blir det matjesill i gryta. Men ingen nubbe.....
P1030206
Det är dukat och klart, nu ska jag börja med maten!
Det där med Black Russian förra helgen var en engångsföreteelse, vi dricker egentligen inte sprit alls, enbart öl och vin. Personligen dricker jag hellre Pepsi Lime light till sillen och Rolle lättöl. Gästerna kan få vad dom vill men en av dom ska ju köra bil, så jag tror inte att dom vill ha nåt starkt alls. Vi får väl se!
P1030205.jpg

GLAD MIDSOMMAR

- önskar hela familjen; Rolle, Susie och han med långa näsan, alltså Santos - er alla!

2 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Önskar er en fortsatt fin midsommarhelg! Jaså ni fick lite regn ni, det har inte vi fått...
Trist med datorstrul. Det är en hel del "konstiga" meningar och siffror i ditt inlägg, så det kanske inte är helt okej ännu...? Eller är det bara jag som ser det?

Ha det fint!
Kram Gunilla

Ölandsvindar sa...

Det finns nästan ingenting som är så frustrerande som datorkrångel. För länge sedan läste jag en artikel om att det till och med kunde orsaka missfall (ingen risk längre). Här fick vi ungefär tio små stänk på vindrutan mitt emellan två midsommarevenemang. Men åh, vad jag önskar mig en redig skur nu. Då skulle till och med min gräsallergi bli bättre.
De där gubbarna på +75 får man verkligen ta ett stadigt tag i ibland så de lugnar ner sig. De fattar inte att man bör ta det lite lugnare i deras ålder.
Man kan ju till exempel dela upp grejer över tre dagar istället för att göra allt på en dag, men det går inte in.
Kram /Kerstin