fredag 7 juni 2019

PÅ KVÄLLSPROMMIS

Idag - vår nationaldag - har det återigen varit varmt, olidligt varmt. I alla fall när man inte kan doppa sig i poolen!




P1030118
På väg ut med Santos på hans lilla rastrunda ikväll.

Visserligen så har poolen varit fylld sen i slutet på mars, men vi har inte haft alla aggregat inkopplade eller ens framtagna. Så nån värme i vattnet har det inte varit och jag vill att det ska vara mellan 26-28 grader, dessutom har det sett rent av äckligt smutsigt ut med allt pollen som trängt ner under skyddet.
P1030115
Bytet av pallkragar är klart och det bara hoppar upp växter från dom som är kvar. Vi tog bort den första och den sista 
pallkragen, så nu har vi "bara" 8 sektioner kvar.

Rolle har ju varit duktig och gjort allt som han kunde, men han är tekniker och inte datatekniker och hatar allt som har med elektronik att göra. Så idag var det min tur att ställa in alla parametrar. Hur varmt vattnet ska vara, när värmen och cirkulationen ska starta och stängas av osv. Och otroligt nog har jag gjort det trots att man fick sitta i stekande sol.....så imorgon blir det nog ett dopp!
P1030113
Den här röda smällspirean - Physocarpus opulifolius `Diabolo´-  höll på att dö för några år sen, men den har hämtat sig. 
Och dessutom ynglat av sig.....man ser en av plantorna lite till vänster.
]
För övrigt har man inte gjort så många knop, det har varit alldeles för varmt. Laga mat förstås, det blev matjesill till lunch och så grillrester till middag. Inte nåt speciellt firande precis.....
Sen har jag bytt utseende på bloggen - vilket jag inte skulle ha gjort. Det tog evigheter innan jag fick till den hyfsat och det saknas både det ena och andra fortfarande.  Men, men, det gör inte så mycket för intresset verkar inte så stort just nu.....
P1030112
Lupinerna blommor nåt helt fantastiskt, men även allium och vit vallmo.

Igår fick jag hem en växtvinst från bloggväninnan Veronica i Stockholm, en ungersk tandrot. Den planterade jag längst bort under/bredvid en azalea på murrabatten. Den fick ha namntaggen kvar annars är risken att Rolle i ett anfall av renslust helt plötsligt river upp den. Det har han gjort förr.....
P1030110
På brunnen har jag i år hirs samt en orange/gul surfina. Bakom - bredvid garaget - växer det lilla skott av gullregn som jag fick av min f.d. granne och väninna Bibbi för 10 år sen. Det är nu ett stort träd. Mycket ledsamt så lever inte Bibbi, så hon fick aldrig se trädet!
Det här med hur växter väljer ut plats när dom självsår sig gör mig lika förundrad varje år. Smällspireor har jag ju några stycken och det har blivit många fröplantor under åren. Min kusin fick med sig en som växte i krukan ovan - jag hade också en i "långrabatten", men den satt lite dumt till. Precis under nätstaketet.....
P1030109.jpg
Maskros och smällspirea - vilken kombo!
Hur en buske kan fröså sig och växa vid garaget bland stampad sand (i botten) och grus verkar ganska otroligt. Men här ovan är beviset - och den kommer att få växa kvar! (Men inte maskrosen!!) Jag har en i stenhörnan också, den är några år äldre så den är väl kanske 1,2-1,5 m hög nu. Den fick alltså också växa kvar.....


SUSIE

1 kommentar:

Carina sa...

Frön brukar älska den magra och skyddade miljön bland grus och småsten. Den bästa barnkammaren jag haft. Det är bara att tacka och ta emot :)

Ha det gott! Carina