måndag 10 juni 2019

HÄNGSYREN - Syringa ssp. reflexa

För ett tag sen berättade jag att en av mina favoritbuskar, eller man kanske ska säga litet träd, är hängsyren!
Så här beskrivs den: Stor, kraftig buske, lika bred som hög. Ganska stora blad som vackert bladverk. Svagt doftande, vinröda blommor som övergår i ljust rosa i hängande klasar i juni. Anspråkslös, vindtålig, mycket odlingsvärd. Passar som solitär, till häck, i buskage och som insynsskydd.
Och jag kan inte annat än att stämma in i allt det positiva som skrivs om den!

P1030097
Den har – innan den slår ut helt – uppåtstående vinröda blommor.
Nu tänkte jag visa hur den utvecklar sig från en ganska tråkig buske, till en underbart vacker ”fjäril”!!
P1030098
Så här ser dom outslagna blommorna ut på nära håll – mycket vackra!
Jag hade faktiskt aldrig sett nån i någon trädgård, utan första gången var på en blogg hos Ruben i Stockholm (som jag tyvärr inte tror bloggar längre). Hans hängsyren var rätt gammal och hade blivit ett litet underbart vackert träd – och jag föll naturligtvis pladask!
P1030123
Ju mer blommorna slår ut, desto mer hänger dom. Personligen tycker jag att den är som allra vackrast när den precis börjat hänga och en del blommor fortfarande är vinröda och andra rosa. . 
Jag trodde att den skulle bli enormt svår att få tag på, men det visade sig att den inte bara finns nästan hos alla handelsträdgårdar utan den är förhållandevis billig också! Det gör ju inget precis…..
P1030130
Kanske måste jag flytta det här exemplaret, men jag ger den en chans till.
Så ett ex inhandlades direkt och efter det har det blivit två till – men dom stackarna är fortfarande väldans små. Den här lilla ovan som står i kanten mot vägen i förträdgården och den verkar inte växa så där jättebra där, men blommar det gör den!

P1030099
Blommorna på den stora busken när dom börjat slå ut ordentligt.
Varje år – har nog haft den stora i 6-7 år nu – så får jag beskära den på grund av att den nästan trivs ”för bra”! Men det gör jag så gärna. Annars är det inga som helst bekymmer med den. Än så länge har den aldrig fått några angrepp av ohyra t.ex.

P1030142
Nyss var jag ute i regnet och tog ett par bilder, för just nu är den verkligen otroligt vacker – och det gäller att ”suga på karamellen”!
Och visst, DET REGNAR! Man kan knappt tro sina ögon, eller rättare sagt stänken som syns ute på stenarna eller på vattnet i poolen. Visserligen har det varnats för att det kan komma upp till 50 mm – men det var i morgon, inte idag! Jag hoppas det inte blir fullt så mycket, 15 mm skulle bli alldeles perfekt!!
P1030143

SUSIE


Inga kommentarer: