fredag 17 maj 2019

VÄXTPLANERING

Dagen började jättebra med sol och riktig "värme" ute och den nya pelargonen jag lämnat på altanen (under tak) över natten hade överlevt. 
Efter lunch gick jag ut till växthuset och ägnade mig åt att placera ut alla växter i krukor och fundera lite om hur jag vill ha det. Eftersom man köper sånt man inte tänkte sig innan och inte köper det man bestämt sig för, så gäller det att planera om. Ett "jobb" jag älskar.....
P1020985
På baksidan i "kohagen" kunde man se ett stort snår med blommande slånbär i solen. Har aldrig sett det tidigare. Trevligt, då har man nära till bären inför årets jullikör!
Tyvärr gick det soliga vädret över, det kom t.o.m. några små svaga regnstänk, men det blev inte kallt som tur är. För nu har dom två röda verbenorna också åkt ut på altanen i en metallkorg på väggen.
P1020981
På framsidan i en av pallkragarna har jag en rosenpion (Paeonia vetchii) och dess stora knoppar har precis börjat slå ut.  När min gubbe och jag idag tittade noga på dom gamla pallkragarna så bestämde vi oss för att göra ett nytt försök att byta dom mot nya fräscha.  Sist så slutade det hela med att vi istället för att byta ut en trasig pallkrage, tog bort den och alla växter, grävde upp kastade dom förväxta plantorna och sådde gräs på platsen.
Så Rolle drog iväg till Visby och Biltema där det var REA på pallkragar. Han köpte dock bara två idag (som han redan målat), för vi ska göra ett försök på en dubbelhög där den undre är trasig. Lyckas inte det så måste hela planteringen så småningom skrotas.
P1020988
Rolle brukar skoja och säga att han har måleriet i generna efter sin morfar. Vad det än är så är det så att man behöver inte be honom mer än en gång om man vill ha nåt målat. Trädgårdsbordet på framsidan såg lite trist och ankommet ut tidigt i våras, men nu är det jättesnyggt igen. Det gjorde han klart igår - vilket var tur med tanke på pallkragarna han var tvungen att måla idag!
P1020982
Hittade några kul tulpaner i ett hörn av trädgården idag. Har inte sett dom på ett par år, men tydligen gillade dom förra årets torka och har kommit igen.
P1020984
Och dom är riktigt vackra om man ser dom på nära håll. På avstånd är dom lite svagt färgade innan dom är helt utslagna och då ser dom lite blacka ut. Men helt utslagna så är dom jättefina - men efter det brukar dom inte stå så länge till.
P1020987
Men blekt färgade kan man inte beskylla den här tulpansorten för. Dom har en fantastiskt lysande färg, vilket är extra bra eftersom dom växer i "murrabatten" i halvskugga på baksidan.
Under dom 16 år vi bott här så har jag satt flera 100-tals tulpaner, men dom moderna verkar ha lite svårt att komma igen. Dom gamla sorterna däremot, dom kommer år från år. Så man skulle ju kunna tycka att jag skulle satsa på bara sådana, men jag faller varje år för nya flaschiga moderna sorter - utom i år! Jag har nämligen inte beställt några från Dix i Holland alls!! Men man vet ju inte hur det går framåt hösten, då kanske man köper på sig några hos nån vanlig handelsträdgård man råkar komma förbi.....

SUSIE


1 kommentar:

Rosor och ruiner sa...

Håller med, planering av växter och rabatter är det roliga!
Härlig tulpan!

Trevlig helg/ kram Gunilla