tisdag 23 april 2019

PENSEÉR OCH LUNCHBESÖK

Igår var vi båda efter jobben i trädgården till Jonas i När på eftermiddagen – igen! Det brukar vanligtvis sluta med att man gör av med massor av pengar, men jag var så fokuserad på det jag skulle ha tag på att jag – nästan – glömde att titta på dom andra växterna!
Det var helt enkelt så att jag bara skulle ha 4 småblommiga penséer till dom pyttesmå järnkrukorna som alltid står på räcket på altanen. När jag tog fram dom från förrådet så hittade jag naturligtvis också dom nya fyra röda underläggen.  🙄 Dom här krukorna fick jag i födelsedagspresent av min kära väninna och f.d. granne Bibbi som tyvärr avled för 3 år sen.
P1020873Alltså är jag mycket rädd om dom, så när Rolle sa att han skulle göra ren dom ordentligt från gammal jord och rost så skrek jag rätt ut. ”- Absolut inte! Dom ska se begagnade ut!!”  Så han borstade bara ren dom från jord och så smörjde han in rosten med olja och nu är dom precis exakt så som jag vill ha dom! 😛
P1020874
Sen det vanliga problemet. Krukorna är ju pyttesmå, det går alltså bara i en ytterst liten jordklump. Fast än så länge har jag inte planterat dom, bara slagit ner dom i krukorna. Blomman måste dessutom passa in i färgen på altanen; Svart, rött, orange och gult. Växten måste också tåla eventuell nattkyla, vilket begränsar urvalet otroligt. Alltså bestämde jag mig redan på förhand att det skulle vara just småblommiga penséer i antingen gult eller orange. För röda finns ju inte tyvärr….. 😕

P1020876
Undrar när man ska få tid att ligga här…..

Och visst blev det orange penséer. Tror aldrig jag haft det tidigare faktiskt. När dom börjar se lite skräpiga ut efter midsommar så brukar jag byta ut dom mot nåt rött, får se vad det blir för växt i år. Dom småblommiga brukar dessutom hålla sig mycket bättre – och så ynglar dom av sig! Förra året grävde jag ner några i parken när jag tröttnat på dom – i år växer där över 30 små plantor!!

P1020862
Ute i parken växer också en liten lönn. Tror att det är en Acer negundo – men jag är inte säker – men blommar fint gör den nu!

Förutom dom här fyra kunde jag inte låta bli att köpa en kruka med illgula småblommiga penséer också. Dom här fem plantorna gick på den fantastiska summan av 49:-. Har nog aldrig kommit därifrån efter att ha betalat så lite!

P1020872
Först måste det kissas överallt…
P1020868
…sen blir det lite koll av vad som hänt här…
P1020869
…sen kan man kolla in dom tvåbenta också…
P1020870
…och det var samma gamla bekantingar som tidigare

Den gula sitter nu i krukan ovanför ”spjutet” som vi kallar krukhållaren vid trappan och det blev riktigt bra. Fast jag ångrar att jag inte köpte två krukor av den, jag har ju en tom kruka på det lilla bordet vid poolen! Och det är trist!! Men jag kan ta ut en röd pelargon och ha där idag när vi får lunchbesök av Anna & Leo…..

P1020864
Här är det Anna som upptäcker att så länge det inte blåser så är det otroligt varmt, hela 25 grader på altanen. Vi var t.o.m. tvungna att flytta bordet in i skuggan!

Och gissa om Santos och Leo hade det mysigt tillsammans! Leo är också en Podengo Portuguese Pequeno, fast en strävhårig. Santos är ju släthårig. Leo är numera 8 år, Santos ska snart fylla 12 och dom träffades redan första året vi hade Santos. Då var Leo bara en vild yngling, numera är han lika lugn som Santos. Dom gillar verkligen varandra. Leo får t.o.m. pussa på en utan att Santos blir ett dugg svartsjuk – vilket är mycket trevligt!
P1020867
Anna & Leo bor ganska nära, i skogen ovanför Fröjel k:a vid ett hem för autistiska vuxna där hon jobbar. Där jobbar också min trädgårdsväninna Lisa numera. Men dom två umgås inte.
P1020866
Till lunch åt vi en sallad, eller rättare sagt en massa olika grönsaker som sparris, svarta bönor, paprika, rödlök, kiwi, vattenmelon, 2 sorts tomater, oliver m.m. m.m. samt varmrökt och gravad lax, hårdkokt ägg och fetaost. Allt upplagt i grupper på två stora fat. Sen fick man ta vad man gillade. Anna är ju både vegan och laktosintolerant så mat kan vara lite knepigt, men det gick bra och jag tror att det mesta passade! Så inte bara hundarna hade trevligt, vi med!!

P1020863
Vår toviga gräsmatta med massor av rödplister!

SUSIE


Inga kommentarer: