måndag 15 april 2019

JAG HADE TÄNKT...



…rensa klart pallkragarna redan förra veckan eller i helgen, men det gick inte. Det var så otroligt kallt och så blåste det riktigt hård isande vind, så inte ville man gå ut mer än man måste när man har hund!
Och jag mitt dumma fån trodde att det skulle bli bättre i början på den här veckan – och det kanske det är! Väldans lite!! Det är i alla fall ”hela” +5 grader, men det blåser fortfarande. Men idag stod jag inte ut längre, så jag har rensat klart pallkragarna plus tagit bort lite döda perennrester i den stora rabatten nedanför poolen på baksidan och så klippt ner en klematis utanför dörren. Tog ett par timmar och sen var man helt genomfrusen och det fick vara nog för idag!  😦
P1020821
Rolle har klippt ner några stora ruggar med prydnasgräs och så har han rensat under hela rosenspaljén vid infarten. Ovanpå det fick han dessutom ta hand om och köra bort allt skräp som blev – och just nu är han och köper lecakulor och jord.  Vi måste ha det både till pallkragen vi ska byta ut och till några stora krukor i växthuset. Vi hade visserligen två säckar jord hemma men det verkar man aldrig få tillräckligt av….. 😮
P1020817
När vi hade tröttnat tog jag med mig kameran ut för att kolla hur det såg ut, men då hade det börjat blåsa ännu värre så det blev inte så många bilder precis. Jag ville in i värmen snabbt och Santos som var med mig sprang in så fort jag öppnade dörren och kastade sig in under skrivbordet i sin korg. Han frös tydligen han med! 😥
P1020818
Det är inte så mycket som har börjat blomma, men det är massor av växter som är på gång att slå ut TROTS det iskalla vädret. Men det är ju i första hand ljuset dom går efter. Nu hoppas jag verkligen att det blir lite varmare för det är massor kvar att göra. Men vi har bestämt oss för att det får vara ”lite runt i hörnorna”. Orkar man inte med allt så gör man inte det!
P1020820
Till min glädje såg jag att det har spritt sig några blå scillor i rabatten bredvid grinden till innertomten. Jag har försökt få såna att sprida sig, men varit för petig och tydligen rensat bort dom. Men nu, när man inte orkar vara petig längre, då har dom spritt sig äntligen. Jag har många av den ljusa scillan, men jag gillar inte den egentligen. Dom ser lite blaskiga ut! 😕
P1020819
Det jag är väldans nöjd med är rensningen av pallkragarna. Nu kan alla växter få komma upp utan att dom skyms av en massa ris. Dom perenner som finns i lådorna växer nämligen otroligt – och otroligt fort.
Till och med så, att i den första (som syns bukta ut) var det så utsålt med rötter att det inte gick att gräva upp några plantor. Hade tänkt det, men jag lyckades bara få upp två, resten ska Rolle kasta när han byter ut pallkragen. Kanske redan i morgon…men jag och Santos ska roa oss med att underhålla ett par gäster; Anna och hennes hund Leo som också är en Podengo Portoguese Pequeno.

SUSIE




Inga kommentarer: