torsdag 17 januari 2019

MIN FAVORITSOMMARBLOMMA...

...är veckans ämne i TRÄDGÅRDSFÄGRING. Wow - härligt, trots att det blir svårt att begränsa sig till en enda sort!

Men jag har valt ut den enda arten jag sådde själv förra året - ZINNIA - som storfavorit. Så här följer en bildkavalkad på mina alldeles egenuppdragna zinnior!!


Här ovan är den första av dom tre sorter zinnior som jag sådde förra året. Fråga mig dock inte om vad sorterna hette, har slarvat bort anteckningarna. Alla sorterna kom igång bra och blommade oförtröttligt hela sommaren.
Men...men just den här var inte rolig. Det var en låg sort, den var visserligen väldigt tidig - vilket var trevligt - men den hade pyttesmå trist färgade blommor. Trodde dom skulle vara mörkt vinröda och gula, men dom var mer bruna och krämfärgade. Inte i min smak alls.....men dom andra två namnsorterna var desto vackrare!!

 



 

 






Även den här rödorange zinnian ovan i krukan på altanen som kom upp bland dom för övrigt nästan
helt rosa-karmosin-lila gillade jag (jag älskar ju färg)!
Sommaren var nog dock lite väl torr och varm, ibland fick jag vattna dom två gånger om dagen trots att alla växte i riktigt stora krukor. Och jag hade dom överallt; På framsidan vid ingången, på baksidan på altanen bredvid poolen, nedanför altanen vid kontorsingången - och även i växthuset i värmen. Men det gick bra för där vattnar man ju ofta på sommaren.

SUSIE

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket härligt frosseri i sommarblomster mitt i vintern.
Kram, Ingrid

Marlise sa...

Hej Susie
Ich hoffe, ihr seid auch gut ins neue Jahr gekommen.
Bei euch gibt es keinen Schnee. Genau so ist es bei uns.
Aber der Winter kann noch kommen.
Hoffentlich nicht wie in den deutschen Alpen. Dort liegen 3 Meter Schnee.
Du hast wieder ein Haus für euren Urlaub auf dem Festland gemietet.
Es ist zwischen Ystad und Tomelilla?
Wann werdet ihr dort sein?
Wir werden wie immer im Mai auf Öland sein, aber Ende August/Anfang September sind wir 3 Wochen am Gyllebo sjö, in der Nähe von Baskemölla und Vik.
Wenn ihr dann auch dort seid, können wir uns noch einmal treffen?
Euch weiter eine gute Zeit

Jag hoppas att du kom bra in i det nya året.
Det finns ingen snö med dig. Det är precis vad det är med oss.
Men vintern kan fortfarande komma.
Förhoppningsvis inte som i de tyska Alperna. Det finns 3 meter snö.
Du har hyrt ett annat hus för din semester på fastlandet.
Det är mellan Ystad och Tomelilla?
När kommer du vara där?
Vi kommer att vara på Öland som vanligt i maj, men i slutet av augusti / början av september kommer vi att spendera 3 veckor på Gyllebo sjö, nära Baskemölla och Vik.
Om du är där kan vi träffas igen?
Ha det bra.....Kram Marlise

Carina sa...

Zinnia är underbara sommarblommor och ett bevis på att vilka färger som helst kan bli fina tillsammans. Tur det finns många sorter att välja bland :)

Kram, Carina

Anni sa...

Visst är Zinnian fantastisk i sin blomvillighet och färgprakt! Trevlig att ta in till snitt också. Jag ska bestämt så betydligt med Zinnia i år.
Trevlig helg!

Maribel sa...

Hej Susie!
Visst är de fina, och härliga färger. Har några fröpåsar, från förra året, hoppas de blir sådda i år.
Ha det gott /Marika

Marlise sa...

Jag skrev dig ett mail......Kram Marlise

Marlise sa...

I hav`nt received any mail from you.

Helena sa...

Zinnia MÅSTE jag bara ha varje sommar så det är nog min favoritblomma oxå! De är ju så hållbara & färgerna är så fina är svag för rosa & limefärgade :)
KRAM från mig!

Maggan sa...

Zinnia har jag inte haft den måste jag kanske göra mig bekant med känns det som för dina bilder gör mig intresserad.Ha det gott/Margareta