måndag 14 januari 2019

ÅRETS FÖRSTA PROMMIS

I lördags i det fina vädret gjorde vi årets första utflykt - eller "prommis" som vi kallar det. Vi hade lite att göra på förmiddagen så vi kom inte iväg förrän framåt halv två, men solen visade sig lite grann fortfarande.


Vi hade dock inte en aning om exakt var vi skulle åka, men eftersom det inte blåste - då, men det gör det nu - så slutade det med att vi åkte ner till havet. Det brukar göra det ganska ofta!




Karta med vägen vi åkte utmärkt (rött dit, blått hem), till dig som kanske som mig är "kartoman"!



Men vi började med att åka österut till Levide där vi svängde av söderut vid kyrkan och körde förbi Sallmunds (där den tidigare ägaren till vårt hus bodde på en gård efter det han sålt huset - men han är nu tillbaka i Eksta), över Storkanalen och rakt över 140:an mot Kvarnåkershamn och ner till havet.
Precis där byggs nu ett stort vattenreningsverk, som ska tillhandahålla avsaltat och renat havsvatten så småningom till oss som har kommunalt.
 Väl där tog vi den pyttelilla vägen utmed havet ut på en udde som heter Sandskallen.




Vi åkte så långt det gick tills havet tog emot. Tvärsöver Petesviken på bilden ligger - förutom den ganska kända Petesgården  - Grunnen, Skäret, Midgården och Laxskär.


Här ute ligger en liten skruttig fiskestuga och några få båtar uppdragna på land. Åt ena hållet var det bara hav och åt andra en massa vass, så efter prommisen var det bara att vända och åka den lilla vägen tillbaka. 


Jag har dock skvallervägen hört att man innan man kommer ända ut på Sandskallen kan man köra in på två hjulspår och på dom komma runt Petesviken till Petesgården (se den prickade stigen) - men endast under riktigt torra  förhållanden annars är "vägen" helt okörbar. Vi chansade inte.....



Vi tog inte riktigt samma väg tillbaka hem för det är ju inte så kul, utan redan innan vi kom till Kvarnåkershamn svängde vi inåt land och tog den spikraka lilla vägen upp mot 140:an.


Mitt på den vägen finns först ett lambgift (=fårhus), men det tog jag ingen bild på. Däremot alldeles strax efter finns det ett russgift (=hästhus) från 1800-talet som är väldans vackert.
Det finns också ett brudkors en bit in i skogen, men det har vi faktiskt aldrig besökt. Historien är så otroligt sorgligt.....


SUSIE


5 kommentarer:

Carita och Bertel sa...

Så vackra bilder , jag förstår att ni vill åka till havet och promenera på stränderna. Det skulle jag också göra om jag hade närmare dit. Vi promenerar längs Södertälje kanal för det mesta men nu håller dom på och bygger om promenadstråken så man kan inte gå på så många ställen. Jag ser fram emot när det blir klart , då hoppas jag att det blir fina promenadstråk. Ha det fint. Carita

Ölandsvindar sa...

Jag behöver verkligen mina promenader utmed strandängarna varje dag, men igår var det inte speciellt skönt. Kall blåst med medföljande rinnande ögon och näsa och molnen från väster började torna upp sig och skymde den sol som faktiskt hade tittat fram innan jag kom iväg. Det se mycket mysigare ut på dina bilder. Positivt är det ändå att vi har passerat mitten av januari. Snart vår!

Karsten F sa...

Hej Susie

Fantastiskt med en 'prommis' på gotland - det är många år sen jag var där!
Är det tång de har på taket av det fina russgift?

Ha en trevlig kväll

Carina sa...

Härligt med promenadväder och havet lockar i alla lägen. Så det blev en win-win tänker jag.

Ha det gott! Carina

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Susie!

Härliga bilder på en vacker och unik natur. Det är något alldeles speciellt med vatten, även på vintern. Jag saknar närheten till vatten och möjligheten till att fotografera vattnets skiftningar under årstiderna.

Kram!