söndag 11 november 2018

SKITVÄDER OCH TRÖST

Om helgens väder varit grått och trist är det ingenting mot vad det är idag! Ovanpå skitvädret så blåser det idag också!! 
Man har faktiskt ingen lust alls att göra någonting, varken ute eller inne. Så det enda är att jag gick ut i växthuset en liten stund. Där är det alltid varmt, skönt, torrt och framförallt inte blåsigt - och så blommar pelargonerna fint.


Alldeles nyss kom Rolle och frågade om vi skulle ge oss ut lite med bilen, men så tittade han ut och sa att det fanns faktiskt inget ställe han ville åka till. Nej, idag blir det att laga nåt gott att äta till söndagsmiddag och sen tända massor med ljus så man iaf får det lite mysigt inne! Och kvällen bjuder sen på två bilrace, både Formula One och sen Nascar! Yes!! Underbart!!!






Palettbladen - som växer enormt bra i det uppvärmda växthuset - piggar upp en just nu. Dom irriterande torra bladen är vinrankornas som precis har börjat fälla sina löv, men jag hade ingen som helst lust att städa upp där idag. Nej, det får vänta tills i morgon.....

Det finns även en massa annat i växthuset också, jag har klämt in allt jag vill försöka få att överleva vintern. Inte bara vedartade växter, utan här är det en perenn som vi fick av Eva & Rolf i somras på fastlandet. den ska i våer - om den överlevt - delas upp i två plantor. Den ena ska få stå kvar i växthuset, den anra ska ner i en rabatt.


Och här nedan en kamelia som har massor av knopp. Ska bli spännande att se vilken färg det är på just den här. Köpte 4 stycken från Holland som jag fick hem i våras, en av dom - en höstblommande, har redan blommat över och den hade ljust rosa dubbla blommor. En av kameliorna har dött och en ser att att göra det vilken dag som helst. Men två lever och ser ut att må riktigt bra - och det får man vara tacksam för!


Ber om ursäkt för kamerasladden och foten - men så kan det gå ibland när man i sista stund kommer på att man vill ta ett foto till!

När jag kom in igen så låg Santos och väntade på pallen i vardagsrummet. Vi har ju dörren till altanen precis till höger där mattan tar slut, så han kunde hålla koll på när jag kom in igen. För inte ens han ville gå med ut!

Förra lördagen, alltså 8 dagar sedan, fick jag en blombukett av Rolle. Han köpte den på ICA i Hemse som numera har ett helt litet rum som blomsteravdelning. Förmodligen beroende på att båda blomsterhandlarna har lagt ner, vilket i och för sig var riktigt trist. 
Det fanns en lapp på buketten där det stod att dom garanterade att den skulle stå i 5 dagar - nu är det alltså 9:e dagen!

Men vi har faktiskt en blombukett som är betydligt äldre, det är den vi fick av Anders Lerinder när han var här och åt lunch på sensommaren. Det var alltså hortensiablommor - som nu är torra - och så var det också blommor från fjärilsbuske. Men dom senare har vissnat för länge sen. Men hortensiorna är otroligt vackra fortfarande.....

SUSIE

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst har det varit en otroligt trist period nu, men du hittar alltid så mycket vackert trots skitvädret. Jag tillåter mig att kalla vädret så, för så stod det på helagotland.se och kan de, kan jag.
Ha en fin fortsättning på Fars Dag!
Kram, Ingrid

Charlotta sa...

Du har ju massor av fin färg i växthuset, det är ju tur så att du klarar dig igenom en grå novemberhelg. :) Snart kommer allt adventpynt och lyser upp.
Ha det så gott!

chica sa...

Gosto muito dos gerânios e do teu cachorro! Sempre atento! beijos, chica

Helena sa...

Hej hej!
Vad spännande med camelian den ser även jag fram emot att få se!
KRAM från mig!

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Susie!

Vädret till trots så hittar du många vackra saker att fånga med din kamera, finast av allt är förstås Santos!

Här har dimman parkerat, tror vi är inne på andra veckan nu med denna blöta filt som lägger sig över allt och alla. Man ser knappt ut och det är mörkt dygnet runt.

Kram!

Marlise sa...

Wir hatten alle einen so langen Sommer.
Jetzt ist endlich Herbst
und in 1 1/2 Monaten beginnt das Licht schon wieder zurück zukommen.
Alles geht so schnell vorbei.
Und ich sehe die Schmetterlinge,
die von Deutschland nach Gotland 2014 flogen,
gibt es imer noch :-)
Ich wünsche euch beiden einen schönen Herbst.
Erholt euch, wie euer Garten,
nächstes Jahr im Frühling geht es wieder los.

Vi hade alla en så lång sommar.
Nu är det slutligen höst
och om 1 1/2 månader börjar ljuset komma tillbaka igen.
Allt går så snabbt.
Och jag ser fjärilarna,
som flög från Tyskland till Gotland 2014,
finns det fortfarande :-)
Jag önskar er båda en trevlig höst.
Vila, som din trädgård,
Nästa år på våren börjar det igen.
Kram Marlise

Anjas Hill sa...

Hejsan Susie!
Hehhee! Så många gånger jag har gjort liknande upptäckt med slangar, sladda, fötter eller annat som man inte vill ska synas på bild. Men, till skillnad från dig publicerar fega jag inte de bilderna ;-).
Ibland är jag tvungen att se genom linsen om något stör, för jag upptäcker det inte annars ;-)

Ha det gott och pussa Santos mellan "örona" från mig ;-)!
/Anja

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hej Susie!

Din torra hortensiabukett är väldigt vacker och Santos är så fin. Men egentligen tänkte jag skriva om kamelian. Roligt att den fått så fina knoppar under sommaren. Men tråkigt att en till håller på att ge upp. Men då har du i varje fall två stycken, en som blommar under vårvintern och en under hösten (även om din höstblommande blommade väldigt tidigt). Det var tråkigt att det blev så struligt med leveransen, annars hade nog alla klarat sig. Det ska bli spännande att se blommorna i i februari/mars. Vinterns ros som dom brukar kallas.

Kram Anita

Rosor och ruiner sa...

Nej solen har lyst med sin frånvaro nu i november... men idag skiner den här i Visby! Och inte blåser det heller så jag njuter!
Hortensior är tacksamma, har också en som är torr men ändå fin!
Kram Gunilla