söndag 4 november 2018

ALLAHELGONAHELGENS LJUSFEST

Igår kväll tände vi "några" ljus för våra nära och kära som inte längre är med oss. Det blev en hel del, kan bero på att jag älskar att ha många ljus tända jämt - och igår hade man ju extra skäl för det.




På framsidan i trädgården tände jag 5 ljus. Först dom här två ovan (ja, det är faktiskt 2) där ett är i ljuslyktan utanför entrédörren som hänger ovanför den stora plåtkrukan. Sen har jag en kopparlanterna som står på en 2 m hög stubbe på andra sidan staketet, det är den man bara ser lite svagt ljus av.




Till höger utanför dörren har jag en lykta på väggen och så en större som vi ställt på marken nedanför. Den lyktan fick vi förra året av min väninna Lisa och hennes man Ingmar. 
Sen hade vi ett ljus till som stod på CD-stället i stenhörnan ute i trädgården, men den på den bilden såg man ingenting.




Inne i matrummet hade vi massor av ljus. Först och främst dom här åtta i matrumsfönstren, sex på bänken och två hänger i fönstret. Sen fyra på matbordet där vi "lyxade" oss med en middag på stekt panerad torskrom som jag hittade i gourmetdisken på ICA i Visby! 
Det var massor av år sen man såg sånt - och då åt man det till vardags för det var jättebilligt. Nu är det dyrt.....men väldans gott. Rolle fick naturligtvis kokt potatis till, själv åt jag en blandad sallad och så hade jag gjort lite romsås. 
Den här gången var jag smart och köpte två burkar, så nu kan vi "lyxa" oss igen utan att behöva vänta flera år!




Förutom dom ovanstående ljusen i matrummet hade jag tänt nio stycken (!) på bänken mot biblioteket, samt en på väggen och en på skänken in till vardagsrummet. Dessutom hade vi två på bardisken till köket och två på väggen ovanför bardisken.
Om jag har räknat rätt så blev det alltså 27 stycken i ett rum! Inte klokt egentligen, men fint - och varmt och skönt - blev det!!
OBS!  Vi var mycket noga med att släcka alla ljus - även dom utanför - så det inte skulle inträffa någon katastrof!!

SUSIE

Inga kommentarer: