onsdag 8 augusti 2018

LERIKESEMESTER

Just nu är vi på fastlandet på vår årliga veckosemester. Det är ju så mycket folk på ön för Medeltidsveckan så det känns riktigt skönt att åka därifrån - dessutom är det kul att få se och göra lite annat samt träffa vänner. Fast det är klart att man saknar såna här vyer ibland.....

Ekstakusten - utsikt mot Karlsöarna utanför!
Vi har för en gångs skull hyrt ett litet hus, så vi bilar inte runt mellan olika hotell i år och det är faktiskt rätt skönt. Man slipper kånka på bagage varje dag.....men å andra sidan blir man inte uppassad med frukost och så. Fast jag har ju min "slav" med mig! *fniss*
Och nåt annat än frukost lagar jag inte (Rolle diskar och plockar undan), vi går antingen ut på nåt bra ställe eller så köper vi med oss mat hem och värmer i micron!
Huset ligger i Lerike på andra sidan Helgasjön - alltså mitt emot - Växjö. Det ligger 250 m från sjön med en fantastisk utsikt över den, men tyvärr har torkan gjort att ägarna varit tvungna att flytta hit sina 28 kor i hagen utanför altanen. Typiskt! Alltså kan vi inte gå ner till bryggan och den lilla privata badplatsen, en stor missräkning. Men det är ju så att man går inte in där när man har hund, då blir man genast omringad av kossorna. Jag får vänta med att bada tills vi är hemma igen.....
Huset har dock AC i vardagsrummet (helt underbart) och 7 bäddar - varav vi bara kan använda 2. Anledningen är att 3 av dom finns på ett loft med en brant trappa (stege) och det andra är att det fina dubbelrummet har vi ockuperat som garderob och lagt in allt vårt bagage i. Sen sover vi i ett mindre rum med 2 sängar. Där är det också betydligt svalare.....

Ekstakusten hemmavid!
Annars finns dock alla faciliteter, huset ligger helt för sig själv och altanen är fantastisk. Speciellt nu när Rolle satt upp ett kycklingnät så att inte Santos kan hoppa ner och springa ut till korna - eller till rådjuren som också går i kohagen.
Jag har naturligtvis tagit en massa kort, men dom ska jag inte ladda ner förrän vi kommer hem. Anledningen är att jag har den gamla bärbara datorn med mig och i den hade jag inget bildprogram och jag kan inte heller maila. Kanske lika skönt förresten.....
Däremot laddade jag ner Google Chrome och har med mig anslutningar till mitt mobila bredband så det gick att komma ut på nätet. Vilket har varit bra när man letar efter något speciellt att göra - eller äta. Vi har redan varit inne i Växjö 3-4 gånger trots att vi måste åka runt hela sjön för att komma dit, c:a 4-5 mil.

Santos markerar för att tala om att han varit på platsen!

När vi skulle åka hit så gick jag in på hitta.se och letade efter vägbeskrivning. Skulle jag aldrig gjort - vi fick en som tog oss runt i en halvtimme så vi gav upp. Vilket retade mig - som har mycket bra lokalsinne och dessutom älskar att läsa kartor! Istället frågade vi en lokalbo och fick en helt annan beskrivning - som tur var!!
Till slut hittade vi ända fram till den lilla kostig som gick fram till vårt hus, man såg inte den om man kom från "fel" håll. Men vände man nere vid sjön och åkte tillbaka 25 m så såg man den. Lite dåligt av husuthyraren att inte ge oss en bra vägbeskrivning! Det ska jag faktiskt klaga på!!

Igår var vi till våra vänner Berra & Boel i Markaryd och käkade lunch. En liten tripp på 32 mil fram och tillbaka. Rolle åt så jag trodde han skulle spricka, men det var faktiskt jättegott. Tyvärr blev det inga bilder på maten, men väl på vännerna (kommer alltså senare) - och det är ju viktigast.....
Idag ska vi åka till Ramkvilla och sen till Växjö och äta lunch på Ryttmästaregården nere vid vattnet med utsikt över Kronobergs Slott. Sen ska vi in i Växjö igen och handla. Den här gången mat till morgondagens jippo; Besök av min bloggväninna Eva och hennes man Rolf samt hunden Ludde i morgon. Dom kommer från Smålandsstenar - hoppas jag! För vi har gjort upp om att dom skulle komma på fredag, men då ska det regna. Och det går ju inte att sitta ute på altanen då, vilket betyder att det blir lite trångt för oss sex! Så vi vill byta dag om det går, men jag får inte tag på Eva. Så vi väntar just nu på att hon ska ringa upp inom kort.....

SUSIE

Ingrid sa...

Så roligt att höra att ni har det bra!
Jag trodde första att ni var hemma igen när jag såg bilderna från Ekstakusten, men sen förstod jag att ni ännu är på vift.
Själv tänker jag åka till stan i dag och trängas med turisterna.
Ha det fortsatt gott på semestern!
Kram, Ingrid

HWIT BLOGG sa...

Kan tänka mig att det är mycket folk på ön nu...skulle gärna vilja åka på medeltidsveckan men kanske bättre att njuta av Gotland tidigt på våren eller sen höst? NJUT nu av er lilla semester, kör försiktigt :)
Kram från Titti

Ölandsvindar sa...

Mysigt att byta miljö ett tag. Det ska vi (nog)göra så småningom, men just nu kommer jag knappt iväg någonstans. Huset fullt av kära gäster. I dag åker en del men nya kommer. I går kväll blev vi bjudna på räkfrossa och bubbel så vi ska inte klaga. Nu, på morgonen, har diskmaskinen gått klart, räkskalen ligger i frysen i väntan på tisdagens tömning av soptunnan och gästerna sover sött i gästrummen.
Ha det nu riktigt skönt!
/Kerstin

Anni sa...

Då hoppas jag att ni har det riktigt bra på semestertrippen. Eksta finns kvar när ni kommer hem! Så vackert där!