onsdag 18 juli 2018

TORKA OCH BLOMNING

Vi trodde det skulle vara den varmaste dagen den här sommaren i förrgår med sina 32,5 grad, men gårdagen blev precis lika varm. På altanens del som är under tak och därmed skuggigt, var det igår 37 grader trots att det blåste lite (dock varmt), alltså helt olidligt!
Och morgonens väder med 28 grader ute i skuggan redan klockan 07.30 gör att vi misstänker att den här dagen blir kanske t.o.m. ännu varmare!!

Att jag la in den här bilden beror på att jag i vinter, när man längtar tillbaka till sommaren, ska komma ihåg att det inte bara var skönt och mysigt! 
 
Rolle tog med sig kameran igår kväll när han skulle ta en tur med Santos. Det här är alltså grannens hage - fåren syns längst bort mot skogen. Det finns inget annat än torrt dött gräs, så ägaren av dom som leasar hagen kommer hit varje dag med mat till dom.

Här på Stjärnarve har vår trädgårdsbrunn börjat sina, så nu får man vara extra försiktig med vattningen. Rolle har dock vattnat i "parken" eftersom en del små träd och buskar där har börjat dött. 


Igår på dagen så gick Rolle med Santos "järnvägsrundan" för första gången på massor med veckor. Jag förbjöd honom då att göra det, för varje dag han kom hem hade Santos massor med fästingar på sig. Och det upphörde i och med att han slutade gå bredvid kanalen.
Men nu när kanalen nästan också har sinat, så prövade han igen. Och det gick bra, inga fästingar!
 Och Santos var överlycklig. Han älskar att gå den vägen.....

Man kan se att det fortfarande är lite stillastående vatten under bron, men det brukar vara massor som forsar fram. Dessutom åtminstone en meter högre!

Dom som verkar trivas mest i år är fjärilarna - det bara kryllar av dom. Speciellt på den här lavendeln!

Men mitt i allt det torra så har både några penséer och en smällspireabuske frösått sig - och dom får naturligtvis vara kvar. Men hur 17 kan dom växa i rent grus på hårt stampad sandbädd (det är alltså vid vårt garage) och utan varken vatten eller näring är helt otroligt!

På altanen - i skuggan och värmen - har jag satt några nässlor (Coloes). Jag älskar dom här lysande färgerna och hade först tänkt ha dom på altandelen där det är sol - men det grejar dom inte. Jag försökte men dom slokade direkt.....


Morgonens blomning av dagliljor i pallkragarna!

Det jag ägnar mig åt i värmen - alltså förutom att vattna - är att läsa. Något annat orkar man ju inte.
Just nu är det en otroligt bra bok, en av Stephen King. Men...den är inte alls som en "vanlig" Kingbok. Så här står det på baksidan;

"En berättelse om kärlek och sorg, samtidigt som det är en spännande historia med Stephen Kings alla kännemärken...en nytändning där han leker med orden och med fantasin." 
- JURY
Lisey´s berättelse är Kings mest personliga och mäktiga roman hittills, och den handlar om kreativitetens källor, och kärlekens hemliga språk.

Och det stämmer, den är helt annorlunda - men otroligt bra. Så jag läser i sängen, på kontoret, i vardagsrummet, i köket, i matrummet, i poolen - alltså precis överallt bär jag med mig den.
Jodå, även på toa....
Rolle köpte den på en loppis för 5:- (!), den gavs ut 2006, är på 540 tätskrivna sidor och jag rekommenderar alla att läsa den!

SUSIE


1 kommentar:

Rosor och ruiner sa...

hahah ja har man boken med på toa så är den riktigt bra! Kanske skulle prova den jag med, spänningsböcker är inte min gren men det låter som att den har något annat också!

Ha det gott i värmen, så gott det går, själv känns det bara som man skall överleva dagen.... flämt...

Kram Gunilla