onsdag 6 juni 2018

LAGOM!?

Gårdagen var precis lika kall som det varit varmt tidigare! 

Det var bara 14-15 grader och så blåste det en isande vind. Så det där med att äntligen vara ute och göra lite nytta, det gick sisådär. Det är bara inte klokt, från ena dagen till nästa så var det alltså 30 graders skillnad. Helt otroligt.....

På planen utanför vattentappen på baksidan så har aklejan `Nora Barstow´frösått sig.  Ett vackert "ogräs" 
som man bara inte kan rensa bort!
Dagen började i alla fall med att jag vattnade som vanligt. Inte med spridare den här gången för vattnet hade inte hamnat där jag ville, utan var blåsten ville. Istället fick det bli med min "vattenpinne", alltså den jag kör ner i "pallkragarna" och sen får vattnet stå på i 15-20 minuter
 i varje. 

Pallkragarna är otroligt fina just nu, men jag undrar hur det blir när alla lupinerna vissnat!?
Jag hann dock inte med alla 10 pallkragar, så dom två som fattades har jag vattnat idag - samt slagit på vattnet till "bevattningsslangen med hål" som ligger på dom första 15 metrarna av "långrabatten". Tidigare hade vi sån slang i hela långrabatten men hålen satt igen med tiden, så vi fick ta bort den längsta biten. Nu - i veckan - ska vi på Biltema i Visby och köpa 3 x 15 m och koppla ihop så hela "långrabatten" får vatten på en gång igen.

Ute i "parken" är det extremt torrt. Rolle var faktiskt ute med en kanna vatten och spillde på en
 buske vi satt där i höstas som garanterat inte har rotat sig ordentligt. Men trädet här ovan - en 
ullungsrönn Sorbus `Dodong´ har vuxit här i flera år så den hoppas jag överlever.

Här ser man hur enormt stor vår hasselbuske har blivit sista åren. Vi beskar den för 3-4 år sen, men nu är det hög tid 
att ta ner den ordentligt!
Rolle däremot han var duktig som vanligt. Han passade på i kylan att rensa nästan hela "stenhörnan" där det var så mycket ogräs att man nästan inte såg stenarna. OK, han finrensade inte men nu ser man iaf att det är en stenrabatt och inte en ogräsrabatt!

Här ser man att Rolle varit duktig!
Det finns alltid en massa jag tänkt att jag ska skriva om, men när jag sätter mig vid datorn så har minnet sagt jupp sig helt och jag har inte en aning om vad det var. Alltså blir det som vanligt vädret och vattning som jag tar upp. Men idag det var nåt annat idag jag verkligen ville berätta...... Hm, undrar vad!?

När Santos och jag gick ut på den tidiga kvällsrundan så hittade jag nåt jag skrev om härom dagen. 
Dom rosa alliumen som jag trodde jag inte fått i höstas! Nu hittade jag dom, men dom är tydligen 
väldigt sena, dom är bara på gång att slå ut!! Så härligt.....

 Jo, det var den här tokiga drömmen jag hade i morse. Den som gjorde att jag vaknade av att jag var riktigt arg! I drömmen var jag hemma hos en väninna och hjälpte henne med att lägga betongsten på hennes ingång utmed en lokal jättedamm i området.

En näva i rabatten under rosenspaljén i "förträdgården".
Det blev väldigt snyggt, men väninnan hade inte tillräckligt med betongsten så vi använde oss också av lite småsten. En del av dom fyrkantiga betongstenen grävde vi ner djupt på högkant. Sen fyllde vi med jord och planterade växter. Blev verkligen jättesnyggt! Kan se det framför mig fortfarande!!

Den första blommande rosen i spaljén, buskrosen `Rhapsody in Blue´.
Den stora uppbyggda rabatten t.ex.; Där hade han ställt stenplattorna på högkant som vi gjort, men utan att gräva ner dom ordentligt. Alltså vinglade stenarna hit och dit redan innan växternas rötter hade börjat växa! Gången han lagt var nu 3 sten i bredd, vi hade lagt 2 stenar och sen småsten in mot den upphöjda rabattens högkantsstenar.


Den första blommande rosen i min folly, klängrosen `Alchymist´. 
Gången hade väl varit OK om den hade varit snyggt lagd. Men det var den inte. Stenarna låg inte plant, det var olika mellanrum och en del stack upp och vinglade osv. Ja, ni förstår nog vad jag menar med hemskt fult. 
Det knasiga i sammanhanget var att jag vaknade och var så himla arg - och dessutom hade jag ont i hela kroppen efter allt jobb under helgen. Alltså av jobb i drömmen!? *fniss* 


Kan inte se mig mätt på pallkragsblomningen just nu!
Att jag drömde om stenläggning är dock inte så konstigt. Rolle är inne på att vi ska lägga sten på infarten. Alltså inte på själva lilla vägen in, utan på planen utanför garaget och ingången. En ganska stor plätt - och absolut inget vi kan göra själva - så vi hade några "läggare" här för att kolla upp hur mycket sten det går åt och sen ge oss ett kostnadsförslag.
Rolle har tröttnat på att hålla planen ren från ogräs säger han.....
  

Äcen om jag vattnat "innerträdgårdens" växter har jag inte vattnat gräset, vilket börjar märkas nu!

Idag när det äntligen är "lagom" varmt ute, 20 grader, solen strålar från en blå himmel, vi har ätit lunch, jag har badat i poolen (fast precis då blev det lite disigt, men sen blev det soligt igen), pallkragarna är färdigvattnade, samt "hålslangsbevattningen" är avklarad, alla krukor och växthuset är vattnade så jag ska INTE göra något mer, utan bara ta lite foton och sen njuta av livet.....

En underbart vacker lupin!

SUSIE





1 kommentar:

Ölandsvindar sa...

Skönt med lite svalare väder någon dag, men i dag har vi lika varmt igen. Jag försöker punktvattna på en del ställen men som jag sa till en grannfru: Det som har överlevt på halvfart i trädgården stryker nog med i år. Då har man lärt sig något igen. Lättare att välja växter efter klimatet än att försöka ändra på klimatet. De flesta av rosorna ser ändå ganska fina ut. Alltid något!
/Kerstin