lördag 5 maj 2018

MURRABATTEN DEL 2 M.M.

Historien med den "hemska" murrabatten fortsätter! 

FÖRE

Nu har Rolle lagt på 5 säckar med täckbark på den nyrensande rabtten. Observera att det är täckbark och inte barkmull. Allt för att inte ogräset ska växa till sig direkt. Men...täckbarken är inte snygg precis, barkmullen är betydligt tjusigare men eftersom det är en ren jordförbättring med gödsel så växer ogräset i lavinfart om man använder sånt. Murrabatten ser man dock oftast på håll - från altanen t.ex. - så jag får stå ut med den extremt fula täckbarken.

EFTER RENSNING
 Notera att vi sparat några perenner, två sorts primula, ett litet prydnassgräs, svart nysrot, lite lökar och en perenn som växte i bakkant mot staketet. Det var en riktigt stor rugge där det precis kommit upp några skott med pyttesmå röda blad. Den fick Rolle flytta fram. Jag tror nämligen att jag vet vad det är; Mitt höstsilverax som jag inte sett på två år. Vi får väl se när/om den hämtar sig!


Igår kväll när jag gick rundan med Santos so hittade jag två sorts tulpaner som var på väg att slå ut. Den här ovan som jag satt för 10 år sen ute i "parken", precis framför bänken i "ruinen". Nu är det endast 4-5 stycken kvar av dom, vilket är rätt hyfsat ändå. Fast dom riktigt gamla sorterna blir fler med åren, det blir aldrig såna här moderna!


Det här är också en modern variant. Den är vit (cremefärgad) med lite svagt gult på utsidan. Blir dock vitare när den är helt utslagen. Den står bredvid en gulbladig smällspirea i långrabatten.


Här är det rabatten framför rosenspaljén vid infarten som i år fått ett vitt och rosa färgtema - med mörkröda alunrot i botten. Jag hoppas att tulpanerna hinner slå ut innan hyacinterna har blommat över. Dom är på gång.....
I bakgrunden syns blå hyacinter, det bväxer också starkt cerise hyacinter vid dom andra stolparna.  Och sen är det rosaröda nävor samt alla klägrosor förstås!

 Tidigaste att blomma är det här prydnaskörsbäret Prunus x yedonensis `Ivensii´ ...
...men tidigast att bryta är Sorbus ullengensis `Dodong´= ullungrönn - som dessutom har otrolig vacker höstfärg. Kan verkligen rekommenderas!


Till sist minhundtandslilja, Erythonium dens-canis `Pink Perfection´ som jag till min stora glädje fick se igår kväll. Har inte sett den blomma på ett par år nu, så det var riktigt glädjande!
Nej, nu kan jag inte sitta här längre. Måste ut och jobba.....

SUSIE

3 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Här skulle jag snart behöva lägga ett tjockt lager täckbark över alltihop. Hinner inte rensa i samma takt som eländet växer. Och snart är det Öland spirar. Nästa vecka går åt till det, roligt men jobbigt. Min ullungrönn har också slagit ut sina blad och har massor av knoppar, bergskörsbäret blommar som aldrig förr och dillpionerna slår snart ut. I dag måste jag kontakta Boel. Hon skulle bidra med plantor till Spirandet.
Trevlig söndag /Kerstin

Marlise sa...

Ja, jetzt ist richtig Frühling!
Und dein Garten sieht wie immer gut aus.
In einer Woche fahren wir nach Öland.
Wir freuen uns sehr.
Ich wünsche dir und Rolle weiter eine gute Zeit

Ja, nu är våren!
Och din trädgård ser bra ut som alltid.
På en vecka kör vi till Öland.
Vi är väldigt glada.
Jag önskar dig och Rolle fortsätt en bra tid....Kram Marlise

Carina sa...

Det är roligt när växter man inte sett på ett tag kommer tillbaks och blommar. Allt sker snabbt nu och förändringarna är många :)

Ha det gott! Carina