måndag 12 mars 2018

VÅRKVÄLL?

Nyss var jag ute med Santos och det var första kvällen jag inte behövde oroa mig för att halka på dom skottade och plogade ställena - för där var det nu barmark. Så trevligt! Men ännu trevligare var att det var första kvällen för i år som jag inte behövde ta ficklampan med mig ut. Det lutar åt att våren är på ingång.....yes!

Botaniska krokus som är lite bleksiktiga. Men när dom som är först tittar upp är det ren lycka!
Snart är nog snön helt borta, för det ska tydligen vara plusgrader hela veckan. Just nu var det hela +4 trots att klockan var sex. Har nog aldrig längtat efter våren så mycket som i år!

Fast dom här lite kraftigare gula - och har större blommor - gillar jag bättre än dom botaniska. 

Men som sagt, det dröjer nog en vecka till - minst - innan man får se nåt som blommar över huvud taget! Det är fullt med snö överallt, utom i kohagen. Där börjar det se lite glest ut med snö faktiskt.


 På tomten på baksidan där solen inte kommit åt, där är det dock rena julvädret. Och jag har fortfarande inte kunnat gå över altanen till växthuset. Det har både snöat på den plus att det tidigare blåste in MASSOR, så det var väl en meter högt där. Men i morgon ska jag göra ett försök - tror nämligen att det redan idag smält undan en hel del!


Förutom det ska jag så mina 5 olika sorter av sommarblommor och så ska jag kolla - fast det ska jag göra redan om en liten stund - om Jonas i När har tänkt öppna sin handelsträdgård snart. Måste köpa på mig lite vackra primulor så man får lite härlig färgglad blomning i växthuset!

Susie

8 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Ja jisses vad snö ni har fått i år och inte ropar man väl hurra när den anländer så här sent på året. Jag vill knappt nämna ordet snö längre, tror hela tiden att NU vänder det men icke då kommer det mera . . .
Några dagar med nollgradigt väder och fåglarna sjunger som tokiga, sen vänder det och blir många minus igen, vad menas med detta . . .
Även i Newfoundland har de konstigt vår väder, precis lika knäppt som här,
hon visar bilder på snabschat dagligen och det är lika som här, idag hade vi båda rejäl dimma.Sen hade vi takras hela natten, det lät som extremt åskoväder, varje gång det rasade vaknade jag till av rädsla och Ludde började skälla. Somnade på riktigt vid 5 -6 tiden på morgonen, sen fick jag sova till kl 12, jätte skönt slippa tänka på att stiga upp till jobbet.
Vägarna här är snorhala och jag vill inte utsätta mig för en volt.
Färg glada blommor vill man absolut ha nu, hoppas Jonas i När öppnar snart, för annars gör Susie inbrott, hihi . . .
Må väl/ Eva

trädgårdsdrömmar sa...

Så sugen man blir på att köpa vårblommor.Ska till Blomsterlandet idag så kanske jag hittar något fint att ta med hem.Annars är det pelargonjord och citrusjord som står på listan.sen blir det ögon avdelningen för fotografering.Mitt högra öga känns inte riktigt bra.Hoppas inte det är mer skit på gång.
Ha det fint Kram/Gunsan.
PS Även här regnar det idag snön försvinner i rask takt.

Anjas Hill sa...

Vad underbart att få uppleva lite vår! Här får jag gå in i växthuset för att skymta lite av årstiden.
Den blekgula krokusen tycker jag har en fin färg.

Ha det så trevligt i din vårträdgård!
/Anja

Anita sa...

Grattis till vårkänningen! Hoppas den håller i sig. Här är det full vinter och jag vaknade till minus 12 imorse :( Men solen skiner i varje fall. Men vi har det så halt att det är som att vara ute och gå på en isbana, knögglig is dessutom. Men jag har mina kängor med inbyggda broddar så det är inga problem för mig. Däremot så halkade vår hund omkull säkert 5 gånger igår, trots att hon borde ha naturliga broddar.

Igår gjorde jag den falska hummersoppan. Blev så inspirerad när du skrev om den. Den var supergod! Blev en ny favorit. Vi äter ofta soppa på vintern och letar nya recept. Den här kommer att tillagas ofta.

Nu har jag äntligen skrivit ett inlägg (jättelångt) om erfarenheterna med mina kamelior (dom äldsta är från 2009). Du skrev vid något tillfälle att jag skulle skriva lite om dom så det har jag gjort nu :) Men jag varnar, det är mycket text ... men en hel del bilder också :)

Kram Anita

Anita sa...

Hej Susie!

Tack för kommentaren hos mig :) Och ... jag tar jättegärna receptet till den goda tomatsoppan :) Antingen om du mailar mig (min mailadress står högst upp på höger sida i min blogg) eller om du lägger ut ett inlägg med receptet.

Ha en skön helg! Snart är det april då du får dina kamelior :)
Kram Anita

Marie i Skrifvarstugan sa...

Skönt nu att vi går mot vår nu och att dagarna är ljusare. Man blir nog allt lite piggare är ljuset, solen och värmen kommer :-)
Jättefina bilder du delat med dig av.

Ölandsvindar sa...

Jag är så trött på minusgrader och snökanoner. Någon timme ibland kan man tro att våren äntligen är här, men icke...! Ett vårtecken är att fiskaffären öppnade i veckan, så nu har vi ätit både gravad lax och inlagd strömming. Inomhus fyller jag både bord och fönsterbräden med krukor och lådor. Jag vågar inte flytta ut någonting i växthuset ännu. Trevlig helg till er!
Kerstin

HWIT BLOGG sa...

Ja nu behöver man FÄRG! Trist både inne och ute tycker jag...sol, snö och Sibiriska isande vindar denna lördag.
KRAM från Titti