tisdag 2 januari 2018

ÅRSKRÖNIKA april-juni 2017

April, en av mina favoritmånader som brukar vara helt underbar - man har hela växtsäsongen framför sig - och den blev rätt hyfsad 2017 också! I alla fall för oss här på Gotland!!



Livet lekte trots att april började med att min kamera gick sönder. OK, det var väl inte hela världen, men det kostar ju alltid en del att köpa nytt och dessutom tar det lite tid att sätta sig in i alla nya finesser. Men solen sken och blommorna i växthuset frodades i alla fall och man såg små knoppar överallt.....

Som synes hade jag börjat komma underfund med den nya kameran, men jag var ju tvungen att testa lite olika inställningsvarianter. Men även ute började det att växa till sig, så det gällde att inte bara snöa in sig på växthusets blommor utan också göra lite där - vilket jag lyckades med genom att sitta på min trädgårdspall och klippa ner det döda i pallkragarna. Ryggen krånglade alltså fortfarande.....

Som sagt, min rygg hade tyvärr inte blivit direkt bättre - och bra var inte heller den ovanligt kyliga våren. Så jag kunde i lugn och ro planera lite nytt i trädgården. Som tyvärr aldrig blev gjort, det kom annat i vägen! Men så kan det också gå ibland.....

Det är inte ofta man ber om offentlig ursäkt - skulle kanske behövas göras oftare - men det var jag tvungen till när jag gett fel namn på en pion. Ibland händer det oss alla att vi får eller köper något  som har fått helt fel namn. I det här fallet blev jag snabbt upplyst om detta.....och det tackar jag för!

Så i mitten på april hände det mest märkliga som hänt mig på många år; Hade faktiskt nåt man skulle kunna kalla för en sanndröm!? Vad som hände kan du läsa om här på Norrga Kvarns-inlägget!

Efter att ha råkat ut för en dunderförkylning som gjorde att jag låg till sängs väldigt länge, så repade jag mig till slut och kunde börja planera för nästa års lökblomning. För nog med sådana blommor får man ju aldrig!

Maj - vad är det den brukar kallas; Hänryckningens tid - eller har jag blandat ihop den med nån annan månad? Det är inte utan att man håller med i alla fall!
Nu var alla lökväxter på gång och i växthuset blommade det för fullt. Men månaden började tråkigt med en släktings bevgravning. Blommorna vi köpt hos vår "hovleverantör" i Stockholm blev dock så otroligt vackra att jag var tvungen att visa en bild på dom.

Alla blommor i trädgården började så sakteliga slå ut. Det var som jag berättat ovanligt kyligt så det gick inte så fort som man önskat sig precis, men dom stod istället länge! Inget ont som inte har nåt gott med sig!! Så en liten rundtur tyckte jag att jag kunde kosta på mig, det fanns i alla fall nåt att se på varje sida av tomten.

I slutet på månaden dök våra första gäster upp för säsongen. Först kom min väninna Christina som stannade några dagar - och som hade tur, för det gick direkt från vinter till sommar under den perioden. När hon åkt hem kom min kusin Monica och hennes gubbe Tommy. Dom två var först en vecka i Visby (Monica spelade sin årliga golfturnering) innan dom kom hit över en helg.

Sista dagarna när Christina var här upptäckte jag en tråkig ring på min vänstra arm, Och mycket riktigt så var det borrelia jag hade. Man har ju hund så det var inte direkt förvånande, även om jag inte sett någon fästing sitta fast på mig. Så det var bara att sätta igång och äta antibiotika.

Eftersom våren varit både extremt kall, torr, blåsig och solig så var det en hel del av mina växter som dött. Bl.a. den jättestora självsådda buddlejan som växte bakom garaget och som vi klippte ner i februari under "den första trädgårdsdagen". Vi upptäckte nu att det inte fanns något grönt på den alls och när vi testsågade i grenarna upptäckte vi att den var helt död. Inte kul.....

Maj månad avslutades med att vi fick ett mycket efterlängtat regn en dag, vilket hjälpte åtminstone en del av växterna att överleva. I växthuset var det vansinnigt varmt - trots att jag ställde upp dörren och att luckorna i taket stod vidöppna - så där frodades bladlössen så jag fick ta till lite hårdare metoder än bara såpvatten. Men dom var också ekologiska.....så dom hjälpte bara tillfälligt!


Juni hade anlänt och förhoppningarna inför badsäsongen var stora, mina läckande op.sår hade nämligen äntligen läkt. Men nån pool gick inte att fylla, det var bevattningsförbud sen i mitten på april och vårt brunnsvatten är alldeles för kalkrikt. Men med hjälp av det vattnet (vi har kommunalt inne) så blommade det i alla fall överallt. Jag kunde ha vattenspridaren på i 4 timmar, sen tog vattnet slut och jag fick vänta till dagen efter - då fanns det lika mycket igen.....

En - av alla dom färger som jag verkligen älskar är lila - så jag satte ihop en liten sammanställning av det som blommade nu i juni. Det blev hela 11 sorter, trots att jag kom på efteråt att jag glömt ett par.

Vädret under midsommarhelgen var alldeles perfekt och det blåste inte ens en gång så vi kunde sitta ute på altanen med våra gäster och äta en god och trevlig lunch. Uffe hade sin lilla drönare med sig, så han tog några bilder på tomten från 110 meters höjd.

Eftersom så mycket hade gått fel den här kalla och torra säsongen, så gjorde jag en liten sammanställning av hur det såg ut före och efter. Faktiskt ganska intressant - även om listan kunde ha blivit betydligt mer innehållsrik kom jag på efteråt.

Det är konstigt men hur torrt det än är så växer gräset, så det var nog att klippa det man gjorde mest av så här i slutet på månaden. Nu hade det gått nästan en månad sen vi fick några få mm, men enligt SMHI skulle det komma riktigt ordentligt inom ett par dagar - och vi höll verkligen tummarna!

Näst sista dagen i juni, den dagen det skulle regna, kom det inget regn alls. Men på natten och morgonen efter fick vi hela 10 mm tillsammans. Inte alls vad vi hade önskat oss, eller blivit lovade av SMHI, men i det här katastrofläget som vi var i, var man tacksam för alla droppar!
























Forts. följer med juli-sept 2017!

Susie

2 kommentarer:

chica sa...

Lindas flores ´pra um ano novo iniciar! beijos, tudo de bom,chica

Lena i Wales sa...

Har läst båda dina kavalkader. Mycket har hänt både på det personliga planet och i trädgården.
Anitas krönika var också den som inspirerade mig till min första årskrönkika och på den vägen är det.
God fortsättning!