tisdag 26 december 2017

JULEN ÄR ÖVER

Så var den sen länge efterlängtade julen över! Så trist!! 

Det gick alldeles för fort, speciellt i år då jag faktiskt inte orkade ha gäster på juldagen också förutom julafton. Så vi hade förvarnat och talat om att det blev inget juldagsfirande. Vilket var tur att vi gjorde, för jag var helt slut. Så igår blev inte många knop gjorda. Istället vilade vi, åt julmat (det blev en hel del över) och läste.
Framåt kvällen tittade vi på den långa versionen av Fanny & Alexander. Och som allt annat som fått några år på nacken så var den ganska bedagad. Vilket var en stor besvikelse.....

Men julafton blev mycket trevlig och lyckad. Våra goda vänner här i Eksta, Cronis & Beth var naturligtvis här - det är tradition. Men också vår kompis och f.d. granne från Älvsjö. Änkling efter bästa väninnan, Jola. Han köpte i höstas ett sprillans nytt hus ett par mil från oss och flyttade hit för gott. Och där kunde han ju inte sitta helt ensam på julafton, alltså var han också inbjuden.


Men...han kom hela 23 minuter för tidigt (han vet inte ännu hur lång tid det tar hit) vilket gjorde att det här med att tända alla ljus inne jag hade placerat ut, det hanns aldrig riktigt med. Rolle hade däremot påminnt mig om att sätta in ljus i alla lyktor - och tända dom samtidigt - redan vid tretiden, så där lös det i alla fall vackert och välkomnande!


När sen C & B hade anlänt så började vi med julfirandet med alkoholfri Blossa-glögg. Tillsammans med några kapsyler sprit till  0,5 l glögg blev den riktigt god. Det visade sig också redan vid glöggen att några samtalsämnen skulle vi inte råda brist på under kvällen, gästerna verkade trivas bra med varandra.


Sen vidtog "fiskbordet" som innehöll två sorters sill; min vanliga lök- och dillsill samt en ny variant med både inlagd sill och matjesill, hackade tomater och ägg, samt sås på majo, creme fraiche och chilisås - var riktigt god faktiskt. Sen var det också min specialare: inlagd böckling och så ägghalvor med skagen och rom, varmrökt och inkokt lax samt kallrökt och gravad lax med två sorts såser.

Det fanns hela tiden Stilton och en annan sorts grönmögelost samt olika sorts kex och bröd, men ingen rörde det på hela kvällen förutom Jola som inte äter fisk alls - eller grönsaker - eller nåt med sås på (!?) - så han tog faktiskt en brödbit - men utan ost för det äter han inte heller!
Han måste ha det jobbigt och att han inte fått skörbjugg förundrar mig!!

Efter det här så blev det Janssons, samt det som Jola kan äta; köttbullar med rödbetssallad, prinskorv med sesamkålsallad, revbensspjäll med äpple, julskinka med varm brysselkålsallad med mandel och apelsin, tre sorts senap (varav en hemgjord) samt kokt potatis. Eftersom jag inte hann så blev det ingen ugnsrostad potatis - vilket var tur för ingen hade orkat det! Rolle orkade inte ens äta skinka - men den åt han massor av igår!!


Vi hade ingen snaps alls, bara öl, läsk och julmust  - samt vin som dock ingen ville ha. Men till efterätten klämde jag faktiskt i mig ett helt litet glas med portvin. Efterrätten var engelsk cheesecake dekorerad med hemgjord (Tack Boel!) plommonmarmelad och kiwi och var väldans lyckad. T.o.m. Rolle som normalt inte är nåt för sötsaker tyckte den var ovanligt god!


Sen var det dags för "efterracet", alltså förflytta oss från matbordet (vilket vi knappt orkade) till vardagsrummet för lite choklad och frukt. Det senare var det dock ingen som orkade pressa ner.
Förr var det då dags för julklappsutdelning, men numera har vi ju inga sådana. Så när alla började se lite pömsiga ut så tackade gästerna för sig och åkte hem.



Klockan var bara 21.15 så jag bänkade mig framför TV´n medan Rolle - som varit otroligt duktig hela kvällen och tagit hand om all disk och all mat tog hand om det sista i köket.
Sen kom jag på, vi hade ju massor med julklappar.....!!!
Vi har nämligen faktiskt fortfarande några som vi byter klappar med; Min väninna Christina i Gustavsberg och min väninna Lisa med familj här på Gotland. 

Det var en riktigt mysig julafton med många härliga jultraditioner - alltså precis som det ska vara.....


God Fortsättning
önskar

Susie

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Inte är julen över ännu! Den varar ju ändå till påska vet du väl, eller åtminstone till tjugondag Knut.
Men jag förstår vad du menar. De här juldagarna som man har laddat för under så lång tid går väldigt fort.
Ha en god fortsättning!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Härligt att ni fick en skön jul med god mat efter tycke och smak :) Jag uppskattar de här mellandagarna väldigt mycket så för mig funkar det bra även när själva juldagarna är över.

Gott Slut! Carina

Lena i Wales sa...

Trevligt att ni fick en fin julafton och kunde lägga bekymren åt sidan och njuta av god mat i goda vänners lag. Skönt med lite avkoppling sedan.
Sköt om er!

Hanneles bokparadis sa...

julen är ju inte bara EN dag, minst en månads njutning

Rost och rädisor sa...

Vilken matmamma du är! Inte alls förvånad att det känns dagen efter, men hoppas du var slut på ett bra och förnöjt sätt.
Önskar gott nytt 2018
/Anette