fredag 27 oktober 2017

Blommig Fredag -  Förändring!

 Förändringar är för det mesta otroligt kul, som i våras när vi började renovera vår hall. Jag brukar nämligen tröttna på saker och ting efter ett tag och vill då alltid förändra nåt. T.ex. möblera om, men se det går inte! Gubben min vill inte att jag gör det och jag kan ju inte köra över honom helt och hållet. Han bor ju här också!!

Men det är "tillåtet" för mig att ändra alla dekorationer (har många), byta färger, hänga upp nya eller ta bort gamla tavlor - och dessutom köpa nya möbler, men då måste jag ställa dom på samma plats som dom gamla! Rolle säger nämligen att om det är elavbrott ska han kunna gå upp och gå runt i huset utan att slå i något!! (Fast det kan man också göra om man har en ficklampa.....)

Trädgården och växthuset är dock i ständig förändring - alldeles av sig själva, så det är egentligen inget man behöver tänka på - om jag inte får någon "vild"idé. Inte heller behöver jag be om "tillstånd" där ute, däremot så behöver jag hjälp ibland.
Nej, där gör jag faktiskt precis vad jag vill, både trädgård och växthus är nämligen mina alldeles egna domäner! Fast altanen är lite tveksamt med, jag har märkt att Rolle gärna vill vara med och ha lite åsikter. Trots det lyckades jag alldeles själv köpa nya soffbord dit ut i somras - och vilken härlig förändring det blev. Snyggare, semt lätt att komma in i soffan utan att göra illa sig på ett hårt kantigt bord!!




Rolle får istället hålla till godo med garage, verkstad och musikrum. Där får han göra och inreda precis hur han vill, jag lägger mig inte i! Som tur är, är det växtlighet som ska behandlas under den här rubriken. Alltså koncentrerar jag nu inlägget på det!!



I växthuset är det ständig förändring, allt efter årstiden. Men hela året har jag växter där ute som blommar, i vintras var det Alströmeriorna som gladde oss. En började dock i våras se lite risig ut, så då slängde jag den. Men ska nog komplettera med en till i vår.....

Efter vinterns ganska torftiga blomning, så kom den efterlängtade vårblomningen - redan i februari -  igång från vårlökarna jag satt i stora krukor. Wow! Helt underbart!!
Det är precis vad man behöver den här annars så vansinnigt trista tiden.....

Och mer och mer plantor blommade och den STORA FÖRÄNDRINGEN, från vinter till vår, var i full gång. Ute var det däremot illande kallt och inte direkt någon skön tidig vår som man sett fram mot! Får verkligen hoppas det blir en stor förändring i vår!!

Men alla - fast jag gav bort en hel del - av mina småplantor av tre sorts tomater kom ut i sina stora bunkar och sommaren kom till slut. Visserligen inte den varmaste man varit med om (dagens understatement), men vi tyckte det var väldigt behaglig med sina runt 20-22 grader och sol varje dag. Växterna däremot, dom led av torkan och bevattningsförbudet som slog till redan 15 april.
Det är tur att man både har kommunalt vatten och egen brunn! Även om det är lite knepigt att vattna alla växterna på  4700 kvm!!
Några större förändringar tror jag inte vi gjorde i år. Jo, vi tog ner en av ädelgranarna i parken. När vi tog bort över hundra träd (100) träd där ute, så lämnade vi två ädelgranar, två ekar, en tysklönn, ett hasselbuskage, en vildapel och så längst bort en tall och två björkar.
Då var granarna under två meter, nu var dom över 10 meter. Alltså började dom bli för stora, iaf den som stod närmast ruinen. (Fast jag ångrar att vi inte tog båda på samma gång när ändå stubbfräs-maskinen och gubbarna var på plats!)

"Avverkningen" började dock med "stubben" på 2 meter efter en björk som vi haft kvar för att ha någonstans att hänga Dart-tavlan på när vi kastade pil. Numera är det ingen som vill kasta pil, så vi bestämde att den skulle bort.
Sen blev det alltså även en gran när vi såg hur lätt och framförallt hur bekvämt det gick. Grabbarna tog alltså ner trädet, kapade upp det i lämpliga bitar, fräste med stubbfräsen, lastade in allt på sin bil och körde bort det. Allt på den fantastiska tiden av 1,5 timme!

Det vi - alltså Rolle - fick göra var att byta lite flis mot inköpt jord och sen sådde jag gräs. Det har kommit upp och på innertomten syns det inte längre att det stått en hög stubbe på platsen. Även i parken har det såtts gräs och det syns nu ett grönt skimmer över den jättestora jordfläcken. 
Vilka bra förändringar det blev!

Några veckor tidigare hade Rolle och jag tagit ner kronan på glanskörsbärsträdet eftersom den dom senaste fem åren inte varit snygg. Stammen med sin blanka och flagiga bark hade varit och är vacker, men kronan var alltså otroligt gles. Verkar som om det varit angripet av "nattsmyg/blåjon".
Vi höll på en hel dag innan Rolle kunde köra bort riset till återvinningen! 
Istället blev det en bra stolpe till att sätta en lanterna i koppar på som jag fick av min avlidne bror som var segelmakare. Jag hade inte hittat rätt plats tidigare, men nu så.....
Den - och dom andra små förändringarna - var mycket trevliga!

11 kommentarer:

wiolettan sa...

Det där känner jag igen, som jag var förr i tiden. Nu blir det inget gjort, men det har ju sina speciella orsaker. Men, jag förstår dig. Visst är det en härlig känsla att förändra och förnya, det blir som ett nytt hem och jag brukade gå omkring och mysa ett tag efteråt.
Tack för ett härligt inlägg. Du visar så många fina bilder och jag älskar din trädgård, hela tiden under förändring, kan jag tänka mig.
Ha det bra.
Kram!

Anette i Torsåker sa...

Just för att få ännu tidigare vårblomning har jag stoppat ner lökar i det nya växthuset.
Känner igen mig i delar av beskrivningen om olika domäner att basa över.
Trevlig helg!
/Anette

trädgårdsdrömmar sa...

Jag tycker mycket om dina hyllor med vackra glasföremål.Så fint.Här hemma håller vi på och ska bygga om vår lilla toa här nere.Den ska få bli lite större och få nytt .Väggar och tak i vit panel och sedan svart skåp med vitt handfat och vit toastol med svart sits.Och ett svart skåp med glasdörr.Tror det blir bra.
Kram och trevlig helg.

Evas Kvarnaro sa...

Hej, hur var det nu med det runda dubbelbordet på altanen, köpte ni den eller gjorde Rolle bordet ? Det bordet gillar jag skarpt, passar verkligen bra där.
Förändringar är väl kul, men jag har blitt slö med förändringar, de händer mer i trädgården än inomhus. Tur du har gnistan i farten, jag måste ladda mina batterier men det tar lång tid med full-tank., hi hi . . . .
Ja ni är inte dåliga ni, bägge har bra idéer som man måste värna om.
Santos är en fin prydnad där han sitter i växthuset, 'fniss'
Kramen/ >Eva

Villrose sa...

Flotte møbler til altanen!
Og løkblomstring i februar...
God helg!

Carina sa...

Det är härligt med förändring men ännu bättre att båda mår bra av dem. Att bli av med stubbar verkar ju lätt :)

Ha en fin helg! Carina

Marlise sa...

Ja, dein Garten ist ständig in Veränderung.
Ihr habt gute Ideen!
Schönes Wochenende und weiter einen schönen Herbst.
Jetzt stellen wir die Uhr um und es wird wieder dunkler
Eine gute Zeit wünsche ich dir und Rolle

Ja, din trädgård ändras ständigt.
Du har bra idéer!
Trevlig helg och en fin höst.
Nu byter vi klockan och det blir mörkare igen
En bra tid jag önskar dig och Rolle.....Kram Marlise

HWIT BLOGG sa...

Alltid lika kul att kika in till dig! Hos dig behövs ingen förändring :) Alltid lika mysigt...
Kram från Titti

Rosor och ruiner sa...

Visst är det kul med förändringar så här i hem och trädgård. Alltid något man går och fnular på, vad man skall hitta på.... det är ju inte alltid man gör slag i saken, och tur är väl det, men drömma är ju också roligt!

Ha det gott!
GUnilla

Veronica sa...

Det är ju det där med att vara överens. Inte alltid lätt men med lite list kan man ändå få till det ;)

Det runda bordet blev ju verkligen superfint!

Men det jag mest slås av är att: Vilka fantastiska ägor ni har :)

Kram på dig!

//Veronica

UplayOnline sa...

det blir som ett nytt hem och jag brukade gå omkring och mysa ett tag efteråt.


เกย์ไทย