måndag 25 september 2017

SENSOMMARFÄGRING

Vilka dagar det har varit sen i fredags vid lunch. Blå himmel, strålande sol, ingen vind och plus 20 grader. Inte bara vi tvåbenta uppskattar det utan också Santos och massor av fjärilar. Min stora rosenflockel är alldeles full av dom, det är nästan utsålt!

 Alltså har vi fått en massa gjort i trädgården, även om man aldrig riktigt hinner med allt. Jag hade tänkt att jag skulle klippa gräset på innertomten igår, så nu har jag det klippningen kvar.....

Och som om inte bara vädret varit perfekt så var det motorcykelrace på eftermiddagen (perfekt att ta en vilopaus till) och bilrace på kvällen igår också. Och i lördags kunde vi sitta ute på altanen med varsitt glas körsbärsvin, snacka om att man har haft det skönt i helgen!

Men även om det inte är höst hos här ännu, så har våra växter börjat få lite andra färger. Här ovan i mitten är det den manchuriska valnöten som redan har fått gula blad - men vad värre är, den släpper bladen också!

För ett tag sen visade jag att min lilla benved, Euonymus alatus `compactus´, hade fått sin fantastiska höstfärg redan och att jag tydligen gjort en tabbe när jag köpte en likadan buske till. Den är inte alls likadan! Den har varken likadana blad, växtsätt eller höstfärg!


Nu har jag gjort lite efterforskningar och kommit fram till att den nya är en E. alatus `Little Moses´ som alltså har större och mörkare blad. På nära håll ser man att den i alla fall har fått ett mörkt rött skimmer - så det ska bli kul att se hur den artar sig!



Nåt man dock inte kan ta fel på är rosorna. Här är vi inne i "andra andningen" och dom ovanstående är gårdagens nyutslagna. Det är från vänster;  Parade, Penny Lane, Bonita TM Renaissance, Ilse Krohn Superior och rugosan Rugspin. 

När jag gick runt i trädgården och kollade hittade jag tre såna här härligt stora och knubbiga knoppar i en av pallkragarna. Det är den vita jättevallmon Papaver croceum `Black and White´ (den är alltså lilasvart i botten). Har aldrig tidigare varit med om att den blommat om på sensommaren!

Den här höstfloxen däremot, också från pallkragarna, den brukar faktiskt blomma nu normalt. Men i år började dom blomma i juni och höll på ända till slutet på augusti, så den "omblomningen" är jag inget förvånad över.

Tidigare har jag visat den otroligt vackra dubbla tidlösan Colchicum `Waterlily´ som jag satt tre lökar av för c:a 10 år sen. Under åren som gått har jag satt fler (men hela tiden av andra namnsorter) på olika platser i "långrabatten" och är nu uppe i hela fem grupper. Men vad det är för namnsort på nästa bild har jag inte en aning om. Tyvärr.....!

Jag tycker faktiskt inte ens att blomman liknar en tidlösa, men vad skulle det annars vara för något!?
Det är det enda jag planterat just där. I vilket fall som helst så är den mycket vacker.....

Som jag skrev så hinner man aldrig med allt man förutsatt sig för att göra i trädgården, så nu - så fort det torkat upp lite mer - ska jag ut och klippa gräs. Rolle däremot ska fortsätta med att hugga av långa ytliga rötter efter den nertagna granen. Allt för att plana ut den stora kullen den stod på tidigare.
Går inte upphöjningen att få bort, så har jag bestämt att vi ska sätta en grupp med buskar där.
Så jag tror att han kommer lägga ner en massa jobb på att få bort dom extremt kraftiga och långa
rötterna. Han tycker nämligen att vi har för många planteringar och växter redan.
Kan det verkligen bli det!? 

Susie

1 kommentar:

Rosor och ruiner sa...

Nej nu förstår jag inte vad Rolle menar... för många planteringar...? 😜
Härligt med såna sköna dagar, framför allt att det inte har blåst! Trots sköna dagar har jag inte gjort något speciellt i trädgården, har tappat lite av lusten just nu, men kommer nog tillbaka hoppas jag.
/kram Gunilla