onsdag 30 augusti 2017

BESKÄRNINGAR

Igår var vi till veterinären i Visby med Santos. Han skulle få rena fina tänder - och eventuellt ta bort några dåliga tänder om han hade det - och så skulle dom långa klorna klippas. Det var ett tag sen.
Men...det viktigaste var att han hade en liten knöl på bröstet och även om vetten vid förra besöket trodde att det bara var en fettknöl, ville jag nu att den skulle tas bort - och testas!

Idag fortsatte vi att beskära dom små träden och stora buskarna i "långrabatten" mot vägen. Så här ser numera det gulbladiga korstörnet ut från insidan när det bl.a. blivit en meter lägre. Katsuran till vänster har stammats upp mer och alla skotten nedtill tagits bort. 
Så vi drog iväg hemifrån tidigt på morgonen för att lämna in Santos hos vetten vid niotiden. Han såg inte så glad ut precis, men han skrek i alla fall inte.....alltså Santos, inte vetten! *fniss*
Vi skulle inte hämta honom förrän klockan tre, så vi började med att åka Tollby och gårdsbutiken där och inhandla en massa grönsaker.

Så här såg korstörnet ut från vägen. Jag gillar att det växer "lite knasigt" så jag vill inte beskära det för mycket, men en hel meter i toppen samt en gren på ett par meter till vänster gjorde det väldigt mycket för dess utseende! 
Därefter åkte vi tillbaka till Visby och besökte alla butiker som vi var intresserade av; Biltema, Jysk, Jula, Rusta, EM, Åhlens, Coop, ICA m.m. m.m. Men dock inte Linds Handelsträdgård konstigt nog!

I mitten på bilden syns pagodkornellen, Cornus controversa `Variegata´ som vi (Rolle var med och beskar hela dagen) tog bort ungefär hälften av.  Lite längre bort till vänster syns också den uppstammade lärken som jag fick ta bort massor på. 
Det vi letade efter var en liten kastrull (max 0.75 till 1 l ) som man kan ha på en induktionsshäll, men vi hittade ingen. Har en sen tidigare som funkar, men nu ville jag ha en till - och då helst en svart med teflonbeläggning! Fanns inte!!

Det är bra med bilder för då ser man på ett annat sätt. Här t.ex. så ser man att inte bara dom hemska tallarna i kohagen till vänster är höga (men dom är ju inte våra så vi kan inte göra något åt dom) utan även dom två granar vi har står i "parken" börjar det bli dags att ta bort! Till att börja med den som står till höger i bild!!
När vi hämtade Santos fick vi det trevliga beskedet att han inte haft så mycket tandsten som vi trott, utan det var mest en kraftig missfärgning - och inga tänder hade behövts tas bort. Härligt - nu kan han le med vita fina gaddar igen! *fniss*

Dom här två träden, en gulbladig asklönn (Acer negundo `Kellyss Gold´) och en trollpil (Salix baylonica `Turtuosa´)  beskar vi härom dagen då vi också planterade en dvärgbenved (Euonymus alatus `Compactus´) mellan dom. Den får så fantastisk höstfärg så nu vill jag ha något mellan trollpilen och den brokbladiga flädern. ska se om jag hittar något mer att flytta!
Santos har ett sår mitt på bröstkorgen som är sytt (ser ut som nån tråcklat ihop såret) med 4-5 stygn som ska tas nästa torsdag och då ska vi också få besked om vad det verkligen var för knöl. Så det är bara att hålla tummarna.....

Sommarblommor i den stora plåtkrukan jag fick av min väninna Bibbi för 13-14 år sen!
Ikväll ringde vår f.d. granne, alltså min väninnas änkling, från sitt nybyggda hus här på Gotland.
Han var bara här idag och halva morgondagen för att lasta av lite förnödenheter, sen åker han tillbaka till Älvsjö. Men han flyttar hit för gott den 4 september och blir gotlänning han med. 

Den här vipphortensian (Hydrangea paniculata `Limelight´) är som vackrast just nu. Den köpte jag för ett antal år sen på fastlandet - för något i växtväg vill jag alltid ha med mig från våra semestrar. I år blev det ju en hortensia också, men då en H. macrophylla.  
Ska bli mycket trevligt att träffa Jola, speciellt här nere, även om jag kommer bli hemskt ledsen för att inte Bibbi är med längre. Hon ville ju så gärna flytta hit, men cancern satte stopp för den planen. Så jag kommer nog gråta en skvätt!
En buskros bredvid ruinen som har växt sig otroligt stor och som remonterar nu.
Mer än att jobba i trädgården med all beskärning har vi inte hunnit med sista tiden. Jo, jag hann faktiskt klippa gräset på innertomten idag. Det dök upp en massa mörka moln, så när jag klippt klart runt huset så körde jag in gräsklipparen i garaget. Men det kom aldrig något regn konstigt nog. Det kom bara två droppar, det var allt! 

En underbar växtkombo; Ett vildväxande kungsljus och ett fröskott från en smällspirea. I bakgrunden Santos som försöker nå såret på bröstkorgen så han själv kan ta bort stygnen - men se det gick inte. Han är ingen akrobat.....
Rolle har fått vara mig behjälplig med att beskära - där jag inte nått eller där jag inte orkat - och så har han fått ta hand om allt ris som blivit. Det har blivit ett par skåpbilslaster plus en massa, säkert uppåt 20-25 fulla lövkorgar, av det finare riset i vår dikeskompost.
Den snyggaste kombon just nu - och den har jag faktiskt åstadkommit!
Rosenflockel och uppstammad lärk!!
Innan jag släcker ner för dagen och förflyttar mig till sängen, ska jag ta fram några av mina hundratals trädgårdsböcker och leta efter nån lämplig liten buske. Det är helt OK att leta efter växter på nätet, men vill man veta mer och framför allt bli inspirerad så är det fortfarande papperslektyr som gäller - tycker jag!

Susie

5 kommentarer:

Maria sa...

Det var en fin dag för både hunden och er själva med shopping å annat trevligt
Ni har så mycket fint i er trädgård.
Ha de gott/kram

wiolettan sa...

Ojoj, så många affärer ni hann med att besöka. Hoppas att ni fick med er något bra hem ändå, fast inte kastrull då förstås, synd.
Skönt att det gick för hunden och jag hoppas att proverna sedan också är bra.
Men du, så fint du har det i trädgården. Jag blir imponerad varje gång du visar bilder. Ock, det händer en massa saker ute bland blommor och blader.
Roligt också att se närbilder av några av de fina blommorna.
Ha det bra och sköt om dig.
Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Först ska jag nämna din fina Header, varje gäng jag ser en ny tänker jag att nu ska jag berömma din Header eller alla av dem. Hur hinner du pilla fram dem.
Som du märker har jag ingen och tänker varje gång att nu bör jag fixa en . . .
Sen blir jag riktigt trött när jag läser ditt inlägg, jisses hur orkar du ränna runt på alla dessa butiker + Santos hit o dit . . . + trädgården . . .
Håller tummarna för Santos 'bubben'.
Ni är ju helt makalösa till att jobba, snart tid för lite vila när gästerna kommer. Jag har inte tänkt fram någon rese tid ännu, men tid finns väl ännu.
Regn har vi fått jätte mycket av, så det hade jag kunnat leverera till er i mängder. I natt var det dax med åska och regn med regnskurar i det värsta slaget, vi klarar oss alltid från flöden och vattenfyllda källare.
Nu får regnet lugna sig, men jag tror på tvärt om . . .

Ha det så bra och sköt om dig och hälsa killarna, kram/ Eva

Veronica sa...

Här har det, äntligen vräkt ner regn, 28 mm sedan i går natt och det känns så himla skönt. Vissa perenner har verkligen blivit sorgliga...
Alltså, jag gillar dina kombos :)
Kungsljuset med smällspirean och Rosenflockeln mot lärken <3

Kram

UplayOnline sa...

Ni har så mycket fint i er trädgård.


ทางบ้าน