söndag 30 juli 2017

VÄXTHJÄLP, DAGLILJOR M.M.

Helgen är över, men för mig som är pensionär så gör det inget! Man är ju ledig jämt.....
Idag tänkte jag börja det här inlägget med att visa en bild på något som jag inte vet vad det är. Tänkte att någon annan kanske vet och kan informera mig. 

Den här vildrosgrenen växte i en helt annan buske nedanför poolen när mina ögon fastnade för nåt orange bland det gröna. Vad "utväxten" eller "ohyreboet" är för något har jag faktiskt inte hittat någon förklaring till i någon av mina trädgårdsböcker - och jag har metervis! Vet du!?

Igår när det var jättefint väder här så passade jag på att ta "några" bilder på dom nyutslagna dagliljorna. Det är alltså helt olika namnsorter, men vem som heter vad har jag inte längre någon riktig koll på. Några kan jag väl, men eftersom jag inte kan alla så hoppar jag över namnsättningen!


Jag har ju en hel del dagliljor (Hemerocallis) men inte i närheten av vad Karin i Skara har. Men för 12 år sen var vi i närbelägna Vara på semestern och besökte då trädgården och tittade på hennes samling - och jag blev otroligt inspirerad. Men...vi har faktiskt varit där en gång till och då hade hon ännu fler!


Dom flesta av dagliljorna växer i dom 10 pallkragslådorna på framsidan - och det verkar dom gilla.
 Men där har man ju lite annat också, t.ex. dom mörkt röda lupinerna på bilden nedan.

Sen blommar faktiskt höstfloxen fortfarande. Dom började redan i juni så det där med "höst" är nog lite missvisande! Jag älskar doften och den fantastiska blå färgen mot dom gula dagliljorna och dom gulgröna bladen i bakgrunden!!

Att det är torrt här vet nog alla om (kolla in gräsmattan) och vi har haft bevattningsförbud sedan 15 april, men nu börjar det snart bli riktig kris.(Fast jag har en känsla av att jag sagt det tidigare!?)  Massor av växter slokar, alltså både träd och buskar och inte bara perenner.
Så när jag igår kväll hörde att det lät lite speciellt på taket till altanen så blev jag otroligt glad. Men...ha, skrattade djävulen! Det blev bara några få droppar, alltså inte ens dom 0,1 mm vi blivit utlovade! Gav inte ens något utslag i vattenmätaren!!

Vissa växter, som dom här luktärtorna jag dragit upp från frön jag fått från Tyskland, spiller jag naturligtvis vatten på, men.....med en tomt på 4700 kvm kan man inte vattna allt!
Vissa växter kommer därför få vara lidande tills vi får ordentligt med regn!!

 Dom här två sorterna med Clematis har jag dock bara vattnat en enda gång i sommar - och dom vill ju ha rikligt med vatten egentligen. Men dom verkar trivas ändå och båda har satt igång att blomma. Både den lila (aubergine) och den blå!

Och den blå Agaphantus som jag fick som ett litet skott av våra vänner Ingvar & Margareta har satt knopp för första gången och dom börjar nu äntligen slå ut. Vi fick en liten vit dvärg också, men den blommade helt otroligt redan förra året - och sen dog den! 

Ja, ja - växter gör precis som dom vill! Vilket jag trodde den här lilla mörka i mitten hade gjort. Jag köpte en "svart" vallmo och planterade här bredvid växthuset förra sommaren. Trodde inte att den skulle komma tillbaka på samma plats - och OM den skulle göra det, absolut inte i den här mörkt lila färgen! Men det har den alltså gjort.....

En annan växt som verkligen förvånade mig när jag fick se den blomma för första gången på fem (5!) år, är en liten bärnstensfärgad marktäckande ros ute vid ruinen. Den planterade jag för massor av år sen, men den försvann - trodde jag! Men i år har rosen `Amber Cover´ behagat komma tillbaka - även om den är otroligt ynklig!!

Här är dock två som inte är ynkliga! Husse Rolle som för en gångs skull lagt sig i soffan för att läsa och Santos som intagit sin favoritliggplats!! Det är dom väl unnat, för dom hade precis kommit hem efter en liten svettig skogsprommis innan lunch.
Själv var jag ute med Santos alldeles nyss - och hann precis in innan himlen öppnade sig! DET REGNAR!! Fast hur länge vet man ju aldrig.....

PRESSTOPP! Det har kommit hela 10 mm med regn igår kväll loch i natt. Helt fantastiskt.....!!!

6 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Jaa, här öppnade sig också himlen! Mannen var precis ute och kollade, 5 mm har det kommit! Hoppas på mer, himlen är ännu mörk och det småskvättar ännu!
Jag fick en Agapanthus för snart tre år sen, den har ännu inte blommat... men men den får väl några år till på sig innan jag ger upp.. de är ju fina när de blommar!

Ha det gott och nu håller vi tummarna för MYCKET regn i natt! För NU är det kris!

Kram Gunilla

Agnetas sa...

Hej Susie
Angreppet på din vildros ser ut som häxkvast, svampangrepp som brukar finnas på en del björkar. så här står det i Wikopedia:

Häxkvast är en missbildning som uppstår hos träd och buskar och tar sig uttryck i att trädet växer onormalt tätt på en viss punkt, och bildar en boll av tätvuxna kvistar. Detta kan ske i enskilda grenar såväl som på huvudstammen. Orsaken är vanligtvis ett angrepp av sporsäcksvampar i släktet Taphrina. Arter av dessa svampar angriper bland annat glasbjörk, gråal och lönn.

Häxkvast förekommer emellertid även hos barrträd, men orsakas då oftast av en genetisk mutation eller angrepp från rostsvampar och kvalster. Motalahäxan är en lågväxande granbuske med ursprung från en häxkvast förökad genom ympning.

Det är en härlig tid nu när dagliljorna blommar.

Din blå clematis ser att trivas riktigt bra Hema hos dig.

Kram
Agneta

Anonym sa...

Det är gallbildning som innehåller larver från sömntornsstekeln.
Hälsningar Ann-Marie

trädgårdsdrömmar sa...

Oj nu blir jag avis vi har inte fått en droppe .Allt slokar vissnar och ser för hemskt ut.Det som växer bäst är tistlar och annat ogräs.Tror att den sista upplysningen om vad du fått på rosen är den rätta.Läste om det för inte så länge sedan.
Man kanske skulle prova att dansa en regndans för att locka fram lite väta provade att hänga ut tvätt då det var svarta moln på himlen men det hjälpte inte.Blev inte en droppe.
Kram/gunsan.

Anjas Hill sa...

Hej!
Kopierar direkt ettsvar från nätet. Har haft samma men hittade inte bland mina inlägg, men så här är det:
"
... Det är en ros som är angripen av sömntornsstekel, en liten insekt som brukar lägga ägg i rosknoppar på våren. De utvecklas sedan inte till blommor utan blir en lurvig brunröd boll. I forna tider lär bollarna ha lagts under kudden som sömnmedel, därav namnet sömntorn.

Sömntornsstekeln orsakar den här formen av gallbildning som nästan liknar en blomma eller frukt. Bollen fungerar som skydd för små orangeröda larver som så småningon kläcks till steklar. Den här gallbollen är nog mer dekorativ än skadlig, men angreppet kan naturligtvis klippas bort för att hindra spridning av steklarna.

Ha det gott
/Anja

Marlise sa...

Ich könnte dir eine Menge Regenwasser schicken.
Bei uns regnet es oft und viel in diesem Sommer.
Heute Sonne
aber für Morgen sind schon wieder Unwetter angesagt mit Starkregen.
Mein Hof war schon zweimal überschwemmt.
Es wird immer extremer.
Bei euch gar kein Regen
und woanders Hochwasser.
Trotzdem, weiter einen schönen Sommer (schöne Blume aus Deutschland:-)

Jag kan skicka dig en hel del av regnvatten.
Vi har ofta regnar mycket i sommar.
idag solen
Men på morgonen stormar redan populär med kraftigt regn.
Min gård översvämmades två gånger.
Det blir mer extrem.
När du inget regn
och på andra ställen översvämningar.
Ändå vidare en trevlig sommar (vacker blomma från Tyskland :-)
Kram Marlise